Gå til innhold

Kildesortering med tvang.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes myndighetene burde begynne å pålegge alle til å kildesortere.

Plast

Papir

Kompost, de som ikke har mulighet for hjemmekompostering, kan man hente avfallet hos.

Restavfall

Glass

Metall

Er det gjennomførbart og har vi noe å hente miljømessig ved at alle kildesorterte?

Er det for stor byrde som pålegges den vanlige mann?

Jeg tror at om alle kildesorterte, så ville enda flere bli enda mer bevisst ved hvilket avfall de produserer for mye av..

Hva synes dere?

Noen som kan kopiere det over til skravle også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sorterer under tvang,men er ikke blitt mer bevisst....Nå som jeg sorterer,får jeg plass til enda mer søppel for vi har så mange sorskjellige dunker å kaste i.Tømt oftere blir det også ;-)

Skrevet

Ja ja, enkelte er stokk dumme.

De skjønner bare ikke poenget.

Skrevet

Neppe gjennomførtbart, da administreringen av å sjekke hvorvidt det faktisk ble gjort ville være for ressurskrevende.

Tror norske myndigheter hadde kommet langt med å tilby folk å kildesortere. F.eks i Oslo er det stort sett "papiravfall" og "restavfall," alt annet må man dra til leveringsstasjoner/containere for å bli kvitt om man ikke ønsker å definere det som "restavfall." Og selv om Sp ikke liker å innrømme det, har en rimelig stor andel av landets husholdninger tilhold i nettopp Oslo.

Skrevet

Det hadde de som kom for å tømme avfallet måtte gjøre.

De fanger fort opp når de tømmer de forskjellige containere om det er sortert eller ikke.

Sanksjoner for de som ikke sorterer i form av penger.

Ja, det er strengt. Men etter en stund hadde det vært normalen.

Jeg tror det hadde vært bra jeg. Etter mye surmuling, så hadde det glidd inn i den normale hverdagen, over ting man bare må gjøre.

Skrevet

her jeg bor sorterer vi faktisk det du har ramset opp,med unntak av metall som går i restavfallet.Alt annet blir sortert.Og bor bare en times kjøing unna Oslo.

Skrevet

Joa, men se for deg f.eks en bygård. Per i dag fellescontainere på et søppelrom; dette måtte da bli til enkelthusstandsoppbevaring i rom/steder som bare denne husholdningens medlemmer hadde tilgang til. Ellers kunne det jo være andre som ussa med søppelsorteringen deres. De som hentet søpla måtte deretter dokumentere at det var feilsortert, og noen måtte administrere sanksjonene.

Jeg tror ikke det hadde vært god ressursbruk.

Et alternativ er selvsagt å utelukkende innføre dette overfor "enebolighusholdninger," men det forekommer meg noe urettferdig. Dessuten kan jo hvem som helst ha putta metallbeholderen i kompostsøpla da den stod til avhenting, så vi må helst ha et eget låst skur osv osv. Ikke juridisk holdbart.

Intensjonen er jo fin. Men jeg foretrekker gulrøtter fremfor pisk. Miljøbevissthet er trendy, myndighetene bør ri på denne bølgen og tilrettelegge fort som faen før det blir en ny jappetid ellerno' som hypes i stedet. Rekker man å få en halv generasjon inn i gode vaner har man gjort store fremskritt.

Skrevet

Der var det jeg ikke hadde tenkt på, bygårder.

Ja, enig.....det hadde ikke vært så lett.

Og ja, miljøbevissthet er trendy, det er bra! :-)

Hvordan tilrettelgge på best mulig måte...

Skrevet

Det er nesten sån her. Papir, plast og restavfall hentes, glass og metall skal leveres i kontailere. Kompost mangler vi enda.

Det er ingen sanksjoner om vi putter for mye i restavfallet, men vi har mulighet til å dele søppelsekk med naboer. Da blir renovasjonsavgiften kraftig redusert. Selv deler vi søppelsekk med to naboer og betaler da under halv renovasjonsavgift.

Hvis det er mye feilsortering av søppla nekter søppelkørerene å ta det med. Det er jo en grei ordning. Etter et par uker hvor søppla står igjen lærer de fleste å sortere riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...