Kanin84=) fødeklar=) Skrevet 15. juli 2007 #1 Skrevet 15. juli 2007 Satt og leste litt fra den her barnehage debatten....eg vil vere heime med ungen min så lenge eg kan.Ser helst at ungen ikke går i barnehagen i det hele tatt....sosialiseringen som mange av dere snakker om er oppskrytt.Syns sjenerelt at unger i barnehagene er både frekke og utakknemlige. Eg gjekk ikke i barnehage og alt gjekk faktisk bra med meg...men eg er en usosial person...men tviler veldi på om det var pga manglende barnehage. Hadde mange lekekamerater og det tror eg ungen min vil få og....men spørr ungen om å få gå i barnehage så får den så klart det=) Nei eg er fra landsbygda og har bestemt meg....eg vil leve sakte,har jobba på spreng i 5 år og dette stresset er ikkje bra.Vil ikke ta med meg en unge inn i det...vil ha god tid til å vere mor og kone. Vi skal sitte i enga og klappe smålammene,ha maten klar til pappa kommer fra jobb,gå turer i skogen og lære om hva som er viktig her i livet nemli å ha TID. Tid til besteforeldre til hverandre og til dyrene sine. TID TIL Å LEVE....Bonde livet er herlig,og min unge skal få utfolde seg fritt ute i naturen sammen med alt sammen.Ingen ting er bedre en å leke i granskogen hele dagen,med katten under armen og kalvene som beiter like i nerheten. Dette er og sosialisering får dere huske på....ungene lærer nemli ansvar og respekt for det som lever og er til! Regner med mye pepper her og vil helt til slutt si at eg forstår alle som ikke har noe valg eller som velger anneledes....barnehagen er jo og en veldi fin ting=) Dette er bare mitt syn på saken=)
"husmor"med lille Nora Skrevet 15. juli 2007 #2 Skrevet 15. juli 2007 min skal i barnehage. grunnen til det er at eg har skole eg må ta og barnefaren jobber. hadde vi hatt råd og tid så kunne eg tenkt meg å hver hjemme i vertfall 2 år, men nå kan vi ikke det, og eg må bli ferdig med utdanningen min..
Prins og prinsesse Skrevet 15. juli 2007 #3 Skrevet 15. juli 2007 Flott for deg at du har denne muligheten! For ditt barn er jeg sikker på at det blir en god løsning ) - Deilig å slippe å få et "støyende" barnehagebarn, for lydnivået øker ofte hos barn som går i barnehagen.... Men jeg syns ikke at man skal sette likhetstegn mellom at hjemmeværende mor = harmoniske og veltilpassede barn... Jobber som lærer og ser dessverre alt for mange eksempler på det motsatte. Ikke fordi barna ikke går i barnehagen - for all del!! Men fordi foreldrene ikke greier å følge opp barna sine selv om de har all verdens tid, og fordi de er for lite bevisste i forhold til hva de gjør sammen med barna sine, hvilke krav de stiller osv. Barnehage er rett for noen, å være hjemme med barna er rett for andre. Jeg syns vi skal respektere alle for det valget de tar - ikke se ned på noen fordi de velger annerledes enn hva vi selv ville ha gjort....
Tpop Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 Tror du burde se ann hvordan barnet deres blir med årene jeg før du bestemmer deg. Jeg gikk ikke barnehage heller, men jammen meg så har mye forandret seg siden den gang. Ikke minst med at de begynner ett år før på skolen . Gutten vår skal begynne på skolen til høsten og han er født sent på året, og har hatt stort utbytte av de årene han har hatt i barnehagen . Jeg tenker på en gru hvis jeg skulle hatt han hjemme til nå og hvor mye han hadde mistet av stimuli, for jeg tror med hånden på hjertet at jeg ikke hadde brukt tiden på slike ting hver dag som er viktig for at de skal utvikle seg mentalt og de lærer heller ikke det vikigste av alt for et barn, og omgås andre barn. Han henger litt etter de andre, men holder tritt slik at han trenger ikke noe ekstra. Men tenkt om han hadde vært den gutten som faktisk hadde hatt problemer, og det er ikke bare å få hjelp på skolen det kan ta opptill to år før det blir satt i verk assistenter pga lese og skrive vanske blant annet. Så jeg er glad at sønnen vår har blitt fulgt opp gjennom barnehagen, for skolen i seg selv kan være tøff og begynne på den hvor man møter utfordringer som kan vøre veldig vanskelig for noen. Vi hadde ikke fått observert han på noen som helst måte utifra hva som er "normalen" når vi ikke er pedagogser selv. Sønnen vår har ingen søsken ikke søskenbarn og bare en gutt som bor i nærheten på alder med han, og det er viktig at barn får være barn og kunne få leke. Han er blitt veslevoksen av å være sammen med så mange voksne hele tiden som ikke er negaivt, men han bruker litt lengre tid til å takle andre barn i lek og alvor. Så jeg tror sønnen vår har hatt kjempegodt av de dagene han har hatt i barnehagen. Ja de lærer masse i barnehagen av andre barn, men du får huske at det er ikke barnehagetantene som lærer dem det. Det er barna som lærer det hjemme så å unngå barnehagen pga den grunn er ikke noe vits, for de vil lærer det på skolen også hvir det er større barn og søsken. Desverre. Det er nok heller hjemmene som har forandret seg ikke barnehagene. Vi bor på småbruk selv og har masse tid allikevel til det du beskeriver som livet for et barn, da vi ikke har behov for full plass. Så du får se hvordan livet dit blir for barnet ditt før du bestemmer deg:) Ikke alltid ting blir som man tror:)
Kanin84=) fødeklar=) Skrevet 15. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. juli 2007 Så klart må en se hvordan barnet blir....nå er vi så heldige at vi bor midt blandt veldig mange barnefamilier....og mange som skal ha unger på samme tid her....men viss alle disse ungene skal i barnehagen så kommer ungen til å få gå sammen med dem. Alle sjønner jo at man må ha lekekamerter=)
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #6 Skrevet 15. juli 2007 Kjempeflott at du har mulighet til å være hjemme når det er det du vil. Jeg håper på barnehageplass til min når han har fyllt året. Det varierer nok fra barn til barn hvor godt de har av å være i barnehage. Min eldste fikk bare ett år i bhg før hun begynte på skolen, før det brukte vi dagmamma, og hun slet fordi det var en del sosiale regler hun ikke kunne, men det kan selvsagt også ha med hvordan hun er som type. Men min sambo sier også at han som lærer ser fort hvilke barn som har vært i bhg og hvilke som har vært hjemme hele tiden, og mener det er en fordel med noen år i bhg før skolestart. Med nestemann nå vil jeg jobbe deltid i begynnelsen, for jeg vil jo gjerne ha med meg alt som skjer med han og kose meg sammen med han, og jeg foretrekker virkelig barnehage fremfor dagmamma når de er så små, for en ettåring kan jo ikke si fra om han ikke blir godt ivaretatt hos dagmamma. Ble litt rotete dette - for å summere opp så syns jeg barn har godt av å være i bhg fra 2-3 års alder, men at hver og en bør ha mulighet til å velge det som passer best for de!
ennaH Skrevet 15. juli 2007 #7 Skrevet 15. juli 2007 Min erfaring med barnehage er at sønnen min storkoser seg. De gjør uendelig mange morsomme ting som langt på vei overskrider det jeg har fantasi til å finne på. Dessuten elsker han å leke med andre barn, og blir rastløs når det ikke er noen andre å leke med. Her vi bor, er det ingen andre barn hjemme på dagtid. Så uansett om faren eller jeg hadde vært hjemmeværende, ville sønnen vår gått på veggen av frustrasjon. Nå er ikke det noe alternativ for oss, fordi huslån og andre utgifter krever at vi begge jobber. Forskning viser at barn som har gått i barnehage og dermed vent seg til å innordne seg andre voksne, barn og systemer, gjør det bedre på skolen enn barn som ikke har gått i barnehage. Det betyr selvsagt ikke at ALLE barn som ikke har gått i barnehage, gjør det dårligere på skolen. Men for meg er det et tankekors.
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 15. juli 2007 #8 Skrevet 15. juli 2007 Her var det veldig mange kloke innspill ) Selv skal jeg være hjemme et halvt år ekstra. Det er to grunner til det. Det ene er at det er vanskelig å få barnehageplass på den tiden min lille vil bli født. For det andre så begynner min eldste sønn på skolen neste høst og jeg ønsker å være hjemme det første året hans for å ha muligheten til å følge og hente han og delta litt mer enn om jeg skulle dratt på jobb tidlig på morgenen og kommet hjem etter han. Likevel vil jeg jobbe 1-2 (eller 3) kvelder pr uke. Det er for å komme ut å møte andre mennesker. JEG trenger også tid UTEN barn. Man må faktisk tenke litt på seg selv også, ikke bare barna hele tiden. Jeg føler at vi har fått til en god plan i vår familie og gleder meg til babyen kommer i januar Ettersom jeg jobber i barnehage så kan jeg ikke skjønne hvorfor noen vil velge å holde ungene hjemme helt til de skal begynne på skolen. Det er mitt syn på saken. Alle har sine meninger og prøver å finn ut hva som er best for sitt barn. Lykke til alle sammen, uansett hva dere velger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå