Anonym bruker Skrevet 15. juli 2007 #1 Skrevet 15. juli 2007 ... om dette er noe man kan gjøre rett etter fødselen? Moren min nevnte at det visstnok var veldig enkelt å få det gjort rett etter en fødsel? Saken er at jeg er gravid med mitt andre barn. Hadde en veldig komplisert fødsel og svangerskapene mine er et mareritt. Er plaget med bekkenløsning og sterke kynnere og jeg orker ikke tanken på å gjøre dette igjen. Jeg er jo kjempeheldig som får to flotte barn :-) Men er det litt drastisk å gå til dette skrittet i en alder av 28 år? Alternativet er jo at mannen min gjør det, for det kan vel reverseres? Tenker mye på dette, må bare prøve å ta en avgjørelse... Moren min maser mye på at en av oss burde gjøre det. Pga mye kreft i familien vil hun ikke at jeg skal tilføre kroppen hormoner (p-piller, hormonspiral osv...) Hun fikk selv kreft av å bruke østrogen i overgangsalderen....
trollet66 Skrevet 15. juli 2007 #2 Skrevet 15. juli 2007 Hørtes svært drastisk ut i en alder av 28 spør du meg....... Det finnes jo preparater uten hormoner, eks vanlig spiral.......... Sterilisering i forbindelse med fødsel er et enkelt inngrep dersom man tar ks, ellers ikke så vidt meg bekjent.
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #3 Skrevet 15. juli 2007 Jeg har også tenkt å sterilisere meg etterpå. For oss kvinner må det gå ca 3 mnd etter fødsel før du gjør det. Mannen kan ta det når som helst, men er ikke helt trygt før det har tatt et par uker. Hvis du tar keisersnitt, kan du steriliseres samtidig, og da slipper du egenandelen. Egenandelen er ca 6000,- for kvinner og 1800,- for menn. Har snakket med både lege og jordmor angående dette.
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 Da jeg fødte mitt første barn i 96 så lå jeg på rom med en som steriliserte seg rett etter fødselen ( ca tre dager etterpå ) . Hun hadde hatt en normal vaginal fødsel . Lurer på om de brukte kikkhullsmetoden . Hun ble liggende litt lengre enn oss andre "samfødende" , men ellers var det visst et greit inngrep . Min veninne steriliserte seg også når hun var 28 , av de samme grunnene som deg . Synes ikke det er særlig drastisk når en vet at en ikke skal ha flere barn . For henne var det en lettelse å få det gjort . Du kan risikere å komme litt tidligere i overgangsalder sies det , men det er visstnok eneste bivirkning. Ring føden\lege og prat med dem om det praktiske . Lykke til !
BellaSofia Skrevet 15. juli 2007 #5 Skrevet 15. juli 2007 Leste nettopp litt om dette og ville bare tilføye at det nok ikke går an å reversere for noen av dere... I skjelde tilfeller går det, og noen ganger ordner kroppen det selv, men det er ingen garanti for at dere noen gang kommer til å få barn igjen... Personlig synes jeg nok det høres litt drastsk ut å ta en slik avgjørelse i en alder av 28 år og "bare" 2 barn (selv om jeg forstår at du har hatt det tøft i forhold til dette), men det er så mye som enda kan skje i livet ditt... Du er jo fotsatt relativt ung og mye kan forandre seg...
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #6 Skrevet 15. juli 2007 synes ikke det er drastisk...jeg vurderer det nå i en alder av snart 21. venter mitt andre barn med far nr 2...han gikk nettopp ut døren, å hvet ikke om han kommer tilbake, svangerskapene mine ødelegger både meg og mine forhold så jeg tårer ikke få flere barn nå...klarer ikke bli så deprimert og såret mer. hvis han ikke kommer tilbake så er jeg alenemor til 2...det er en liten prosent som holder meg igjen på å ikke gjøre det enda..
~Simelisa & Marina~ Skrevet 15. juli 2007 #7 Skrevet 15. juli 2007 Hei... Jeg er selv 25 og skal sterilisere meg, og det er også på bakgrunn av vanskelige og harde føsdsler og bekkenløsning fra uke 8 denne gang... Slik jeg vet det er, så er det ett enkelt inngrep å gjøre om en skal ha keisersnitt men ikke ellers.... Da er det jo åpent likevel så da er d bare og snitt snitt... Men du kan gjøre det etter 6 mnd'er etter fødsel tror jeg d var men da må du selv koste dette inngrepet og det har sin pris: 7000,- Og om du angrer og finner ut at du absolutt vil ha ett barn til senere, så kan du dra å få en refertilitetsoperasjon på en privatklinikk og da betale det selv... men det lykkes bare i 70% av tilfellene...Har lest om det her BIM, at ei som gjorde d, og BARE etter 7 uker var hun gravid... så d kan lykkes... Men er du usikker så bør du ikke gjøre det, da burde heller mannen din gjøre d. Men da må du å huske at d tar vell 3 månder før det er helt i orden til ham eller 20 stk utløsninger... Jeg vet med meg selv at dette er det eneste riktig å gjøre for med da jeg skal ha keisersnitt og gleder meg bare mere og mere til å bli ferdig med alt.. Uannsett hva du bestemmer deg for, så ønsker jeg deg lykke til ) Klem
Tpop Skrevet 15. juli 2007 #8 Skrevet 15. juli 2007 Jeg har også tenkt tanken og er selv 25 år. Synes ikke det er drastisk. For oss er det slettes ikke så viktig at de neste barna våre(hvis vi skal ha flere), er våre av kjøtt og blod. Vi har alltid hatt lyst til å adoptere og har tenkt å sette igang den prossessen hvsi vi orker å ha flere. Mannen min har slettes ikke lyst til at jeg skal gå mer gravid og det har jammen meg ikke jeg heller. Jeg elsker slettes IKKE å være gravid,desverre. Vi har to egne og det synes jeg er topp, så blir det flere her så er de født fra før:) Synes det er noe herk og stress med dette prevensjonsgreiene, og når man ikke ønsker flere eller ikke orker å gå gravid så må det være en lettelse å få det gjort.
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #9 Skrevet 15. juli 2007 Da jeg var i praksis på en fødeavdeling, for noen år siden, husker jeg de sa noe om at det var en fin anledning å sterilisere seg rett etter fødsel. Husker ikke helt hvorfor. Er selv 28 år og venter nr. 2 i disse dager. Jeg klarer ikke tanken på å skulle sterilisere meg så ung.... Hva om mannen din steriliserer seg? Det er et enklere inngrep for dem, og sies å kunner reverseres....Tenk om du skulle ønske deg en til liten en når du er rundt 40 år, eller kanskje tidligere. Hvem vet. Det er rart hva vi kvinner er istand til å glemme av smerter og ubehag i forbindelse med svangerskap og fødsel. Enn om du angrer? Lykke til med valget ditt, uansett. Klem.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2007 #10 Skrevet 15. juli 2007 Hei dere: La mannen gjøre det, for menn er det et bittelite inngrep, for kvinner kan du komme i overgangsalderen allerede nå, med alle de komplikasjoner dette fører med seg. Er det verdt det??? Hvorfor ikke satse på prevensjon som lady/babycomp, en computer som sier fra om trygge /utrygge perioder??? Skjønner at man ikke vil bruke hormonelle prevensjonsmidler, som p piller osv, men det finnes alternativer. Ved å sterilisere seg, vil man også klusse med kroppens hormoner. Kan Bli tørr og sår nedentil og få hetetokter, humørsvingninger mm......er ikke gøy å få en masse sånne plager i ung alder, de kommer tidsnok........
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2007 #11 Skrevet 15. juli 2007 Synes ikke det er drastisk. Jeg er 28 selv og skal gjøre det nå. Jeg venter mitt andre barn og kommer til å adoptere om jeg ønsker flere. Jeg vet at mannen min kunne ikke ha gjordt det. Han tror han ville mistet piffen og mistet litt av manndommen sin. Skjønner ham godt og gjør gjerne dette for forholdet vårt,....
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2007 #12 Skrevet 15. juli 2007 Enn om det skulle ende mellom deg og din mann, på et aller annet vis. Og du treffer en annen, og vil ha kjærlighetsbarn med han. Man har ikke garanti for noe her i livet!
Coolbela Skrevet 15. juli 2007 #13 Skrevet 15. juli 2007 For all del! La mannen din sterilisere seg. Min samboer gjorde dette for ca 1 mnd siden, det kostet ham kr. 1500,- og var gjort på 15 minutter. Ikke vondt i det hele tatt.
~Simelisa & Marina~ Skrevet 15. juli 2007 #14 Skrevet 15. juli 2007 kjære min... kjenner jeg blir litt provosert av å lese alle disse innleggene... Men hvorfor i alle dager skal ikke kvinnen i forholdet sterilisere seg når det i hovedsaken er hun som ikke vil ha flere barn... Synes ikke det er rett å "få" mannen til å gjøre dette da det egentlig er kvinnens valg... da er d rettmessig at kvinnen gjør det. Ja det er mere komplisert og koster mere og vi bruker lengre tid på å komme oss, men d er vårt valg og da får vi ta konsekvensene av det vi gjør... Jeg synes at vi skal gi råd som er gode og komme med forslag men ikke hiv inn håndkleet og si FÅ MANNEN DIN TIL Å GJØRE DET!!!!! Jeg mener oppriktig at det er den personen i forholdet som ikke ønsker flere barn som å da skal sterilisere seg, så sant ikke mannen kommer med forslaget selv... Jeg synes at de som skriver kun for å skape bråk kan la være i å skrive, denne kvinnen spør om råd og da synes jeg vi bør gi henne det... MVH
kaur *har født!* Skrevet 15. juli 2007 #15 Skrevet 15. juli 2007 Jeg skal også sterilisere meg. Er 38 år og venter mitt 4. barn. Føler at kroppen min har fått mer enn nok. Jeg ønsker egentlig ikke at mannen min gjør det. Det er bare de to yngste som vil være hans. - Man vet aldri hva som skjer i fremtiden...og jeg vil ikke hindre han i å få flere. Der er jo jeg som har fått nok. Jeg har sagt på spøk til ham at han må gjerne få flere barn, men det blir ikke med meg.... Vi kan ev. adoptere, ellers så får han finne seg surrogatmor ett eller annet sted... Uansett. Legen min sa at sykhuset muligens kunne ta en sterilasjon mens jeg lå på barsel, dersom det var kapasitet nok, og at det av den grunn kunne bli billigere - han visste ikke hvor mye. Jeg måtte bare spørre når jeg lå på barsel. Ellers så hintet han om at det omtrent ikke koster noe å få det gjort i India på en av de beste privatklinikkene (som han overbeviste meg om var minst like bra, om ikke bedre, som det vi har her). Han er indisk selv, og kjenner meg ganske godt da mannen min er indisk. Vi reiser nok til India i løpet av permisjonstiden, så regner med å få gjort det da. I mellomtiden får gubben ty til "regnfrakken"... Skal få legen min til å anbefale et privatsykhus eller privatklinikk når det nærmer seg....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå