Plutseliten :) Skrevet 13. juli 2007 #1 Skrevet 13. juli 2007 Var på 9 mnd kontroll i går på helsestasjonen med lillegutt...som forøvrig ikke er liten men nesten 11 kg og 73 cm Frisk og sunn og superblid liten skjønning. Det var felleskontroll pga sommeravvikling, der oktoberbarna-06 var inne samtidig hos helsesøster for å utveksle erfaring,utvikling,små og store gleder og problemer. Vi fikk da se en video med Jesper Juul som gikk på å styrke barns selvfølelse. Det jeg synes var spesielt med den,og hmmm.. langt fra det jeg gjør og trodde var det naturlige ,var at man ikke skulle rose og skryte så mye av barna sine,det kunne gjøre dem usikre?! Når barnet presterte noe det allerede kunne,eller ble forventet at det kunne,burde man ikke rose barnet.Bare bekrefte det de gjorde/fortalte. Syntes det hørtes rart ut,og det som er sikkert er at da gjør nok jeg min lille gutt kjempeusikker når han blir større...for jeg klarer ikke la være )) "Åååååå...så flink" " sååååååååå flink"
Reveenka Skrevet 13. juli 2007 #2 Skrevet 13. juli 2007 Det der har jeg hørt(eller lest?) også - syns det høres helt tåpelig ut. Jeg tror barn trenger bekreftelse, jeg - de lyser jo opp når de får litt "skryt". Så det har jeg tenkt å fortsette med - jeg tror tvertimot det bygger selvsikkerhet og trygghet, jeg.
mammatilpia Skrevet 13. juli 2007 #3 Skrevet 13. juli 2007 Jeg har lest litt av Jesper Juul for mange år siden. Det jeg husker er at han er kritisk til foreldre som sier: "Så flink!" til alt barnet gjør. Dette gjelder spesielt små barn. Poenget er at barn ikke tegner og leker for å være flinke, men fordi de synes at det er morsomt! De får også et bedre språk hvis man setter navn på det de f.eks. føler, enn å si "Så flink". Barn vil bli sett. Hvis de sklir ned en bakke kan man si:" så fort det gikk, jeg så at du syntes det var både skummelt og gøy". Han mener også at barn skal ha god selvfølelse fordi "de er den de er", ikke fordi de presterer godt på skolen. Selvfølelse er å ha en indre trygghet, mens selvtillit betyr at man er noe pga. tingen man har, utseende og gode karakterer. Hvis karakterene synker og tingene forsvinner blir selvtilliten borte, derfor mener han at det er viktigere med en god selvfølelse. Dette står selvfølgelig mye bedre forklart i hans bøker, enn det lille jeg husker fra år tilbake....
Maud Skrevet 16. juli 2007 #4 Skrevet 16. juli 2007 Jeg er kanskje ikke den rette til å svare, for jeg er ikke med i fanklubben til Jesper. Synes allikevel det er veldig rart å vise en video fra ham på helsestasjonen. Da må man i det minste invitere til en debatt samtidig, der synspunktene blir belyste og kanskje motsagt. Det med å ikke gi ros, blir å dra pendelen for langt for meg. Jeg er enig i at man ikke skal rose for basalbehov - altså søvn, mat, kos osv. Det er ting som skal komme av seg selv og som ikke skal måles som prestasjoner. Jeg er også enig i at "Åååå så flink" ikke skal strøs om barnet hele døgnet. Der stopper enigheten min. Små barn er avhengige av de voksnes bekreftelser for å bygge opp den selvtilliten de trenger. Hvis foreldrene blir veldig bundet og redde for å gjøre noe feil, blir samspillet bundet og barnet får ikke de bekreftelsene det trenger. Man bør være så konkret i tilbakemeldingene som mulig slik at barnet forstår hva det får ros for og gjerne også knytte det til en kommentar til opplevelsen "Så flink du var som klarte å gå opp trappen. Var det morsomt?" "Så høyt tårn du bygger, du er jammen flink! Var det vanskelig?" Stopper her i denne omgang, Jesper er noe som kan tirre all min faglighet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå