Gå til innhold

Hæ? Er det bare gutter som blir fargeblinde? Ikke jenter??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk høre det av ei jeg kjenner.. at det kun er gutter som kan bli fargeblinde. Når jeg tenker meg, så er de jeg kjenner som er fargeblinde, nettopp gutter...

Men kan dette stemme da??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, det ble fryktelig rotete skrevet, men dere skjønner sikkert.. ;)

Skrevet

Søkte litt og fant dette:

Fargeblindhet forekommer hos 8%; av den mannlige befolkningen, og hos 0,5-1%; av kvinner. Den vanligste formen er rød-grønn fargeblindhet, dvs. at man ikke kan skille mellom ulike nyanser av rødt og grønt og blander sammen fargene.

Skrevet

trodde det var det...

men ikke 100 % sikker

Gjest Sekretøsa
Skrevet

japp... det stemmer det. For det er feil på det ene kromosonet som vi jenter IKKE har... (husker jaggu ikke i farta hvilket av de det er...maaan)

Men jenter kan også bli fargeblinde, men tror det da er av andre årsaker. Kjenner ei som er det, men hun er nesten blind i tilegg...

Skrevet

Jenter kan være bærere av genet, dersom de får genet fra begge foreldre, så kan jenter bli fargeblinde.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Jenter må arve genet både fra far og mor, mens gutter trenger bare arve det fra mora,- er nemlig x-genet det går i, og gutter har bare ett x-gen.

Skrevet

Eller...øh...skal ikke si noe sikkert ang. x-genet...6 år siden jeg hadde om dette på skolen!:P

Skrevet

Riga: Vil det si at gutter kan arve det bare fra mor?

Mannen min er fargeblind og håper jo at guttene ikke er det.

Må mannen min ha arvet det fra sin mor? De er tre gutter og to av dem er fargeblinde.

Skrevet

Altså...tar man eksemplet i rød-grønn-blindhet, så blir disse styrt av x-genet. Gutter arver ikke x-gen fra sin far, så gutter kan kun arve dette etter mor. Er mora fargeblind er det 100% sannsynlig at guttene hennes blir fargeblinde, er mora kun bærer (altså 1 av hennes to x-er bærer fargeblindgenet) er det 50% sjanse at en gutt som hun får er fargeblind.

Skrevet

Moren min var fargeblind... Vil det si at jeg er bærer av dette genet?? Har egentlig aldri tenkt så mye på akkurat dette, det vil si at min sønn har 50-50 for å bli fargeblind?

Skrevet

Fargeblindhet ligger på x-kromosonet. Gutter har bare et x-kromoson og et y-kromoson. Medan jentene har 2 x-kromoson, og det må vere feil på begge x-kromosonene for å gi seg utslag i fargeblindhet. Det er liten sjanse for at det skal bli feil på begge x-kromosonene.

Skrevet

Jenter har genet XX og gutter XY, genet for fargeblindhet er knyttet til x genet og dersom du er bærer av det genet så blir gutten din fargeblind dersom han arver det den Xen som genet for fargeblindhet er knyttet til. Dersom en jente blir fargeblind må hun arve det fra x genet hos begge foreldrene, altså hun må være homozygot for det genet.

Skrevet

Gutter arver fargeblindhet frå mor. Jenter arver fargeblindhet både frå mor og far!

Skrevet

jnr79 fikk gutt 13.2.07:

Du er bærer, og det er 50% sjanse for at sønnen din blir det, ja.

Skrevet

Greit å vite at jeg må være obs på dette ved kontroller når han blir større!

Skrevet

Næh.. Jeg er visst fargeblind, men det tror jeg ikke noe på! =P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...