Bettybu Skrevet 13. juli 2007 #1 Skrevet 13. juli 2007 Avsluttet siste dag før ferie med senvakt i bhg `n. 3 av barna (6 stk/søsken) har forelder/dre som som begynte på ferie... Er ikke ferien en gyllen anledning til å HA FRI SAMMEN med barna?? Hmmm, bare spør jeg.....det ser nesten ikke sånn ut!! Grir nok at en kanskje har noe som er greit å gjøre UTEN barna en dag..Men 5 dager??? Attpå til LANGE dager i bhgn???
melkekua™ Skrevet 13. juli 2007 #2 Skrevet 13. juli 2007 Jobber selv i barnehage, og ser dette hvert år. Sånn er det bare!
Mamman til M&E Skrevet 13. juli 2007 #3 Skrevet 13. juli 2007 Jeg kan ikke la være å tenke at det kanskje er like godt at de er i barnehagen mest mulig, kanskje de har det bedre der. Er enig med deg, om det ikke er en spesiel grunn til det da.
Katja Skrevet 13. juli 2007 #4 Skrevet 13. juli 2007 I know. Har tenkt tanken mange ganger i mine år som førskolelærer jeg også.
Tante_Sofie Skrevet 13. juli 2007 #5 Skrevet 13. juli 2007 Vel..sånn er det dessverre!! Jeg er en av de som leverer seint og henter tidlig, heldigvis! Synes det er litt trist for de som MÅ bruke barnehagen fra åpning til stenging hver dag! Jeg er hjemme i permisjon denne sommeren, og har tatt 5 uker ferie for gutten på 4 år, hadde litt dårlig samvittighet de siste dagene før han gikk ut i ferie, men han har ingen å leke med hjemme og da er det jo ok med bhg også da.. Men som nevnt, enig med du!
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #6 Skrevet 13. juli 2007 Når har ungene fri da? Må vel ta de ut av bhg 4 uker i løpet av et år?
nasse nøffen Skrevet 13. juli 2007 #7 Skrevet 13. juli 2007 la folk velge det selv sier jeg, synes det er noe dritt at barnehage ansatte skal henge seg opp i dette.... kan være at de pusser opp, ingen unger rundt der de bor , eller rett og slett vil ha en uke ferie for seg selv, før ungene også skal ha ferie,,, husker jeg tenkte sånn når min datter gikk i barnehagen, hva "dere" tenkte om meg som leverte henne selv om jeg hadde ferie,, me så tenkte jeg at d sikkert var bare noe jeg innbilte meg,,, men d var det sikkert altså ikke..
Gjest Sekretøsa Skrevet 13. juli 2007 #8 Skrevet 13. juli 2007 Jeg forstår begge parter... om mor feks har ferie 3 uker, så kan det jo være at hun vil bruke den ene på og få gjort ting det ellers ikke er tid til. MEN og levere de først, og hente de sist er jo helt på trynet når man ikke må. Kanskje er det ingen og leke med hjemme, og ungene kjeder seg mer av det? Jeg er sykemeldt, men har ikke snuppa hjemme fra bhg av den grunn, selv om mange syns det er "feil" også... Men jeg leverer sent og henter tidlig da
3b@rnsmor-30* Skrevet 13. juli 2007 #9 Skrevet 13. juli 2007 Hei! Jeg og mannen min har hatt ferie i 2 uker nå. Ungene hadde også ferie sist uke, da var vi i Danmark. Denne uka har de vært i barnehagen, og vi har jobba på huset (legger tak og maler, rydder inne og ordner hagen) De har ikke hatt lange dager da, levert ca 8.30-9.30 tida og henta seinest 15.30. De nste to ukene skal ungene ha ferie sammen med oss. Regelen i barnehagen vår er at ungene skal ha 3 uker ferie i løpet av juni, juli og august, og to av ukene må være sammenhengende. Ser ikke problemet jeg!
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #10 Skrevet 13. juli 2007 Ser heller ikke problemet, bare det at hvordan de får det til praktisk med selv ha ferie og ungene i bhg. Da bruker du jo opp ukene dine og hvem passer barna de ukene barna ikke er i bhg?
3b@rnsmor-30* Skrevet 13. juli 2007 #11 Skrevet 13. juli 2007 Vi bare også legge til at de må ha 4 uker ferie i løpet av året, men siden de stenger påskeuka og romjula er jo ikke det noe problem. og de har da fri en dag i ny og ne ellers også. Og en annen ting er at her er det ingen andre barn å leke med. Mine barn har i hvertfall kost seg veldig denne uka. Tror de har vært va 10 barn i barnehagen (3 avdelinger) totalt og godt med voksne, Så de har finni på mye morro!
3b@rnsmor-30* Skrevet 13. juli 2007 #12 Skrevet 13. juli 2007 Vel... barnehagen vår er åpen hele sommeren. Jeg jobber på sfo, som stenger 4 uker, og gubben bytta jobb i april. Egentlig skulle han ha fri første uka i juli og jobbe en uke før to nye uker ferie, men den nye jobben hans stengte de 3 siste ukene i juli, så da måtte han også ta 4 uker... Er altså ingen problem her.
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 13. juli 2007 #13 Skrevet 13. juli 2007 Hva tror du barnet helst vil? Se på at jeg maler huset og ingen å leike med (alle er på ferie), eller være i barnehagen?
stinky-monkey Skrevet 13. juli 2007 #14 Skrevet 13. juli 2007 Barnehagen til guttene våre er stengt i 3 uker om sommeren, men ungene må ha ferie i 4 uker sammenhengende, så da må man velge om man vil ha uka før de 3 eller uka etter. Jeg valgte uka før, for da hadde jeg også fri fra jobben. Men så klarte sjefen min å klurre med turnusen, og ferieavviklingen, og det endet opp med at jeg fikk ferie to uker før jeg egentlig skulle hatt ferie. Så da jeg hadde ferie så var ikke barna begynt på sin ferie enda. Selvfølgelig kunne jeg tatt barna ut av barnehagen den uken jeg hadde fri, men da ville de hatt 5 uker vekke fra barnehagen, noe jeg syns er litt i meste laget. Dessuten hadde ikke mannen min fri samtidig som meg, så jeg så egentlig ingen vits i å ha barna hjemme da. Det var min unnskyldning for å ha fri fra jobb, med barn i barnehagen :-)
Trulte76 Skrevet 13. juli 2007 #15 Skrevet 13. juli 2007 kan jo hende ungene har lyst selv å være i barnehagen..jeg tar de ut når jeg har ferie, men vet at minsta mi ville heller være i barnehagen enn å være hjemme de dagene jeg var hjemme av en eller annen grunn.. da fikk ho velge, men ho var så glad i barnehagen at ho ville dit.. Så da fikk ho det..
Ella i farta Skrevet 13. juli 2007 #16 Skrevet 13. juli 2007 Det kommer jo virkelig an på barna...når de er 4-5 år har de jo oftere det gøy i bhg med andre barn...hvis foreldrene f.eks er midt oppi flytting, pusser opp el gjør andre ting folk ofte gjør i feriene er det jo ikke noe gøy for ungene å være sammen med dem. Da sitter man jo med jobben å aktivisere dem hele dagen...uansett er de jo sikkert bare ute sammen med venner allikevel. Synes det må være en privat sak at ungene er i bhg selv om foreldrene har fri...det er bedre for barn med uthvilte foreldre som får gjort unna litt ting som har hopet seg opp enn å sitte hjemme og gå hverandre på nervene synes nå jeg. De aller fleste foreldre har jo ferie med barna sine OGSÅ. Hadde jeg hatt en krevende jobb og tre små barn f.eks ville jeg nok hatt dem litt i bhg når jeg hadde ferie så jeg rakk ting jeg aldri gjorde ellers...ikke sitte på cafè liksom, men rydde og sortere litt hjemme, pusse opp et rom eller noe.
Devil in disguise Skrevet 13. juli 2007 #17 Skrevet 13. juli 2007 Er veldig enig i mye av det hun over her skriver- det må nesten være en privatsak. Vi skal starte oppussing av leilighet vi har kjøpt på mandag. Gleder meg som en unge- har ikke vondt av han på 2,5 år som skal være hele dager i bhg mens vi holder på. Kjekkere kan han ikke få det, barn å leke med, snille ansatte som har masse tid, og mye spennende å holde på med. Han får leke - mamma & pappa får pusse opp ( lek for oss) Bedre kan det ikke bli- ferie har vi hatt i Danmark, så nå er han klar for å treffe kamerater igjen
kompemor Skrevet 13. juli 2007 #18 Skrevet 13. juli 2007 Datteren vår er i barnehagen 80 % plass hele sommeren, mens jeg jobber 60 % og faren jobber offshore og derfor har mye fri. Høres kanskje rart ut men det er jo iallefall slik at hun har hatt fri over tre måneder i løpet av året, 2 sammenhengende og endel enkeltuker og selvsagt noen enkel dager. Alt er ikke slik det ser ut i fellesferien....
Bettybu Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #19 Skrevet 13. juli 2007 Joda, noen har ting å gjøre...som er "gørr" for barna! Og det er faktisk sånn at barnas venner har fri = ikke gøy å være i bhg`n. - Bor sånn at vi vet at mor var på badestranden med de to eldste (skolebarn+en som sluttet tidligere fordi han skal begynne på skole t høsten) og 2 åringen i barnehagen, en av de varmeste dagene her. -Mor (og far tror jeg) ferie, et skolebarn og de to yngste i bhg til stengetid.. - det var to eksempel...
Regnbuens barn™ . Skrevet 13. juli 2007 #20 Skrevet 13. juli 2007 Hmm, jeg er hjemmeværende, for tiden med en liten på 6mnd, bør jeg da ha dårlig samvittighet for at min eldste på 3.5år går i bhg hver dag? Han har korte dager da, fra 10-15.30 og har allerede i år hatt 4uker fri på vårparten og nå har han 3uker fri fra bhg. Holder han alltid hjemme i påsken og slikt, men føler at han har det kjempegøy og bra i bhg når han er der og samtidig får jeg gjort unna alle ærend og husarbeid når han er der på dagtid slik at ettermiddagene blir tatt med ro her hjemme=)
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #21 Skrevet 13. juli 2007 JEG vet hva som er best for mine barn og for min familie. Og det tror jeg de fleste andre foreldre gjør også..
Bettybu Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #22 Skrevet 13. juli 2007 Barnehagen er stengt 3 uker. Mange av de som skal begynne på skole tar fri juli (bla annet for å slippe å betale en mnd ekstra.) Det har vært varme dager og både små og store i bhg`n blir slitne... De barna jeg snakker om har faktisk 9-timers dag, SELV når foredrene har ferie.. Du er ikke i målgruppen jeg snakket om..
Kamomille Skrevet 13. juli 2007 #23 Skrevet 13. juli 2007 Hvorfor i HEL... henger dere dere opp i dette????!!!! dere vet da ikke grunnen til at folk "velger" å ha barne i barnehage selv om det er fri..... har selv vært i situasjoner hvor vi selv har fri men velger å ha ungene i barnehagen: I fjor døde svigerfar, og vi valgte da å ha ungene i barnehage mens vi ryddet huset. Mye bedre det enn at de skal gå rundt bena vår emens vi ryddet! I år har eldstemann vært i barnehagen mens vi har pusset opp. Her hjemme er det inen andre barn som er hjemme, så det ville vært kjedelig for han å være rundt oss. da velger vi heller at han er i barnehagen og vi kan ordne på dagtid, for så heller å ha ettermiddagene og helgene fri sammen med barna!
melkekua™ Skrevet 13. juli 2007 #24 Skrevet 13. juli 2007 kamomille: tror ikke HI mente de som var sykemeldte eller som i deres tilfelle ryddet ut av huset til din svigerfar (dødsfall osv).....tror hun mente de som er hjemme uten å gjøre noe spesielt (de som utnytter maksimalt for å si det sånn), som egentlig kunne hatt ungene hjemme (der hvor barna faktisk trenger ekstra god foreldrekontakt/positiv oppmerksomhet). Slik tolket i alle fall jeg innlegget ) Sånne foreldre bør ta seg en runde i tenkeboksen. I sånne situasjoner du beskriver er det faktisk en god ide å la barna være i barnehage. Da får de faste rutiner og rammer rundt seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå