Gå til innhold

noen som har opplevd at barnet deres har for liten hodeomkrets..??

Anbefalte innlegg

Skrevet

lillegutt var for liten rundt hodet , sist han var på helsestasjonen... og synes ikke han har vokst noe. og snart er "hullet" i hodeskallen lukket... hva skjer om han fortsatt er for liten..??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med liten? Min ligger og har ligget nedest på den målingen hele tiden, men ikke hørt noe ang det enda..

Skrevet

Hvor gammel er han? Hva sa helsestasjonen? Tror kanskje det kan være et syndrom som er slik, men bare kanskje...

Skrevet

han e 5 månda nu.. trur det va 2 cm mindre en det han burde være... eller no sånt..

Skrevet

Hvor stor var han rundt hodet ved fødsel, og hvor stor nå?

Skrevet

Du høres bekymret ut! Ta deg en samtale med en helsesøster eller en lege du, der bør du få svar på om du bør bekymre deg......noe du sikkert ikke trenger.

Skrevet

De følger ekstra med når hodet vokser lite. Det er svært svært sjelden at noe er galt, men de er ekstra obs. Min har det samme, men på forrige måling var hun tilbake på kurven sin, jeg spurte hva som kunne skje og hs sa at det kan være fare om hullet lukker seg for tidlig og da kan de måtte ta ultralyd av hodet, men dette skjer ytterst sjelden, men er altså grunnen til at de er ekstra nøye med å følge opp hode-voksingen. Jeg ble urolig som deg, men er så glad det følges opp og at det sjelden er noe galt.

Skrevet

huff.. husker ikke hva legen sa han var nu.. hekta meg opp i det at han var 2 cm for liten rundt hodet, i forhold til det han burde være... får dra en tur på helsestasjonen.. eller i allefall ringe dem..

Skrevet

Skrev de det ikke opp på skjemaet?

Skrevet

Jeg husker jenta mi ikke hadde vokst nok i hodeomkrets. Hun var omtrent på samme alder. Vi måtte på ny kontroll etter en stund, og da hadde hun tatt det igjen. Det er nok ikke helt uvanlig ettersom jeg forstod. Vet ikke hva som skjer om han fortsatt er for liten

Men om dette er noe du grubler og tenker på, så ta en telefon til helsestasjonen og spør.Lykke til:)

Skrevet

nå setter jo dere meg også på tanken her, jeg har jo en som ligger under.. hva er vanlig å måle rundt hodet ved 5 mnd da?

Skrevet

Det spørs jo helt på om de følger den kurven de har ahtt fra fødselen, så vanskelig å sammenligne. Men det er spesielt hullet oppå man er nøye med å følge med på. Hs sa at det ikke burde lukke seg før ved ca ett år. Min hadde nesten ingen åpning ved fødsel.

En annen ting er at selvom det finnes syndrom hvor dette er et tegn så tror jeg det er slikt at de barna også ligger etter eller ikke utvikler seg helt etter malen. Iallefall sa hs at hun jo gjorde alle de tingene hun skulle gjøre så det er veldig positivt.

Skrevet

mamma til 3 flotte barn..

hehe.. lure meg.. selfølgelig hadde de skreve det.. løp opp å henta det..

fødsel 35 cm

7 uker 38 cm

4 månder 41 cm

Skrevet

Min hadde nå ganske stor hull, men nå er det ganske så lite i forhold, og det bare 5 mnd etter.. føler det nesten har lukket seg, altså er jo litt igjen, men føler ikke det er mye.. huff.. vel han har uansett vokst fra 35 til 41-42 om jeg ikke husker feil.

Skrevet

Til sammenligning:

fødsel: 33

6 uker: 37,3

5mnd:41

Skrevet

Lik som min da nesten.. min ligger hvertfall nederst på kurven når det gjelder omkretsen.. men hvordan er det med fontanellen? mye igjen før den er lukket hos din ?

Skrevet

har ikke målt i cm. men ca 1 1/2-2 finger bredde....

Skrevet

måtte sjekke jeg og nå

fødsel 35

6 uker 37,5

5 mnd 41,5

Skrevet

Jeg klarer ikke kjenne hullet, men det er visst bittelitt.

Ja ja det er mye å bekymre seg for, men dette får vi da heller ikke gjort noe med. Håper det går bra med alle våre barn:-)

Skrevet

får sjekke poden i morgen, tror det er noe slik hos oss også. Virker som vi har like gamle babyer.. så kanskje det ikke er så mye å bekymre seg for =)

Skrevet

Forresten: er deres barn litt kuppel i hodet?

Skrevet

Nå er jeg litt usikker på hvordan det vil si jeg hehe.. men han hadde liksom en litt spiss hodeform i starten, men den har endra seg til mer "normal" om jeg skal si det slik..

Skrevet

:-) hmm... ja litt eggete..om jeg kan si det sånn. Litt "cone-head". Min er det. Men må legge til at det er det nydeligste egget i nærområdet!!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...