nudi *fødeklar* Skrevet 14. juli 2007 #1 Skrevet 14. juli 2007 Hva skal dere kalle barna deres? Ser at mange har sterke meninger om disse såkalte motenavnene, men "anonym" skriver skjelden forslag til navn. Hvilke navn synes dere er så mye bedre enn de overnevnte? Er bare nysgjerrig...
Kaffelatte Skrevet 14. juli 2007 #2 Skrevet 14. juli 2007 Sikkert Anne, Hanne, Tomas, Trine og Truls. Da kan jeg bare si en ting, og det er at jeg har verdens vanligste, kjedeligste og mest anonyme navn, og det er Anne, tror jeg hadde vært mer fornøyd med et spesielt navn. Motenavnene idag er mere min smak enn de gode, gamle, staute og norske. Prøv og søk etter en person i telefonkatalogen med et vanlig norsk navn, som kanskje i tillegg heter noe så sjeldent som Johansen f.eks. Kjedelig å være en i mengden!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2007 #4 Skrevet 14. juli 2007 At man ikke liker de mest utslitte av disse motenavnene, er ikke synonymt med at man liker Arne, Per, Hans, Kari og Else... Jeg liker mange navn, ja de fleste navn, både motenavn og gammeldagse navn, er fine. Jeg liker f.eks Johannes, Nikolai, Espen, Joakim, Vegard, Thomas, Jostein, Jesper, William, Fredrik, Martin, Jonas, Benjamin, Fillip, Hanna, Ida, Ariel,Oda, Iris, Mia, Mina, Sigrid, Synne, Neni, Rakel, Selma, Agnes, Julie, Martine, Henriette, Sandra, Vera, Iselin osv osv osv osv osv. Men Leander, Noah, Tobias osv kan jeg styre meg for, fordi de er så UTROLIG oppbrukt at man blir lei hver gang man hører noen nevne de!
~~DoraDora~~ Skrevet 14. juli 2007 #5 Skrevet 14. juli 2007 På vestlandet er Leander et sjeldent navn....
fleXibel Skrevet 15. juli 2007 #6 Skrevet 15. juli 2007 Jeg har et spesielt navn og skulle ønske at jeg hadde et mer normalt navn... Er personlig ikke så begeistret for navnene; Leander, Crisander, osv.....men det er fordi jeg synes det høres ut som om det er sammensmeltning av to navn som allerede er fine fra før og synes det ikke er noe fint.. Men Elias, Noah og Nathaniel er jo kjempefint.. og Isak også..
lima78 Skrevet 15. juli 2007 #7 Skrevet 15. juli 2007 visste ikke at nathaniel er et motenavn... hmm... samboeren min med flere hadde ikke hørt om det før jeg sa at jeg har lyst til å bruke det.. bor i nord norge.. er det veldig vanlig i resten av landet? noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2007 #8 Skrevet 15. juli 2007 Nei det er hundre og nåen å seksti som heter Nathaniel, enda skjeldnere uten H. Min sønn heter det, og bor i noed norge, vet ikke om noen andre som heter det. De fleste hadde aldri hørt om det da vi fortalt hva gutten skulle hete. Synes det er nyyyydelig!
~~DoraDora~~ Skrevet 15. juli 2007 #9 Skrevet 15. juli 2007 I Usa er Nathaniel et helt vanlig navn... de forkorter det ofte til Nat
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2007 #10 Skrevet 15. juli 2007 Her hvor jeg bor er navnene Selma og Oda, det du definerer som oppbrukte navn....
Vannmann35 Skrevet 16. juli 2007 #11 Skrevet 16. juli 2007 Jeg liker ikke typiske motenavn som Krissander, Sander, Nathaniel, Matheo, Teo, Leo, Linnea etc. - ikke fordi jeg synes de er direkte stygge, men fordi mange av dem virker oppkonstruerte (blanding av to navn), som forkortelser/ kallenavn, samt at jeg ikke er noen "trendrytter". Liker navn som: Erik, Peter, Johan, Johannes, Benjamin, David, Henning, Philip, Bendik, Edvard, Maria, Elisabeth, Kristin, Johanna, Caroline, Benedicte, Lisabeth, Emilia, Margrete, Anna etc. Navn som er tidløse og klassiske:-)
aanonym Skrevet 16. juli 2007 #12 Skrevet 16. juli 2007 Tja, tidløse og klassiske? Kristin ble jo tatt i bruk på femtitallet og var blant 60- og 70-tallets motenavn. Benjamin, Bendik, Benedikte og Phillip er jo skikkelige mote/trendnavn, knapt brukt i Norge før mot slutten av 90-tallet, da de ble meget populære. Omtrent som Linnea. Lisabeth? Hva slags navn er det, det høres ut som et kosenavn for Elisabeth, eller en morsom konstruksjon. Det er ca 60 som heter det i Norge, ganske spesielt, med andre ord. Omtrent like mange som henter Chisander (ingen som heter "Krissander"). Emilia er også relativt sjeldent. Sander er et gammelt navn i min familie. Navnet er en avledning av Aleksander, akkurat som Maria kommer av Miriam, Benedikte av Benedikt, Emelia av Emil osv... Poenget er at flere av navnene du liker også er oppkonstruerte eller en blanding av to navn eller er skikkelige trend/motenavn. De er ikke mer klassiske og tidløse enn de andre du nevner.
Vannmann35 Skrevet 16. juli 2007 #13 Skrevet 16. juli 2007 Må jo svare tilbake på denne:-) 1) Benedicte og Bendict er svært gamle navn - jf.den heilige Benedictus (480-547), Benedikt har vært navnet gitt til navn 16 paver, samt den gamle Benediktinerordenen.Mulig det ikke har vært så vanlig i Norge, men det har vært vanlig langt tilbake i vår familie, bl.a. heter mormors bror det. 2) Benjamin er i alle fall over 2000 år gammelt da det var navn på yngste sønn av Jakob i Bibelen. 3) Phillip er nok et motenavn nå - men det går i alle fall tilbake til 1400-tallet (jf. navneguiden her) + at det er et vanlig "kongenavn". 4) Lisabeth er ikke så vanlig nei, og både det og Emilia var egentlig et en del av forsøket på å vise at vi som ikke liker Sander, Leander etc. ikke bare liker navn som Per, Tomas, Kari etc... Hvis jeg skal forsvare hvorfor jeg liker Lisabeth så er det fordi jeg har en søster som heter Elisabeth, men E'en er alltid stum, så og si - dermed kunne hun like godt ha hett Lisabeth. Lisabeth er også hun nydelige søsteren til Madicken :-) 5) Maria er jo like gammelt som Bibelen, så det må også gå som klassisk mener jeg + det er ikke fastslått at kommer av Miriam. Når det er sagt så har du for så vidt rett i at de fleste navn er varianter av hverandre, men jeg mener likevel at noen navn er mer klassiske og tidløse enn andre, Jeg tror at det aldri vil bli "feil" å hete Peter eller Maria f.eks., mens f.eks. Sander og Noah for kan gå ut på dato, akkurat som Linda og Monica har gjort det. Men - det er min høyst personlige oppfatning. Mulig jeg tar feil, men det vil jo tiden vise :-)
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2007 #14 Skrevet 16. juli 2007 Nathaniel er ikke et nytt navn.. Det stammer fra bibelen:-)
aanonym Skrevet 16. juli 2007 #15 Skrevet 16. juli 2007 OK, med teskje: At navn er gamle betyr ikke at de er "tidløse", det betyr bare at de blir brukt i perioder - akkurat som Nathaniel osv. Og, Sander (av: Aleksander) er vel rimelig gammelt det også... Det er minst like "klassisk" som de du nevner. Altså, du liker navnene, uten at man objektivt sett kan kalle dem klassiske/tidløse, mens navn etter andres smak er mote/trend-navn.
Vannmann35 Skrevet 16. juli 2007 #16 Skrevet 16. juli 2007 Det er et motenavn i form av at de ligger inne på topp 10 listen akkurat nå, ikke fordi jeg ikke liker dem. Der finner man f.eks. både Sander, Tobias, Sebastian, Thea og Ida. Disse navnene blir i dag lite spesielle, nettopp fordi de har ligget på topp 10 listen de siste 10 årene ca. Før den tid, fra 1880 - var de ikke der i det hele tatt. Så når noen kommer og vil kalle gutten f.eks. Sander, som har ligget inne på topp 10 siden 1998, så er det jo ikke bare et veldig lite originalt og kreativt valg, man bruker også et veldig "oppbrukt navn" - selv om det ikke er mange totalt sett som heter det, så er det utrolig mange barn som har det navnet akkurat nå. Men jeg har full forståelse for at man vil kalle opp etter bestefar e.l. Et navn er for meg klassisk/ tidløst når det er et veletablert navn med lang historisk forankring, samt er et navn som har kommet for å bli. Man kan godt si at Nataniel har historisk forankring, men det er ikke veletablert, samt det er for tidlig å si om det har kommet for å bli - ergo ikke klassisk - for meg. Men, det betyr ikke at jeg er helt firklantet - mange fine "nye" navn også, bare ikke begeistret for de som det er spurt om her...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2007 #17 Skrevet 16. juli 2007 samme hvor nathaniel stammer fra.... det er så utrolig grusomt...mikael,daniel og nathaniel blir,nåtidens Johnny,Ronny og Roger....
~Roskva~ Skrevet 17. juli 2007 #18 Skrevet 17. juli 2007 Jeg kan ikke si at jeg "hater" disse navnene - SÅ mye engasjement legger jeg ikke i det :-) Men jeg har en rekke navn som ikke er aktuelle til mine barn, og de du nevner er blandt dem. Så, til det du spør om: Hvilke navn liker jeg da? Tja, hvis barnet mitt blir en gutt har jeg tenk litt på Torstein, Eirik, Sigurd og Sigvat. Liker også navnet Johan, men det er "opptatt" :-) Til en liten jente, står vel valget her i huset mellom Solveig og Ingrid. Ingen av navnene, bortsett fra Sigvat, er videre uvanlige, men jeg liker dem, jeg :-)
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #19 Skrevet 17. juli 2007 Roskva Da kan jeg forstå at du ikke liker navnene HI nevner. For de navnene du liker er jo helt motsatte av de. Jeg er enig med deg at det er mange navn som er uaktuelle for ens egne barn. Jeg for min del ville jo aldri finne på å kalle mine barn for Torstein, Sigurd eller Sigvat. ( Eirik går an, for det er et navn som aldri har gått ut på dato). De tre andre navnene er i mine ører grusomme. Og det synes jeg til tross for at min bror heter Sigurd-Emil ( Han har kuttet helt ut Sigurd, og bruker kun Emil)
lima78 Skrevet 17. juli 2007 #20 Skrevet 17. juli 2007 Jeg tror at det med navn er en veldig personlig ting. Det er så mange navn jeg forbinder med personer jeg både liker og ikke liker... Dette vil i veldig stor grad å påvirke mitt/vårt valg av navn. Samtidig tror jeg at jeg ikke vil velge blandt topp 10.. Men det er ikke fordi jeg ikke liker navnene! Jeg tenker mere på at hvis navnet er "for" vanlig i det kullet barnet vokser opp i, kan det være flere med samme navn i samme klasse.. litt kjedelig syns jeg... (samboeren min fortalte at da han gikk på skolen var de 3 med samme navn i hans klasse. Han likte ikke det no særlig:-) En annen ting som vil være viktig for oss er at navnet passer med etternavnet også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå