Anonym bruker Skrevet 15. juli 2007 #1 Skrevet 15. juli 2007 Uff, stygt sagt, men han er helt umulig om dagen... Han er stort sett blid og glad, men han har blitt så fæl til å knipe\slå\klore... Det virker som han gjør det for å leke og tøyse, men når han ikke får lov og vi snakker strengt til han, blir han rasende og går til fult angrep... Det er kun meg og søskena han gjør det mot. Aldri pappa, besteforeldre eller andre voksene. Dette fører til at jeg kjefter mye på han, men det hjelper jo ikke i det hele tatt... da bare raser han og kniper enda mer Holder på å bli sprø, og vet ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å slutte... Med en gang han begynner så sier jeg bestemt nei og setter han i stolen sin, eller tar han inn på rommet og lukker døren. Jeg stenger han ikke inne altså, for han klarer utmerket godt og åpne dører... Noen som har noen gode råd?
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2007 #3 Skrevet 15. juli 2007 Er det oppmerksomhet han er ute etter når kan kliper og slår? Mange barn bruker negativ adferd for å få oppmerksomhet. Det som gjelder da er å gi barna positiv oppmerksomhet på det som er bra, og ikke gi oppmerksomhet på det som er dårlig. På den måten kan en klare å snu adferden. Av egen erfaring kan jeg si at det fungerer bedre å forklare at det gjør vondt, vise at jeg har smerter når barnet slår, at jeg blir lei meg. Det fungerer i allefall mye bedre enn å kjefte og rope nei. Toåringen klarer ikke helt å forstå sammenhengen i mange ting, og det kan ofte skape frustrasjoner. Det er mulig du kan forebygge en del frustrasjon hos gutten din ved å forklare og forberede han på endringer og ting som skjer. Husk at toåringen opplever veldig mye for aller første gang, ting vi tar som en selvfølge. Han trenger kanskje en forklaring innimellom.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 dattera mi kan også til tider gjøre alt mulig negativt, virker som det er fordi hun kjeder seg eller ønsker oppmerksomhet.. Da ber jeg henne finne klossene sine (som hun liker godt å leke med) og bygger hus med henne, da er hun en helt annen jente med en gang..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå