Gå til innhold

Leste dere avisa den dagen det sto at Folat var farlig???

Anbefalte innlegg

Skrevet

husker ikke helt hva det var som sto om det, noen som gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste gangen jeg har hørt at det ikke er anbefalt med Folat er om du går på B-vitamin!

Skrevet

hmm, det sto i vg eller var det dagbladet denne uken, var noe med at det var farlig selv om det var anbefalt i di 3 første svangrskaps månedene osv...

var til å med bilde at folat glasset=)

farsken at jeg ikke skal finne det...

Skrevet

Her kan du lese et sammendrag på Nettavisen:

http://www.side2.no/helse/article1208027.ece

Saken er at folat gir høyere kreftrisiko hos personer som allerede har forstadier til kreft. En undersøkelse blant pasienter som hadde fått fjernet kreftsvulster i tykktarmen, viste at når disse fikk 1 mg folat daglig, hadde de 67 prosent høyere risiko for å utvikle ondartede svulster etter 3-5 år.

Dette er IKKE et resultat som tilsier at friske gravide skal slutte å spise folat de tre første månedene av svangerskapet. Så spis folaten din, du!

PS. Folat er et B-vitamin. Disse er vannløselige, så det du ikke trenger, tisser du ut.

Skrevet

Fikk helt vondt imeg... men takk ennaH for at du klargjorde jeg ikke hadde gjort noe jeg ikke skulle gjort... pfjuh!

Skrevet

Nå ble jeg litt redd!! Har nettopp begynt å ta Folat, og var for 6 mnd. siden på sykehuset og tok biopsi i underlivet pga av at jeg har celle endringer, celler som er forstadiet til kreft. De fant heldigvis ut at jeg ikke hadde kreft :) Nå tørr ikke jeg å ta mere Folat før jeg har pratet med legen min :(

Skrevet

takk=)

ja det var den artikelen...

fikk ikke tid å lese hele sist å nå kunne jeg ikke finne avisa, gikk å lurte mye på hva det egentlig var prat om=)

Skrevet

Lurer på om det egentlig er bedre å spise mat som inneholder folat, fremfor å ta vitaminer?

Skrevet

En skal vel heller ikke ta folsyre om en ikke mangler det...på lik linje som en ikke skal dytte i seg jerntab. om en ikke mangler jern...bare fordi en er gravid.

Skrevet

Dette er ikke korrekt. Det er stor forskjell på jern og folat. Folat er vannløselig og eventuelt overskudd skylles ut med urinen. Jern, derimot, er det visst ikke like greit å bli kvitt.

Gravide kvinner anbefales å ta folat fordi det ser ut til å redusere sannsynligheten for ryggmargsbrokk på fosteret. I tillegg påstås det at man vanligvis får for lite folat gjennom maten slik at man allerede har et underskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...