Gå til innhold

H-n har såvidt feber, har til vanlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

36.2 og har nå tippet til 37.3, er det vanlig å gå rundt å vite normaltempen til barna sine???

Har ingen aning jeg, for jeg måler feber kun dersom jeg tror de har feber. Såvidt da også, kommer an på formen. Men her seg jeg endel skriver at barna deres har en normal temp på sånn og sånn og at de da tror barnet har feber om de er oppe i 37.3 eller noe rundt der.

Feber har de vel ikke før de hvertfall er over 38 gr. Og stresser hvertfall ikke med febernedsettende før de passerer 38.5 hvis ikke allmenntilstanden tilsier at de burde få noe.

Vet du "normaltempreraturen" på barna dine?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ultemecia&Mikrovampyren
Skrevet

Ja det vet jeg faktisk. Pappaen i huset her hadde influensa da hun var 3 uker og jeg fikk det etterpå og er fortsatt syk, og derfor sjekker vi tempen i ny og ne siden det var en ganske kraftig infuensa, og hun er ogå blitt surklete i halsen, så jeg VET hva tempen hennes pleier å være. Men jeg vet det ikke er feber før 38 samt dårlig allmentilstand.

Skrevet

Hvorfor sjekke feber dersom du ikke mistenker feber? Men det var egentlig ikke hele poenget, har sett at noen kaller det feber når det var 37,noe...

Gjest Ultemecia&Mikrovampyren
Skrevet

Nei der sier du noe. Jeg sjekket fordi vi var reelt redde for at kanskje hun hadde fått det pga influensa, men å sjekke uten grunn ser jeg ikke noe poeng i...

37 er ikke feber.. men er det ikke sånn, eller har jeg misforstått, at om barnet virker slapt og utilpass e.l så skal man ikke tenke p om det er feber eller ikke?

Skrevet

Det var jeg som skrev innlegget om babyen min som har 36.5 til vanlig og nå hadde 37.1 idag og ikke var i form.

Grunnen til at vi vet hva babyen pleier og ha er at babyen har vært plaget med tenner lenge. derfor har vi sjekket når formen har vært for ille. Babyen våres kan også kjennes varm ut i kroppen ofte, uten og ha feber.

Jeg mener at det er jo så vitt feber når det er 37.1 når babyen pleier ha 36.5, men jeg gir ikke paracett for det. Det gir jeg ikke før det er 39 - 40 grader og formen er dårlig. Og det er vel egentlig ikke det at 37.1 er så ille, men da har jo babyen forhøyet temperatur og dermed kan man jo være obs dersom det stiger enda mer. Sånn tenker jeg hvertfall.

Håper du fikk svar på det du lurte på.

Skrevet

Det er ikke bare du som har lurt på det:) Er barnet utilpass/ har vondt pga tenner kan man da gi paracet, selv om barnet ikke har feber... Paracet er da smertestillende også. Om du ringer legevakt og sier barnet ditt har feber på 37.1 er jeg stygt redd for at du blir stemplet som hysterisk mor, for å sette det på spissen. Du kan bruke ordet feber over 38 gr, men enda er det lite. Slagpasienter får paracet når tempen er over 38.5 fordi det ikke er bra for hjernen for mennesker i denne gruppen å ha forhøyet temp, pga skadene de allerede har i hjernen. Men de "må" også over 38.5 for å få, stort sett.

Man må jo vurdere allmenntilstand og temperatur opp mot hverandre for å avgjøre om barnet har behov for paracet, enten som hovedsaklig febernedsettende eller smertestillende.

Skrevet

Gir dere paracet hvis babyen har temp opp mot 39 grader????... bakterier og virus blir som regel elliminert av temp opp mot 39-40, så det er jo idiotisk hvis dere putter i disse paracetstikkpillene som faktisk er og kan være farlig for ungene deres, når hensikten er å få ned tempen for så å utsette kroppens førstelinjeforsvar som faktisk er feber. Hadde tempen oversteget 41 grader og allmentilstanden hadde forværret seg, så hadde jeg forstått bruken av paracet. Men for min del høres det hysterisk ut å måle tempen på et lite barn når det virker litt sutrete og litt varm:-)

Skrevet

Gir paracet kun dersom jeg mener han har behov for det. Er formen fin og han ikke er veldig påvirket av tempen, får han ikke paracet, selvfølgelig. Har tro på at immunforsvaret bør få hamle opp mest mulig selv.

HI

Skrevet

Hørtes bra ut.. jeg sikta mer til overhysteriske paracetryttere lengre ned på tråden:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...