Gå til innhold

DNAtest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en DNAtest ta feil? Altså, dersom man er sikker på at person er faren, men at DNAtesten viser at han ikke er det? Er det mulig eller skjer det kun på film?

Håper på mange svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo en teoretisk mulighet for at den tar feil. den er vel 99,9% sikker (egentlig 100%) når den viser hvem som er faren, men ikke like sikker når den viser at det ikke er faren mener jeg og huske. I tillegg *kan* det skje tabber på laboratoriet, noe som er veldig sjeldent, men teoretisk mulig.

Skrevet

Ja, man kan vel ta feil alle steder, så jeg vil tro at det kan skje feil også i en DNAtest. Men er ikke det sånn at de tester flere deler av blodet, og at det må stemme i så og så mange deler? Eller noe i den dur?

Skrevet

ja de må ha mer enn ett visst antall samsvarenede likheter eller noe sånt for å fastslå farsskap. Men så kommer jo problemet ved eneggede tvillinger. Så det er jo en mulighet for at det er feil. Det er også noen som har forskjellig dna i blodet og i håret f.eks. Så på tv om ei dame som hadde to sett dnakoder i kroppen pga noe som skjedde tidlig i svangerskapet (altså når hun var embryo). Har med deling av egget og gjøre, men husker ikke hva den diagnosen heter.

Skrevet

får du svar om at oppgitt far ikke er barnet biologiske far, må dere ta en ny test for å være p den sikre siden. Barnet slipper ny blodprøve..

Slik ble det for oss

Skrevet

er det noen som har tatt test da og fått at det er uoverenstemmelser (eller hva det nå heter?)

i tilfelle i hvor mange ledd og hva gjorde dere?

Skrevet

hm, dårlig formulert gitt.

Altså, hvor mange ledd blir undersøkt? Og hvor mange må stemme før man er sikker?

Facinerende greier dette.

Skrevet

Her er det tatt test , og viste seg at det ikke var han som testet seg at var faren, men ungen blir mer å mer lik han.. Så det syntes jeg er rart, så må be "far" om å teste seg også sånn at jeg iallefall blir helt sikker.. Var kun en som testet seg her.. aner ikke jeg om sjansene er store for å ta feil, men rart barnet ligner han som ikke var far..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...