♡Minimus nr2♡ høygravid Skrevet 15. juli 2007 #1 Skrevet 15. juli 2007 Har nettopp startet i ny jobb, jobber nattevakter inne helsevesenet. Kjenner at dette er ganske slitsomt, er 14 uker på vei. Ble sykemeldt andre uka i ny jobb da jeg hadde blødninger. Har enda ikke fortalt arbeidsgiver at jeg er gravid. Synes det er litt tidlig og gir jo ikke et godt inntrykk . har tenkt å vente til august mnd ( er jo egentlig ikke så lenge til det nå). Har litt problemer med å sove på dagtid og har ikke noe overskudd til annet enn jobb .har en sønn på 2 år og han trenger jo mammaen sin også. Får dårlig samvittighet ifh til jobben om jeg skal sykemelde meg.. vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Noen innspill??? Forslag???
xanadu -høygravid- (24/8-07) Skrevet 15. juli 2007 #2 Skrevet 15. juli 2007 Jeg jobbet også nattevakter i begynnelsen. Beit tenna sammen og tynte meg skikkelig... Ble helt utslitt. Synes det er MYE bedre å sykemelde seg og ha et liv og overskudd til familien enn å presse seg lenger enn nødvendig. Dessuten advarer ekspertene mot å gå nattevakter når man er gravid. Synes du skal ta det opp med både arb.giver og legen din jeg, før du hvaner på felgen! Lykke til!
Stor_smil Skrevet 15. juli 2007 #3 Skrevet 15. juli 2007 Først av alt, ta det opp med arbeidsgiveren din. Hun/han kommer til å sette pris på at du er ærlig, Og helt seriøst, tror du ikke de forstår at når man ansetter en som har ett barn på 2 år, at det muligens ikke blir så lenge før du er gravid igjen?? Så det vil nok ikke komme som noen overraskelse på arb.giveren din. Det skal absolutt ikke ha noe å si for hvilket inntrykk du gir dem, du er da bare ett menneske, ett menneske som er så heldig å være gravid og som må ta vare å seg selv og den lille. I og med at du har hatt blødninger, burde du ihvertfall ta hensyn til deg selv. Hvis du har en flink arb.giver vil hun/han straks sette i gang tiltak for å kunne bedre arbeidet ditt.. kanskje du kan gå andre vakter (dersom du ikke MÅ gå nattevakter da!). Om det ikke er noen andre muligheter, så syntes jeg du kan sykemelde deg med god samvittighet... eventuelt sykemelde deg til mindre %'er av jobben. Du må lytte til kroppen, og følge den.. slik er det bare når man er gravid. Og jeg tror veldig mange som er gravide og som bestemmer seg for å sykemelde seg (enten tidlig eller sent i sv.skapet) har kjent på den dårlige samvittigheten, det er helt normalt, men bare sørg for å skyve den unna Lykke til med graviditet og i jobben Kanskje du kommer deg om noen uker.. de første 4-5 mnd sies jo å være verst.. kanskje ud føler deg opplagt til å jobbe litt natt når du er litt lengre
gull-ønske Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 Hei! Synes ikke du skal ha dårlig samvittghet for å sykmelde deg. Det er jo av hensyn til barnet også. Egentlig har du KRAV på tilrettelegging. Ingen kan tvinges til å gå nattevakter når man er gravid (øker både abortfaren og kan føre til tidligere fødsel mm). Dersom ikke arbeidsstedet kan gi deg dag- og kveldsvakter isteden, skriver de en beskjed om dette. Du har da krav på svangerskapspenger (tar ikke av hverken sykemeldingsdagene eller permisjons-tiden). Husk også at dersom du er sykmeldt pga graviditet betaler NAV fra første sykedag. Det er derfor en fordel å opplyse om dette, slik at arbeidsstedet slipper å betale de 14 første dagene.
tottelott Skrevet 15. juli 2007 #5 Skrevet 15. juli 2007 Skal jeg være helt ærlig synes jeg det er skikkelig teit å takke ja til en nattevaktsjobb når du vet du er gravid. Det har lenge vært kjent at det å jobbe nattevakter gir økt risiko for abort og at det er kjempe slitsomt. Jeg er så lei av hvor enkelt det er å sykmelde seg, og er egentlig altfor lettvint. Jeg hadde sagt i fra til arbeidsgiver og heller funnet på noe annet å gjøre. Ingen vits i å sykmelde seg for du er jo ikke syk. Dette er latskap, finn deg heller en jobb som du kan takle.
♡Minimus nr2♡ høygravid Skrevet 15. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. juli 2007 takk for svarene... synes det er vanskelig. Sjefen er på ferie nå så jeg vil fortelle det når hun er tilbake... Og poppeklar; jeg var IKKE gravid da jeg takket JA til jobben!!!! Har snakket med legen min samt ul-leger ang nattevakt jobbing og de sier det er greit å jobbe nattevakter frem til uke 28... Kjenner jeg ble skikkelig provsert av svaret ditt. kunne heller latt være å svare......
Misses*fødeklar* Skrevet 15. juli 2007 #7 Skrevet 15. juli 2007 Jeg er også i samme situasjon. Var ikke gravid når jeg søkte jobben for noen måneder siden. Hadde planer om å bli gravid, ja. Valgte nattevakt-jobb pga. dette passer best inn i familiesituasjonen min. To unger fra før og mann som jobber mye. Blir provosert av den holdningen til poppeklar over her. Folk får feie for egen dør, så får man gjøre det beste ut av sin egen situasjon. Folk kan ha mange ulike grunner til å velge å jobbe natt. Og dessuten poppeklar - hvor "riktig" er det å søke en annen jobb når man allerede vet at man er gravid? Det blir jo på en måte å føre en annen arb. giver bak lyset da du snart må ut i permisjon allikevel. Jeg har også store problemer med å sove og kjenner at dette røyner på kroppen. Har presset meg frem til nå (er i uke 7 nå). Jeg kommer til å be legen om sykemelding ut uke 12. Mange gravide klarer helt fint å jobbe natt. Det kommer helt an på hvordan man klarer å slappe av før/etter jobbing. ;-)
♡Minimus nr2♡ høygravid Skrevet 15. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 15. juli 2007 er av samme grunn jeg jobbe nattevakter. familiesituasjonen tilsier at jeg ikke har andre muligheter. har en følelse av at innleget til poppeklar var kun for å provosere... Misses, lykke til!!
NoBlonde-fått ei prinsesse Skrevet 15. juli 2007 #9 Skrevet 15. juli 2007 Hei.. Jeg ernå 6 mnd på vei.. og de tre første mnd ble jeg sporenstreks sykemeldt fra min nattevaktss tiling da det er 50 % sjangse for å miste om du går natt de tre første mnd.. det sa legen min. Etterpå har jeg selv fått bestemme hvor mye jeg vl jobbe.. jeg jobbernå 2 nattevakter i uka.. og gtrives med det.. Synes du skal kjenne litt på dette selv og kreve mer..
ennaH Skrevet 15. juli 2007 #10 Skrevet 15. juli 2007 Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge arbeidet så du kan fortsette selv om du er gravid. I ditt tilfelle betyr det å gi deg dagvakter, sånn at du holder ut jobben. Så lenge du ikke er syk, kan ikke legen din "sykmelde" deg før arbeidsgiver har gjort det klart at slik tilrettelegging er umulig. I så fall har du krav på sykepenger resten av svangerskapet. Selv jobbet jeg kveldsvakter hver uke til jeg var sju måneder på vei. Da ble det for slitsomt. Arbeidsgiver ordnet det så jeg deretter kun jobbet dagvakter.
fru Senilix Skrevet 15. juli 2007 #11 Skrevet 15. juli 2007 Heisan, jeg er også natteravn:) Jeg har lest at det ikke er bra for gravide å gå nattevakter, men også at det er viktig å kjenne på kroppen din hva som er greit for deg. Jeg har vurdert det slik at jeg har det best på natt. Minst stress på natten hos oss. Den siste måneden har jeg fått tilrettelagt litt av arbeidsgiver slik at jeg har en ekstra person med meg om natten til å ta de tyngste løftene og avlaste ellers. Dette har fungert veldig bra hittil. Kjenner det begynner å røyne på nå, vet ikke om jeg orker 3 vakter til. Det er hva jeg har igjen før jeg går i ferie og permisjon. Jeg har ikke vært sykemeldt eller brukt egenmelding for graviditeten så langt, og runder straks 32 uker. Snakk med arbeidsgiver du. Jeg gruet meg veldig, men det ble positivt mottatt, og det var hun som kom med forslaget om tilrettelegging og hva jeg evt. måtte ha behov for av dette. Tenk litt igjennom hvilke alternativer du kjenner passer for deg før du går til en samtale. Følg den berømte magefølelsen og gjør det som kjennes riktig for deg og din situasjon. Lykke til.
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #12 Skrevet 15. juli 2007 Hei! Du bør si fra til sjefen din. Litt dumt å måtte sykemelde seg såpass tidlig etter nettopp å ha begynt i jobben. Synes også det er litt rart at du valgte å søke på en nattevaktsjobb siden du kanskje planla å bli gravid i løpet av kort tid? Men det har jo egentlig ikke jeg noe med heller.. Ellers synes jeg grunnen for å sykemelde seg at en ikke klarer å sove på dagtid er litt vel tynn. Er jo, slik andre poengterer her, ikke lurt å jobbe nattevakt når en er gravid. Jeg råder deg til å prate med sjefen og forhøre deg om du heller kan jobbe dag/kveldsturnus stedet forå sykemelde deg. Det viser jo at du har lyst til å jobbe (hvis det er det du har lyst til da) og tenker på tilrettelegging selv også. Evt bare jobbe kvelder? Da får du jo tid til sønnen din også! Og samtidig får du en del kveldstillegg også, for de fleste timene på en kveldsvakt er jo etter fem. Hvis ikke dette fungerer bør du finne en annen jobb. Jeg har full forståelse for de som må sykemelde seg fordi de er syke i svangerskapet og sliter med både det ene og det andre, men i ditt tilfelle er du jo ikke syk... Lykke til - og dette innlegget var ikke krasst ment! Men forhåpentigvis en inspirasjon til å tenke tilrettelegging selv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå