rødbrus jenta Skrevet 13. juli 2007 #1 Skrevet 13. juli 2007 Hei. Lurer på om det er noen som veit hvor tidlig slimproppen kan begynner å løse seg opp? Har påvist gruppe B-streptokokker,og i dag hadde jeg fullt utslag på uvi hos legen.Han videresender prøven til dyrkning for å se om det er en oppblomstring av streptokokken,men det tar ei uke å få svar.Hvis proppen går er det fri vei for streptokokken og den angriper morkaka.Synes det er merkelig at de tar sjangsen på dette i og med at det er en del som har mistet sine små på akkurat denne måten.Er nå super bekymra for at slimproppen skal løsne uten at jeg merker det. Er i uke 36.
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 13. juli 2007 #3 Skrevet 13. juli 2007 hei, min gikk i uke 31. men det dannet seg en ny en som gikk nå i uke 37
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #4 Skrevet 13. juli 2007 Har fått påvist streptokker og jordmor på sykehuset sa at det ikke var fare for babyen så lenge ikke vannet gikk. Jeg nevnte slimproppen jeg og hun sa at det var ingen fare for babyen. Tror ikke du ska uroe deg for mye for det, dra til føden dersom vannet går.
rødbrus jenta Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. juli 2007 Akkurat den oppfatningen er det en del leger og jormødre som har.Men det er feil.Hvis slimproppen går kan streptokokken angripe morkaka for den er ikke beskyttet av fostervannsekken. Det er hvis du har en oppblomstring da.
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #6 Skrevet 13. juli 2007 Hva er forskjellen på og få det påvist og ha en oppblomstring da? Har fått det påvist via bakterieprøve men ikke via urinprøve. Kan de se det på en vanlig urinprøve? Forvirrende dette for vet ikke om jeg skal uroe meg eller ikke ang dette.
rødbrus jenta Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 13. juli 2007 Det er mange som har den uten at det er farlig. Det er når den "blomstrer opp" altså at den blir i veldig store mengder at den blir farlig for fostret. Det er vanlig under svangerskapet at man kan få uvi av streptokokk B,da er det en stor oppblomstring av streptokokken og den kan tære på fostervannsekken hvis det ikke blir gitt behandling.Hvis man har fått den påvist vil legen sende urinprøven til dyrkning for å se om det er en oppblomstring hvis du har uvi. Hadde jeg hvert deg ville jeg krevd en test i uke 36,det er det faktisk vanlig at man får når det er påvist tidligere i svangerskapet. Veit ikke om du ble noe klokere?? Er veldig engasjert i dette selv for det er utrolig hvor lite legene veit om dette,den behandlinga jeg har fått til nå har jeg krangla for å få. I det første brevet fra min lege stod det bare at dette ikke var farlig og at jeg ikke skulle ha behandling. Nå etter at jeg har undersøkt å kranglet litt med legen har dem faktisk forandret prosedyre på legesentret her, alle med oppblomstring får behandling. Ta en titt på GBS.infonet.
NyBaby2007 Skrevet 13. juli 2007 #8 Skrevet 13. juli 2007 Hvordan merker man at man har denne streptokokk b greia da? synes det eller merker man det på andre ting
rødbrus jenta Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. juli 2007 Hvis du spørr legen eller jormora vil de si at det ikke finnes symptomer. Det er ikke forsket nok på dette til at de kan si at det finnes sikkre symptomer. Men det er mange som har blødninger tidlig i svangerskapet og mye utflod som forveksles med sopp som ikke blir borte ved behandling. Ellers veit jeg ikke om det er noen tegn. Vi som har fått den påvist er på en måte "heldige" i og med at vi da kan følge med om den utvikler seg eller bare ligger latent. Jeg får antibiotika under fødselen sånn at det ikke skal smitte over til babyen,det er prosedyre på det sykehuset jeg skal føde på.
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #10 Skrevet 13. juli 2007 Tok en bakterieprøve nå i uke 37 og er nå 39+4 dager, urinprøver har vært fine hele svangerskapet og ikke noe uvi og oppspore. Skal få behandling intravenøst ved fødsel men er fortsatt redd innimellom at den gbs skal angripe morkaken. Aner ikke om det er oppblomstring, merker man det tro?
rødbrus jenta Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 13. juli 2007 Jeg merker ingenting,er bare utslag på uvi og da er jeg bra sikker på at det er en oppblomstring. Det skal finnes en type strips som man kan måle ph verdien i sjeden med for å sjekke om det er unaturlig flora. Hvis du ser på GBS.infonet så står det dær inne hvilke stripps du trenger. Hvis jeg ikke hadde hatt utslag på uvi i dag ,så hadde jeg tatt dette med knusende ro og ikke bekymret meg så veldig.Det er få tilfeller at det går riktig ille,men det er jo nok at det skjer et tilfelle for at man skal begynne å bekymre seg. Håper jeg ikke har gjort deg super nervøs nå,høres jo ut som de har oppført seg greit dine streptokokker.
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #12 Skrevet 13. juli 2007 Du har nok rett, sikkert bare jeg som er over nervøs og fødte jo for 2 år siden uten denne dumme bakterieprøven. Skulle kansje latt være så hadde jeg sluppet og uroe meg. Har pratet med jm min og ringt føden og begge sa at jeg skulle få antibiotika intravenøst og at det var ingen fare før evt vannet gikk. Men med alle de skrekk historiene man hører er det ikke rart vi gravide reagerer, er min største frykt å miste et av mine barn. Går nok sikkert bra med deg og, lykke til.
rødbrus jenta Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 13. juli 2007 Selfølgelig går det bra med oss . Men jeg lurer nå på om jeg ikke skal kreve en antibiotika kur hvis de ikke kan få analysert prøven raskere. Har ikke lyst å ta noen sjangser ,sammtidig er det jo ikke gunstig med antibiotika hvis det ikke er nødvendig. Ja, ja , får sove på dette tror jeg. Du får ha lykke til du også.
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #14 Skrevet 13. juli 2007 Sov på det du og ja det går sikkert bra. Synd du måtte krangle deg til prøver og driit da, slapp jeg heldigvis for har en lege som er veldig medgjørlig og en jm som er likedan. Kos deg videre den siste tiden:)
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2007 #15 Skrevet 13. juli 2007 Fant en link om streptokokker B http://www.gbs-info.net/ Tror jeg SKAL forlange en test. Jeg er i uke 35 og har hatt UVI hele veien..... Leste GBS historiene fra denne linken, og jeg klarer ikke å la være å gråte.....God natt!
Gjest Skrevet 14. juli 2007 #16 Skrevet 14. juli 2007 streptokokker er skummelt men det er en smule overdrevet også..... hadde det sist....barnet ble sepsisbeh i en uke!!!!!...uten oppvekst på dyrkning eller crp......og det er heller ikke uten konsekvenser......det største problemet med hele gbs greia er at dem har ikke noe politikk på det i norge,,....noen tar lett på det andre sykehus overbehandler utfra rutineregimer..... men en ting jeg virkelig ikke fatter er at herpes kvalifiserer for keisersnitt og er moderat farlig for barnet......ikke så ofte de blir smittet.....mens derimot gbs som faktisk tar liv i langt større skala......går fri uten å kvalifisere.....og da snakker jeg utifra å ha sett hva høydoseanibiotika gjør med en nyfødt unge og det er ikke rent lite....så når det er snakk om både infeksjon og disse sinnsyke dosene bredspektra anibiotika dem ligger på intravenøst synes jeg det er et under at dem klarer seg sånn passe i ettertid....dersom dem gjør det.... en annen ting er at norge er det eneste landet som ikke har klare rutiner på vaginale funn.....faktisk er det ikke karakterisert som truende dersom man ikke finner oppvekst i urinen.... hadde jeg hatt gbs dette svangerskapet hadde jeg søkt keisersnitt.....men har takk og pris vært negativ så lengt.....sjøl om jeg fint kunne tenke meg keisersnitt av andre grunner....men det medisinske falt bort da jeg var negativ....
Gjest Skrevet 14. juli 2007 #17 Skrevet 14. juli 2007 Hva gjør antibiotika med babyen da? Huff, ikke noe moro og utsette bebisen for det men er jo riski og ikke få antibiotika da når en først har fått pvist streptokokker. Sitter med en klump i magen jeg nå som fødselen nærmer seg og klarer ikke helt slappe av.....
Nennan&Theo Skrevet 21. juli 2007 #18 Skrevet 21. juli 2007 Har begynt å bli bekymra for B streptokokker. Har hatt litt utslag på L+ (regner med at det er bakterier), første gang sendte legen prøven til dyrking. Jeg vet ikke hva de søkte etter men det burde da i hvert fall ha sjekket B streptokokker men jeg har ikke spurt legen min da. Andre gang jeg var hos legen så spurte han om jeg hadde symptomer på UVI og det har jeg ikke... Da sa han at det var helt normalt og så tenkte jeg ikke mer på det. Men nå har jeg begynt å bekymre meg for om det kan være streptokokker. Kan jeg da ta Vivag?? Er 39+6 idag og det ble oppdaget bakterier 12 juli. Vet ikke om jeg har åpning, kan det være farlig for barnet om jeg tar melkesyrebakterier?? Usch, kanskje jeg bare overreagerer.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå