Gå til innhold

Barnetrygd når man er singel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har to barn fra forrige ekteskap og moren deres har nå vært singel i snart 1 1/2 år. På papiret har hun alltid hatt barna fullt og min mann bare vanlig samvær, men i realiteten har vi hatt barna 50 % i over 5 år. Moren har fått barnetrygd og trukket dette beløpet fra utgiftene til barnehage/sfo og så har de to delt resten. Hun var samboer et par år og gikk da ned i støtte, men vi har ikke tenkt over at hun trolig har gått opp i trygd siden hun har blitt singel? Hvor mye får man egentlig betalt når man har to barn alene(på papiret)? Hun har sagt til min mann at hun får 2000 og at det dekker sfo, så nå betaler ikke han henne noe lenger.

Mannen min er nå lei av å la henne få alle fordelene nå han tross alt har barna like mye som henne. (faktisk et par uker mer totalt i året de siste tre årene...) Han vil gjerne ha det ene barnet skrevet over på seg, slik at han også får barntrygd og skattefordeler på lik linje som henne. Noen her inne som har sånne ordninger, hvordan fungerer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

om hun har 2 barn får hun 3 barnetrygder, det vil si ca 2850 kr.

hvordan det blir om dere har et vær er jeg ikke sikker på. men antar at dere da begge får enten for 2 barn vær eller at dere må dele den siste mellom dere.

kansje dere også begge havner i skatteklasse 2 siden begge blir enslige forsørgere?

siden hun har vært alene med de så lenge så tror jeg ikke hun får noe mere støtte en det.

men tjener hun ikke så bra så får hun jo dekket 64% av barnehagen og sofo. så det kan jo se ut som om dere har blitt lurt.

+ at hun får fordeler av skatteklasse 2 ca 10 000 i året.

Skrevet

Dersom man kvalifiserer innenfor def. av enslig forsørger, så får man dobbel barnetrygd frem til myndighetsalder, dvs. frem til barnet fyller 18 år. Men det forutsetter selvsagt at man er enslig hele tiden. Dersom man får seg ny samboer, mister man rettigheter som enslig forsørger når man har bodd 12 av de siste 18 månedene som samboer, selv om samboer ikke er barnets far.

Dere må regne med protester om dere setter hardt mot hardt. I verste fall kan det jo tenkes mora snur helt om og nekter faren (din sambo) mer enn vanlig samvær, og det ville vel være litt synd. Så synes dere skal gå litt forsiktig frem her. Ikke fordi det er riktig slik hun holder på. Men fordi det i verste fall kan gå slik at både far og barn mister mye av samværstiden, ved det at hun ikke lenger vil gå med på 50 - 50. Og hun har jo på en måte sitt på det tørre, siden det på papiret vitterlig står dokumentert at dere i teorien ikke har delt omsorg. Så det blir en avveining, hvor hardt ønsker far å stå på prinsippet om skattefordeler og de økonomiske godene, fremfor å miste mye samværstid med barna (dersom mor slår seg vrang når han legger fram forslaget sitt om deling også på papiret.)

Skrevet

Ungene er nok så gamle at ho ikke lengre får overgangsstønad, så ho får nok ikke stort mer enn en ekstra barnetrygd og evt dekket 64% av tilsynsutgifter. Samt skatteklasse 2. Og så har ho jo inntekt fra jobben sin. Det utgjør ikke allverden når man tross alt sitter med alle utgifter alene ellers. Tenker da på bolig, bil etc.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Ville bare poengtere at mannen min ikke er pengegrisk, men at han ønsker litt likhet etter alle årene som hun har fått alle fordeler. Da han gikk fra henne overlot han hele huset til henne, noe hun har solgt og tjent masse penger på. Så det er ikke veldig synd på henne pengemessig...Nå har vi barna mer enn henne også, så det kunne jo være greit at mannen min for en viss støtte han og.

Skrevet

tror ingen ser på dere som pengegriske. det kommer jo godt fram her at dere ikke har vært det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...