♡Minimus nr2♡ høygravid Skrevet 15. juli 2007 #1 Skrevet 15. juli 2007 Har nettopp startet i ny jobb, jobber nattevakter inne helsevesenet. Kjenner at dette er ganske slitsomt, er 14 uker på vei. Ble sykemeldt andre uka i ny jobb da jeg hadde blødninger. Har enda ikke fortalt arbeidsgiver at jeg er gravid. Synes det er litt tidlig og gir jo ikke et godt inntrykk . har tenkt å vente til august mnd ( er jo egentlig ikke så lenge til det nå). Har litt problemer med å sove på dagtid og har ikke noe overskudd til annet enn jobb .har en sønn på 2 år og han trenger jo mammaen sin også. Får dårlig samvittighet ifh til jobben om jeg skal sykemelde meg.. vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Noen innspill??? Forslag???
anneli84 Skrevet 15. juli 2007 #2 Skrevet 15. juli 2007 vet ikke så mye om det, men ettersom jeg har hørt, frarådes gravide å jobbe nattevakter. usikker på grunnen, men har nok noe med at man blir veldig sliten å gjøre...
mams-til3 Skrevet 15. juli 2007 #3 Skrevet 15. juli 2007 en vennine av meg ble sykemeldt fra kvelds å nattevakter.fordi de ofte er tungere enn dagvaktene.så det et alternativ for deg.råder deg til å snakke med legen din!
M*A*S*H* Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 Hei:-D Snakk med sjefen din med en gang. Spør om tilrettelegging til dag/kveldsvakter. Hvis dette ikke lar seg gjøre - enten fordi sjefen din er "problemet" - eller det skjærer seg på hjemmebane hvis du jobber kveld/dag - går du til legen din og sier du ikke får tilrettelegging og nattevakter er for tungt for deg. Dette skal ikke koste deg et fnugg av dårlig samvittighet, forhåpentligvis har du en sjef som ser at du vil være til nytte på andre vakter istedet for natt, så slipper du sykmelding. Uansett, nattevakter er ikke anbefalt for gravide:-D Uansett - å gå rett fra nattevakt til å passe sønnen din er IKKE anbefalt. De nettene du jobber bør du ha barnevakt for sønnen din. Man MÅ sove etter nattevakt - det er det mange ikke gravide som glemmer også - da blir man syk! :-D Lykke til
helenis + E-07 & D-09 Skrevet 15. juli 2007 #5 Skrevet 15. juli 2007 Jeg jobber også endel nattevakter i helgene.. arbeidet på nettene er ikke tungt, men allikevel ble jeg frarådet legen min om å jobbe netter når jeg fortalte han om dette på siste kontroll. Hvorfor, det vet jeg ikke helt.. Men han rådet meg til å få en eventuel sykemelding for nattevaktene, eller snakke med dem om tilrettelegging.. har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre ennå, alle på jobben vet jeg er gravid, og det er alltid andre som gjerne tak vaktene mine, men det er bare annenhver helg, og ikke så ofte som det engang.. En annen ting er at nattevaktene mine i helgene er overtid, så det er snakk om mange tusen kroner hver gang, og jeg har ingen problemer med å få sove etter disse.. Men du som har en liten en i tillegg burde kanskje snakke med de på jobben om dette, du har ingen grunn til å få dårlig samvittighet De vil nok heller at du skal være frisk og opplagt til de andre vaktene istedet for at nattevaktene skal ødelegge hele arbeidssituasjonen din Uansett, lykke til!
glajenta:-) Skrevet 15. juli 2007 #6 Skrevet 15. juli 2007 hei, jeg gikk natt i helsevesenet. med en gang jeg fikk vite at jeg var gravid. (samme dag) så dro jeg til jordmora, og fikk henne til å skrive tilretteleggingsskjema. arbeidsgiver må da enten omplassere deg til annet arbeid innen helseforetaket, eller sette deg over på dag. dette fordi nattarbeid , øker risikoen for abort, lav fødselsvekt osv. anbefaller deg å snakke med jordmor. jeg mistet min spire når jeg gikk nattvakt, Ikke det at det behøver å skje med deg, men jeg anbefaler deg å gå over på dagtid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå