stinky-monkey Skrevet 13. juli 2007 #1 Skrevet 13. juli 2007 Leste om det under tråden av hun som ble slått av en pasient. Står det i taushetsplikt avtalen at man ikke kan fortelle sånne ting uten å gi navn? Man kan ikke fortelle navn eller noe sånt om pasienter, men man kan vel fortelle sånne morsomme historier som forskjellige pasienter har sagt eller gjort, uten å fortelle hvem som har sagt eller gjort det? En dag jeg var på jobb så fortalte en sjukepleier jeg jobber med om en pasient som var der for flere år siden, (før jeg begynte i jobben). Og hun fortalte om noe morsomt som denne pasienten alltid gjorde. Og da hun andre som satt der som også jobbet der den gangen spurte hva den pasienten het, (for hun hadde glemt det), så sa sjukepleieren at hun ikke kunne si det høyt pga taushetsplikten. Selv om jeg jobber der også, så var dette en pasient som var der før jeg begynte i jobb, og da kunne hun ikke si navnet. Men hun fortalte jo om detaljer som denne pasienten hadde gjort. er det liksom ikke lov?
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #2 Skrevet 13. juli 2007 tja, nekter å tro det er så firkantet. En lærer feks forteller om noe en elev sa eller gjorde en gang, og det er jo ikke brudd på taushetsplikten så lenge det ikke kommer opp hvem som sa eller gjorde hva...
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #3 Skrevet 13. juli 2007 Hvis denne pasienten kan bli gjenkjent så er det brudd på taushetsløftet. Forresten så har du taushetsplikt om ALT og alle som omhandler din jobb i helsevesenet. Dvs at hun godt kunne fortalt navnet for du har taushetsplikt uansett.
3b@rnsmor-30* Skrevet 13. juli 2007 #4 Skrevet 13. juli 2007 du kan fortelle om ting, men ikke på en måte så de du snakker med kan klare å finne ut hvem du snakker om. der ikke fare å fortelle om sånne ting som hun som ble slått. her har hun jo ikke skrevet hverken navn på pasienten eller på arb.stedet sitt. kollegaen din har ikke brutt taushetserkleringa di da hun fortalte om den pasienten til kollegaen deg. men det er nok riktig at hun ikke skal si navnet, selv om du jobber der nå. for det har noe med at du ikke jobbet der da den pasienten var der. men det blir på en annen måte litt anderledes når hun fortalte det til deg som jobbet der, for alt du hører på jobb om pasienter eller kollegaer har du igjen taushetsplikt for...
ApriIbaby Skrevet 13. juli 2007 #5 Skrevet 13. juli 2007 personell på en avdeling har også taushetsplikt seg i mellom. Har ikke noe å si om du jobber der. Du skal ikke fortelle sensitivt ting om pasineter til kollegare i annet enn behandlingsøyemed. Det er ikke slik at helsepersonell kan fortelle hverandre alt de vet og personlige ting eller sykdommer hos pasienter! Det kollegaen til kaffekjærringa gjorde er helt greit....så lenge ingen kan finne ut HVEM denne pasienten var. Kollegaen hadde brutt tausehetsplikten dersom noen kunne vite hvem pasineten var. Det sammen gjelder i HI som ble slått i den andre tråden her. Etikken i innlegget er en annen diskusjon.
3b@rnsmor-30* Skrevet 13. juli 2007 #6 Skrevet 13. juli 2007 ja det er jeg enig i! men som sagt har hun igjen taushetsplikt om alt hun hører på jobben da. både om kollegaer og om pasienter/tidligere pasienter o.l..
ApriIbaby Skrevet 13. juli 2007 #7 Skrevet 13. juli 2007 Ja, men den som Førtalte har muligens brutt taushetsplikten sin - hvis dette ikke ble fortalt som en viktig opplysning for behandlingen
3b@rnsmor-30* Skrevet 13. juli 2007 #8 Skrevet 13. juli 2007 joda. enig. men som HI skrev, så ble det jo ikke sagt navn..
2 søte små gutter Skrevet 13. juli 2007 #9 Skrevet 13. juli 2007 Nei det er ikke lov. I en jobb jeg hadde opplevde jeg en lignende situasjon at to kollegaer satt og flirte av alt det rare en pasient som hadde vært innlagt (psykiatrisk sykehus) hadde gjort - uten å nevne navn. Det de ikke kom på var at siden denne tidligere pasienten var en bekjent av meg forsto jeg veldig fort hvem de snakket om.
Trulte76 Skrevet 13. juli 2007 #10 Skrevet 13. juli 2007 man kan fotelle så lenge pasienten ikke blir gjenkjent i det ho sier..
stinky-monkey Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 13. juli 2007 Oki, takk for svar alle sammen! For å si det helt ærlig så tror jeg aldri jeg har skrevet under på noen taushetsplikt. Jeg har jobbet i helsevesenet i 3 år nå.
Trulte76 Skrevet 13. juli 2007 #12 Skrevet 13. juli 2007 ALLE skal skrive under på taushetsplikt når man jobber i helsevesnet..da har jobben din hatt en glipp. Skal helst skrivest under allerede første dag
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #13 Skrevet 13. juli 2007 Nå er jo ikke dette første innlegget HI i den andre tråden har skrevet om jobben sin...
eva luna Skrevet 13. juli 2007 #14 Skrevet 13. juli 2007 Den sykepleieren i innlegget ditt brøt nok taushetsplikten da det var mulig for andre å kjenne igjen personen hun snakket om, trenger ikke nevne navn for å bryte loven. Det er din plikt å sette deg inn i lovene for taushetsplikt, nytter ikke å si du ikke visste den gangen du blir tatt for brudd på taushetsplikten.
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #15 Skrevet 13. juli 2007 Og ingenting av det jeg har skrevet er det mulig i det fjerneste fjerne å kjenne igjen mine pasienter i. Det er sikkert. Kjeft på meg alt du orker, men det er sant. Kan vi nå værsåsnill la det gå. Jeg orker ikke mer. Jeg burde visst bedre enn å snakke åpent om noe vondt på internett. Det vil_aldri_skje igjen.
eva luna Skrevet 13. juli 2007 #16 Skrevet 13. juli 2007 Og når det gjelder sånne "morsomme" historier, så kan de også være brudd på taushetsplikten. Jeg fikk fortalt en gang at en lege som underviste sykepleiere, spedde på undervisningen med forskjellige historier som liksom skulle være morsomme på bekostning av pasienten. Den ene historien var om en kvinne som ble rammet av en kjønnssykdom, ene sykepleieren i salen kjente seg igjen i historien og anmeldte legen. Han fikk skikkelig refs for brudd på taushetsplikten og sluttet ganske kjapt å fortelle "morsomme" historier i undervisningen...
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #17 Skrevet 13. juli 2007 Vel, jeg syns å erindre noe om DPS. Skal ikke si mer.
stinky-monkey Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #18 Skrevet 13. juli 2007 Vil bare si at grunnen til at jeg skrev denne tråden er fordi jeg ikke forstod hvorfor de andre skrev at du brøt taushetsplikten. Jeg har gjort det samme som deg mange ganger (dog ikke på nettet, men til andre) og fortalt historier om pasienter, uten å nevne navn. Jeg har ikke visst at dette var å bryte taushetsplikten. Jeg syns de burde gi folk skikkelig opplæring på hva taushetsplikten innebærer før de ansetter folk i helsevesenet!!
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #19 Skrevet 13. juli 2007 Tusen takk. Du vil virkelig gjerne ha meg sparket eller? For en ondskapsfull ting å gjøre.
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #20 Skrevet 13. juli 2007 Hallo? Du ber jo om det... Du skjønner jo tydeligvis ikke hvor mye info du legger ut her. Kan du ikke bare få disse slettet da?
♥Snulder Skrevet 13. juli 2007 #21 Skrevet 13. juli 2007 Det "eva luna" sier her er HELT vanlig i all helseutdanning!!! Vi hadde masser av det på sykepleien.... Men det skal godt la seg gjøre at det blir en sak om taushetsløfte-brudd.... Noen må gjenkjenne historen slik at de er helt sikre på hvem det er snakk om. For min del er jeg bundet av to forskjellige taushetsløfter på samme arbeidssted, min yrkesmessige, og fengselvesenets.... Disse to motstrider hverandre selv om det er samme personene vi jobber med. Heldigvis så kan løftet brytes hvis det er fare for at personen skader seg selv eller andre....
Twintipp og himmelblå Skrevet 13. juli 2007 #22 Skrevet 13. juli 2007 Må jo ikke være så firkantet da! Tror de fleste som jobber i taushetsbelagte yrker har behov for å "tømme" seg til tider. Er sjeldent det er såpass at en blir gjenkjent. Svigerinnen min tok med seg feil tvilling til ørelegen etter han hadde operert.. Legen skjønte ingenting da øret var helt fint! Hun var temmelig flau da hun hadde tatt med seg feil tvilling:o) Flere år etterpå da hun selv var hos denne legen ifb. med noe nevnte han noe sånn som, jaja, du er ikke så ille som hun som tok med seg feil tvilling hit engang!! Han husket jo ikke at det var henne.. Hun tok det med et smil, såklart vil jeg si! Går an å være litt rund i kantene innemellom, så lenge en ikke nevner navn, sted osv. Kunne funnet ut MYYYE om mange her inne også om en hadde hatt den sære interresen.. Jeg har ihvertfall hørt maaaaaange historier om både barn og voksne som har gjort masse rart, hatt det fælt osv osv. gjennom yrkene foreldrene mine har hatt! De har selvfølgelig ikke nevnt navn o.l, men brukt historier fra deres yrker til å "vise" oss at ikke alle har hatt det så greit som oss..
chrisallic Skrevet 13. juli 2007 #23 Skrevet 13. juli 2007 Synest det er litt drøyt å la ``alt``gå utover nancy!Leste saken og synest ikke det var galt og ikke kan kalles brudd på taushetsplikten,men det er min mening. På psykriatisk sier det seg selv at pas til tider kan slå osv. Så hvis en læren forteller at en elev ikke gjør leksene sine,så er det galt og brudd på taushetsplikten?? Absolutt ingen kan finne ut hvem denne pas er som hun forteller om,det kan være hven som helst. Jeg er langt ifra perfekt selv ,og forventer ikke at noen andre skal være det heller! Hva med mobbing?vet dere hva det kan gjøre med et hjerte??Rotte seg sammen å gå imot en ,er ikke det litt feigt?? Hva ville du ha sagt til ditt barn hvis det hadde gjort en feil og unnskyldt seg?? Så i denne saken vil jeg si at jeg holder med nancy!Kansje litt sterke ord til å beskrive jobben med men,sier noen ganger at jeg ikke vil på jobb å vil heller være hjemme jeg også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå