Gå til innhold

Hvor mange ord sier deres ettåringer? Hva er normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sier ingen:-(

Er dette veldig unormalt?

Vi snakker masse med han og prøver å gjentar enkelte ord ofte, som mamma, pappa, hei o.l. Er det noe annet vi kan gjøre for å stimulere språkutviklinga?

Han babler i vei på babyspråk hele dagen lang, man har ingen forståeligne ord.

Andre som har barn som har vært trege med de første orda?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke unormalt! :)

Jeg har ei jente på 19,5 mnd og sier fortsatt ikke noe ord.

Eller.. hun kan si hei, bø, titt, hysj, nei, mamma. Men de ordene bruker hun ikke i en bevist sammenheng (pappa eller bestemor kan like gjerne være mamma, hei når hun skal si ha det etc). Ellers er det bare babbling og peking.

Siden hun er prematur har vi hatt mye kontakt med en spesialpedagog, og hun sier at det er normalt at de ikke sier noe helt fram til ca 2-års alderen. Det viktigste er at de viser forståelse av hva vi sier, og klarer å uttrykke seg på sitt babyspråk.

Vår spes.pedagog har påpekt flere ganger hvor viktig vi bare fortsetter å forklare. F.eks når hun peker på en fugl, at vi sier det er en fugl/pip pip eller andre ord du bruker. Gjenta og gjenta for hver gang barnet peker og forklar sammenhenger.

Barnet vil lagre informasjonen, bearbeide den, og etterhvert klare å sortere ut lyder, bilder og sammenhenger.

Så bare fortsett og snakk med barnet ditt, alt ordner seg til slutt :)

Alle jeg kjenner har lært seg å snakke, så barnet tar det til seg når han er moden for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...