Muffinsmamma Skrevet 14. juli 2007 #1 Skrevet 14. juli 2007 Hva sier dere til barna deres?? Kaller dere fugl for pippip og hund for vovov? Jeg føler at det er litt "teit", samtidig lettere å si. Sønnen min kaller fugl for pippip men når vi ser en hund kaller jeg den for hund. skal man bruke barnespråk til dem eller ei?
fjordpia*3gullunger*+spire Skrevet 14. juli 2007 #2 Skrevet 14. juli 2007 dattra mi si fogel( fugl)bestefaren er tysk, derfor den uttalingen, hund så sier vi vov-vov
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 14. juli 2007 #3 Skrevet 14. juli 2007 Prøver å bruke de rette ordene på forskjellige dyr her i gården. Her snakker vi i grunn ikke babyspråk i det hele tatt til sjarmøren. Men det kan jo kanskje endre seg når han begynner å snakke. Vet ikke.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 14. juli 2007 #4 Skrevet 14. juli 2007 sier pip pip til fugl, sier vov vov om hund, men hun kan også si hund. pusi sier hun om katter.
rosa og en blå Skrevet 14. juli 2007 #5 Skrevet 14. juli 2007 det er bere bra og sunt og snakke "beibi språk" til barnet. då får barnet lettere tak på orda og fe øve på stemma og tunga.. (det mener eg da) altso ikke snakke bere tull og uten R og sånt... men sier f.eks vov vov når de er små og lærere hund noen mnd senere liksom. jenta mi sa vov vov til hunden til besteforeldra før hun var et år.. -men nå vet hun det heter hund. er nå 16 mnd.
Gjest Skrevet 14. juli 2007 #6 Skrevet 14. juli 2007 kommer til å si pippip og vovov og pus til marcus... det er jo bare søtt.. kommer tidsnok det når de kan de skikkelige orda..
så var vi 4 Skrevet 14. juli 2007 #7 Skrevet 14. juli 2007 Martin sier pus til katt og noe a'la vov til hund, og jeg sier pipip til fugler, men de kaller han for ffyy (fly)
Anne-B. Skrevet 14. juli 2007 #9 Skrevet 14. juli 2007 VI sa pip-pip og vov-vov om de dyrene da hun var ganske liten, men begynte etter hvert å si fugl og hund. Det er ikke noe galt med barnerettet tale, bare man avanserer litt etter hvert. Nå er hun 3 1/2, og da syns jeg det er unaturlig å ikke si fugl og hund, i noen tilfeller bruker vi navnet på de forskjellige fuglene, men det er jo fordi hun selv har sett at det er forskjell på feks en spurv og en måke. Er vel i grunn det det handler om, at barn danner kategorier, feks først pip-pip og vov-vov, de er to dyr mer forskjellige egenskaper, også deler de etter hvert inn i underkategorier, som måke og spurv, og puddel og schäfer. Her må vi som foreldre hjelpe litt til og forklare hvordan ting henger sammen.
RajaPia Skrevet 15. juli 2007 #10 Skrevet 15. juli 2007 Her går det i litt forskjellig. : mø-for ku kalv , "glis"- for gris, hest, pus , humme-for humle, bie, vovvov eller navnet til hundene - for hund, pippip, gakk gakk Det er så myeat det er vanskelig å huske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå