Gå til innhold

AAAAARGH!!!! Om problematisk legging, (samme som småtroll 0-1)


Sessa ruger igjen...

Anbefalte innlegg

Blir sprø av denne leggingen!!

 

Vi har nok gravd vår egen grav, for vi har hjulpet henne inn i søvnen leeenge. Det begynte med kolikken som gjorde at vi ofte bysset til hun sov, så var det en periode hun sovnet av seg selv, så var det igjen mye gråting på kvelden ved legging, så en bra periode og så en dårlig osv. Når hun gråt i sengen tok vi henne opp og roet henne og noen ganger hjalp henne inn i søvnen med byssing. Så lærte hun seg og reise seg opp i sengen og fra da av har det vært et helvete å få henne til å sove. Det var umulig å få henne til å legge seg ned igjen, uansett hvor mange ganger vi prøvde. Det ble en lek for henne. Prøvde å legge henne i babysafen men da ble hun krakilsk. Så prøvde vi skrikemetoden, men da det endte med gråt i ett minutt og spy to dager på rad, så droppet vi det. Etter den tid har hun fått sovne på armen eller i senga ved siden av oss. Problemet er jo at vi blir stuck i 30-60 min hver kveld når vi skal legge henne evt. enda lenger hvis jeg skal legge henne alene. Uansett hvor trøtt hun er så blir hun helt hyper av å ligge ved siden av meg. Hun klatrer oppå meg, rundet i sengen, skogg ler og blir bare mer og mer våken. Hvis jeg prøver å holde henne nede så klarer hun vri seg unna meg, på armen blir hun helt kålorm. Mannen min får henne til å roe seg på armen og må ofte inn og bysse når jeg ikke får til å roe henne. Hvis jeg legger henne i hennes egen seng, reiser hun seg med en gang og begynner gråte. Jeg prøver å legge meg ved siden av sengen så hun kan kose med meg gjennom sprinklene, men hun reiser seg opp likevel og prøver å stå på ansiktet mitt i stedet! Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal løse dette problemet. Jeg blir jo helt sprø av det og gruer meg til de gangene jeg må ta leggingen alene når mannen min er borte.

 

Kom med råd a, jenter!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel det siste du vil høre - men jeg ble faktisk litt glad og lettet av å lese dette! Det er omtrent som å lese om våre kvelder....og jeg begynner å bli ganske sliten av dette selv! Jenta vår har egentlig alltig vært en sovejente - og sovnet greit fram til hun var ca 8 mnd (litt over) - da begynte hun å reise seg som jenta deres. Og slik holdt hun på - opp til 50 ganger pr kveld. Vi har prøvd forskjellige metoder, - legge henne ned for hver gang hun reiser seg opp, stå ved siden av sengen uten å se på henne, skrikemetode (holdt på en uke - hjalp INGENTING), en litt mildere form for skrikemetode - funker av og til - har bysset henne, bært og gått fram og tilbake, tatt henne i vår seng (det virker iallefall ikke - da blir hun helt turbo!!!) det som funker best er å gi henne flaske på kvelden så hun blir skikkelig døsig - for så å sitte ved siden av henne. Holder henne faktisk ved hoften av og til slik at hun ikke får reist seg - det har funket litt. Men har faktisk ikke noe godt svar til deg - i og med at vi sliter med det samme!

 

I tillegg våkner hun nå flere ganger i løpet av natten - det har hun heller ikke gjort på evigheter! Skjønner ikke hva det er for noe jeg......... Og jeg må si det er slitsomt for jeg har ikke vært vant til å måtte stå opp om natten eller noe slikt (har nok vært litt bortskjemt ja.....) og hadde vel aldri trodd det skulle begynne nå når hun nesten er ett år!!! Men men, må jo se det komiske i det også da. Hun er jo så god når hun ligger i sengen og er på nippet til å sovne - og så plutselig reiser hun seg opp for deretter å le og smile til meg......da må jeg jo smile tilbake!!! Håper dette bare er en fase som ikke varer så lenge........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite at man ikke er alene i hvert fall, Kuredu!

 

Regner jo med at det blir bedre etter hvert, men det er jo ønskelig å få en bedring på situasjonen etter hvert. Vi tenker jo på å få flere barn etter hvert og dersom Linea skal kreve 1 time oppmerksomhet ALENE hver kveld for å få sove så kan dette bli interessant. Nu vel! Håper det er en magiker her på klubben som sitter på løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.. Høres ut som våre netter innimellom.. ikke akkurat leggingen lenger for det løste seg med babysafe her.. Ble litt krakilsk til å begynne med men etter att jeg begynte med å ta på safen ved pupp/flasken til kvelden hjalp det.. Men det nye nå er at han kommer seg ut av den, for å stå å hyle....

Frem til han var syv åtte mnd sov han ikke lenger en 1 1/2 i strekk men etter det hadde vi en laaaang periode med soving hele natten uten mat og noe tull.. men nå!!! Ny start med nattevåk.. Mistenker at han sliter med noen tenner men jeg måtte bare ty til litt skrik.. dette var andre natta med det.. og det roet seg jo til slutt.. Til kvelden er jeg beinhard legg ned legge ned osv.. men kjenner jeg er litt mykere på natten.. Da er jeg jo så trøtt selv .. da hender det jeg tar opp for å så legge ned.. men har aldri tatt de i senga.. Vil si det blir kortere og kortere med trass fra hans side.. Mente lenge jeg at babyer ikke kan trasse men min lille sinnatagg trasser som bare det.. ikke tvil..

Lykke til a jenter,, Vi drar på ferie idag så nå skal det bli spennende å se om vi får sove..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Føler med deg..småen vår har heller ikkje vore enkel å få i seng!!! Han sov ved puppen heilt ti han var 7 og ein halv mnd...Da var eg lei..Fant ut at dette gikk ikkje lenger... Puppenekt om natta,,,han ga seg etter ei veke,,,Men måtte være på fanget mykje om natta,,

Så flytta me han på eige rom,,sov bedre da... Men vakna fortsatt kvar tredje time(slik han gjorde når han fikk pupp).

 

For å få han til å sovne uten masse tull(for det var det leeeeeenge),,,!

 

No sit eg litt med han på fanget på rommet hans,,,syng ein sang som eg har sunget heile tiden... Legg han ned...går ut!

Viss han ikkje vil legge seg(står i senga osv)...går eg inn igjen,, gir han en kos og legger han ned igjen...(seier ikkje eit ord til han)..

 

Dette brukte me lang tid på...før var det masse skrik...men no skrik han omtrent aldri når me legg han...

Han reiser seg opp nokon gangar og makkar litt..men tek ikkje lang tid før han sovnar..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

( Samme svar som småtroll 0-1)

Alle barn er jo ulike, men det jeg har erfart med min datter er at hun blir hyper av mat. Hvis jeg gir henne mat eller melk er det umulig å legge henne den neste halvtimen. Så mitt tips er å gi barna mat en god stund før de skal legges. Jeg klarer heller ikke å følge klokka når jeg legger henne. Hun blir lagt når hun er trøtt og gnir seg i øynene, ikke til et fast tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Føler med dere. Vi har slitt litt selv også, men nå ser det ut til å begynne å bli bedre. Hun sov i sengen vår til hun var 6,5 mnd, men kun hvis jeg lå med hodet inntil hennes hode. Dvs. vi måtte legge oss likt hver dag... Litt slitsomt i lengden men jeg orket ikke å streve med å la henne ligge i egen seng. Så begynte jeg å jobbe igjen noen uker og pappaen hadde permisjon. Da nektet hun å legge seg. Skrek og skrek. Etter ett par kvelder fant han ut at han like godt kunne legge henne i sin egen seng for hun skrek uansett. Så han la henne der. hun skrek i 40 min. første kvelden, helt grusomt å høre på..., så 20 , ti og tilslutt bare 1 min. Så sovnet hun. Så begynte hun å reise seg i sengen når hun skulle sove. Vi begynte med at vi var der ute og la henne ned igjen, men da skjønte hun at vi kom når hun skrek, så da skrek hun bare enda mer. Vi begynte så med at vi lot henne skrike en stund, så gikk vi å la henne ned, da var hun som regel så sliten at hun sovnet. Hun prøver fortsatt å skrike seg opp igjen noen ganger, særlig når vi har besøk, men vi lar henne skrike litt, da legger hun seg som regel ned og sovner selv. Som regel skriker hun maks ett par minutter. Vi går ikke inn til henne hvis hun ikke begynner å skrike lenge etter at hun har lagt seg. Når det er med en gang hun har lagt seg gjør hun det bare for å få oppmerksomhet. Vi kan heller ikke ha henne i vår seng. Da kryper og kravler hun overalt.

 

Skjønner at det er vanskelig når hun spyr fort, men kanskje dere skulle la henne prøve å skrike litt igjen, og så gå inn å legge henne ned etter en stund. Kanskje hun da skjønner at hun ikke får oppmerksomhet ved å skrike og roer seg. Tror at det ofte er for oppmerksomhetern de gjør det. Lykke til! Håper det blir bedre snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det endelig begynt å gå seg til hos oss. For 3. natten på rad har frøkna sovnet greit selv om jeg faktisk har gått ut av rommet hennes før hun har sovnet! Det var jo helt uaktuelt for bare 4 dager siden....da hylskrek hun. I tillegg har hun sovet to av nettene hele natten gjennom, i natt var hun våken et par ganger - men ikke for å starte dagen som tidligere. Har lagt henne ca kl 20 - hvorpå hun da har sovet til kl 0830-0900. Er strålende fornøyd - håper bare det fortsetter!!! Hun har jo tullet med sovingen i snart to måneder - så hvis det tullet er over blir jeg glad...........

 

Hvordan går det med dere prinsessemari???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det ikke noe særlig bedre, men i dag gikk det faktisk ikke så verst. Mannen min har måttet komme inn når jeg har prøvd i en halv time og hun fortsatt er kjempe urolig. Men i dag hadde han lagt seg nedpå litt så jeg måtte få det til alene. Gikk på en halvtime tror jeg, kanskje mindre, men da var hun også på grensen til overtrøtt. Måtte tulle gjennom hele grøten for å få hun til å spise ellers bare sutret hun og snudde seg vekk. Nei... deter jommen ikke lett dette her. Vil nødig begynne på en skrikekur med tanke på utfallet sist, men kanskje det er verdt et forsøk likevel.

 

Hva har dere gjort for å få ting til å funke nå, Kuredu??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei prinsessemari.

Vi har også slitt med soving her i huset.

Vårt første barn la seg ikke greit før hun var 3 år, og vi sliter til tider ennå, nå nærmer hun seg 5!

Så da minsten også begynte som sin søster, kontaktet jeg søvnterapaut. Det gjorde underverker hos oss! (Men vi slet ikke bare med legging, men også stadig oppvåkning på natten.)

Så om alt er prøvd, så er kanskje dette et godt råd:

www.sovekarin.no

 

Ellers kan jeg jo skrive opp opplegget vi fikk, men det innebærer SKRIKING og spying for å si det sånn...

(Vi brukte 3 døgn, etter dette han både legging og nattesøvnen gått ganske så greit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt skeptisk altså med tanke på den spyinga sist... Ble jo til at vi måtte skifte på hele senga og bysset henne likevel.... Ble jo et oppbrudd i innsovninga... hmmmm

 

Hadde du giddet skrive opp opplegget dere fikk, så kan jeg jo vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er opplegget vi skulle følge:

(Gutten vår var 5,5 mnd da vi fikk hjelp, men dette skulle være en metode for barn opp til 18 mndr.)

 

1. - Barnet skal ligge på rom alene.

- barnet skal ligge nederst i sengen.

- ingen uro e.l. over sengen.

- barnet skal ligge på mørkt rom.

 

2. Faste rutiner hver kveld:

- Begynne med kveldsmat ca kl 18.00 hver kveld.

- deretter rett til badet for kveldstell, gjerne et bad.

- deretter melk/pupp og så i seng.

- barnet skal legges mellom 18.30 og 19.00

Kveldstellet skal ikke avbrytes av lek e.l!

 

3. Så begynner den store prøvelsen:

- Legg barnet med en fast settning. (Vi sier; "nå skal Emrik sove, natt-i-natt") også gå ut.

- Gå tilbake etter 3 minutter (hvis barnet gråter.). Legg barnet ned igjen og si samme setning.

- Fortsett med dette, men øk tiden litt og litt.

- Hvert 15. min kan du ta opp barnet, holde det hardt inntill deg så det roer seg, så tilbake i sengen igjen.

 

Natt 1:

Vent 3 min.

Vent 5 min.

Vent 7 min. mellom hver gang du går inn til barnet.

 

Natt 2:

Vent 5 min.

Vent 7 min.

Vent 9 min.

 

Natt 3:

Vent 7 min.

Vent 9 min.

Vent 10 min.

 

Natt 4:

Vent 10 min.

Vent 15 min.

Vent 20-30 min.

 

Første kvelden var ganske tøff hos oss. Da skrek gutten vår 3 timer i strekk. Erfaringsvis er vist natt nr to eller tre den verste...

 

Karin Naphaug (søvnterapauten) har også andre søvnmetoder som er "mildere".

Men denne Ferbers metode, mente hun var den mest effektive og gir raskest resultat. (Hun samarbeider med Dr. Ferber.)

 

En annen metode var å stå inne hos barnet. Holde barnet på brystet og si "hysj" høyere enn det barnet skriker. Hold på med dette helt til barnet roer seg. Ikke gå ut av rommet før barnet har sovnet.

 

Håper du finner ut av dette etterhvert! Lykke til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...