en mamma:) Skrevet 15. juli 2007 #1 Skrevet 15. juli 2007 jeg har blitt sykmeldt pga bekken prblemer, men nå har d blitt så vondt at jeg til tider nesten ikke klarer å gå... hvordan er d med far da?? kan han å bli sykmeldt?? evt hvordan går han fram.. er d min el hans lege som må sykmld han? takk;)
line_n & sara Skrevet 15. juli 2007 #2 Skrevet 15. juli 2007 det må han ta opp m fastlegen sin, ev snakke med trygdekontoret om omsorgsperson-lønn (litt usikker på hva det egentlig heter) men det er ment som en stønad til ektefeller/omsorgspersoner som taper lønn for å være hjemme å passe på og stelle! ville ringt trygdekontoret (nav)
Tpop Skrevet 15. juli 2007 #3 Skrevet 15. juli 2007 Skaff deg et par krykker og en rullestol for å avlaste det litt, men kan jo hende du alt har det:) Jeg klarer fint å gå enda, men det verker sinnsykt hvis jeg går for mye. Bruker derfor krykkene hvis jeg skal gå litt og hvis jeg skal på no lengre handletur triller jeg rullestol:) Blir litt mer mobil hvertfall og bekkenløsningen blir ikke så ille:) Ring lgen eller trygdekontoret ang spm ditt:)
hamsterpia Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 Hvis han har en forståelsesfull lege, så vil jeg tro at samboeren din ikke får noen problemer med å bli sykmeldt. Vet om et lignende tilfelle, men de hadde en unge fra før da, så der måtte det jo være en hjemme som kunne ta seg av h*n. Men du trenger jo pleie du også, så jeg tror nok ikke det skulle by på noen problemer. Er bare å si til fastlegen at du trenger hjelp til alt fra dogåing og påkledning, og ikke minst finne mat og drikke til deg...
happybirthday Skrevet 15. juli 2007 #5 Skrevet 15. juli 2007 Enig med de andre her. Men tviler på om din sambo har noen rettigheter her så lenge du bare er gravid med kraftig bekkenløsning. Er selv veldig plaget av dette, og har stort sett måtte holde meg innenfor husets fire vegger. I tillegg har jeg vært plaget av kraftige og hyppige kynnere helt siden uke26, så dette har også gjort sitt til at jeg har måttet ta det veldig med ro. Men har ikke hørt noe om at sambo kan få noen rettigheter i så måte. Det sambo derimot har måttet gjøre, er å ta alt husarbeid og stort sett ta seg av minstemann på 5 år når det gjelder aktivisering. Dersom bekkenplagene blir så ille ETTER at du har født, kan mannen din derimot ha krav på å være hjemme, dersom du er så dårlig at du er ute av stand til å ta vare på babyen på en tilfredsstillende måte. Det står en del inne på NAV sine sider om dette her, tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå