En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 13. juli 2007 #1 Skrevet 13. juli 2007 Jeg er 36+0 uker på vei, og slimproppen gikk for 1 uke siden. Den siste uka har jeg hatt mye mer vondter i magen, kraftigere og oftere kynner, mer vondt i korsryggen, mer nedpress og sover ikke om natta lenger pgr av alt dette. Jeg var til jordmor for 4 dager siden, og hun trodde neppe jeg gikk til termin. Hodet er festet, og han ligger veldig langt nede i bekkenet. Jeg var også innom sykehuset for en sjekk for 4 dager siden også, og de sa jeg ikke var moden og da heller ikke hadde åpning. Problemet er at samboeren min jobber på sjøen, er vekk 14 dager, og hjemme 14 dager. Han skal i utgangspunktet reise på jobb førstkommende onsdag, og være vekk til 1.august. (Jeg har termin 14. august). Han må nødt til å sykemelde seg i 2 uker ved fødsel, siden firmaet ikke gir rett til fødselspermisjon (alle sykemelder seg pgr av dette). Burde han ta ut sykemelding nå denne perioden, eller bør han vente til neste gang han skal ut, altså fra 14.august, da jeg egentlig har termin? Vi synes dette er utrolig vanskelig, og i og med at han arbeider på båt som går mellom oslo og kiel, så er det ikke gjort i en fei for han å komme seg hjem heller...vil så gjerne ha han med på fødsel!! Trenger råd og tips, hva ville dere gjort?
Gjest Ut på tur Skrevet 13. juli 2007 #2 Skrevet 13. juli 2007 Er det vanskelig for han å komme hjem eller umulig ? Går båten mellom Oslo og kiel er båten kanskje i land i begge byer med jevne mellomrom? Kan han da kaste seg på et fly å komme hjem ? Dersom du er førstegangs vil jo mest sannsynlig fødselen ta litt tid. Dersom JM mener du snart føder ville jeg kanskje hatt han hjemme, men er så vanskelig å si ... NEi huff, dette bnlei vist mye bla bla bla fra meg... men kanskje bedre enn ingen kommentarer ???
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #3 Skrevet 13. juli 2007 Dette var et utrolig vanskelig spørsmål. Se det an litt til over hælga, hvordan du kjenner deg og sånn. Skjønner at du vil ha ham med på fødsel, og dette kan nok bli vanskelig hvis han er midt mellom Oslo og Kiel. Er jo også veldig viktig å ha ham der når du kommer hjem fra sykehuset. Jeg tror KANSKJE jeg hadde ventet til neste tur, men tør ikke si helt sikkert. Hva om han blir hjemme og ingenting skjer. Regner med dere har tatt det i betraktning også. Som sagt vanskelig.
En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2007 Han kan komme hjem hvis han får beskjed før kl 13.00 samme dag, for båten går fra kai kl 14.00. Men hvis båten er i tyskland, så må han ta fly osv da, og det kan jo ta tid...og så er det veien fra oslo og hjem til hit da, (2,5 time). Jordmor sa også at slikt med fødsler kunne være arvelig, og da mamma fødte meg som førstegangsfødende, var det er rask fødsel..uff..hva gjør vi?
En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. juli 2007 Ingen flere synspunkter..anyone??
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 14. juli 2007 #6 Skrevet 14. juli 2007 alle har rett på 2 uker ulønnet permisjon ved fødsel:) men hva du skal gjøre her,hmm jammen ikk elett nei...kan han ikke ta halve tur å komme hjem å være neste halvpart?? barna kan lure oss leneg uansett hva jordmor sier,så har han mulighet å komme hjem iløpet av et døgn hadde jeg kansje latt han dra,men er jammen ikke sikker...misunner ikke situasjonen din. lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2007 #7 Skrevet 14. juli 2007 Hei! Jeg hadde holdt han hjemme! Alt tilsier jo at du kommer til å få før termin, men man vet jo aldri helt sikkert... Selv synes jeg det er viktig at han er rundt meg nå de siste ukene før fødsel og hjelper til med ALLE gjøremål, slik at jeg er opplagt og ikke sliten når fødselen starter. Forrige fødsel varte i 24 timer, og startet klokka to på natta, en time etter at jeg hadde lagt meg.... det ble noen våkendøgn på rad da, og det var ikke gøy... Kan tilføye at et vennepar av oss var i samme situasjon som dere. Han var på sjøen og reiste hjem når han fikk vite at fødselen var igang, men han rakk det ikke og kom tre timer etter... Han synes det er trist å tenke på at han ikke fikk med seg fødselen da... Hun fikk tre uker før termin, så ifølge den skulle han vært hjemme... Hold han hjemme, det har du godt av!
En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 14. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 14. juli 2007 Nei, han har ikke rett på ulønnet fødselspermisjon der han jobber. Dette pgr av at de ikke har noe med rettighetene til landarbeiderne å gjøre, men sjøfartsforbundet. Så i dette tilfellet er det ikke noe som engang heter fødselspermisjon:( Det er heller vanlig å prøve å få sykemeldt seg. Teite regler..
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2007 #9 Skrevet 14. juli 2007 Jeg ville latt han dra. Sannsynligheten for at du føder etter 38 uke, er vel større enn at du føder før. Spesielt når du er undersøkt og det sies at du er umoden. Jeg hadde samme symptomer som deg, kjempemasse kynnere fra ca uke 26 og hodet festet seg i uke 32. Fødte ikke før ved termin. Ingen kan spå fødsel derssverre. Skjønner dilemmaet ditt. Selvfølgelig vil du ha mannen din med på fødselen... Vanskelig... Lykke til uansett hva dere bestemmer dere for!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå