Gå til innhold

Dere som har barn rundt 2 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med soving på dagtid??

Snuppa her i huset er 23 måneder og er litt av og på med soving når vi er hjemme,i barnehagen får hun sove 1 time..

Hun pleier som regel å si ja når hun vil sove,eller hun sier det selv at hun vil ha smokk og sove..Men idag blånekta hun,skulle ikke sove,men jeg prøvde å legge henne allikevel og hun sovna etter 2 minutter,så var trøtt ja...Men vet liksom ikke hva jeg skal gjøre når hun sier at hun ikke vil,og hun egentlig er trøtt...Hvis hun ikke sover så legger hun seg til om kvelden uten tull og da sover hun lengst om morgenen også...Når hun sover på dagtid tuller hun om kvelden og sovner sent :(( Syns dette er så vanskelig..Føler meg fæl hvis jeg ikke legger henne og da for hun blir litt trøtt og sur på ettermiddagen,men med litt avledning så går det bra da men..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gutten min er 2 år og 3 mnd.. han sover alt fra 1 time til 2 timer på dagen han.. han trenger det... legger seg like lett på kvelden uansett....

Skrevet

Vi har hatt det på samme måte.

Det er slitsomt når de noen ganger trenger denne dagsøvnen, og andre ganger ikke trenger den.Ikke lett å vite hva som er rett. Vi pøvde først å kutte ned på dagsøvnen,men det fungerte dårlig. Følte guttungen bare ble mer trøtt av å sove 20min for så å vekke. Løsningen her ble at han sov de dagene han var hjemme, og ikke i barnehagen. I barnehagen ble han kjempetrøtt, men der hadde han iallefall noen å leke med slik at det var lettere å holde han våken. Så fikk han heller legge seg litt tidligere de dagene.

Min gutt har aldri fortalt meg at han vil legge seg. Men etter en dag i barnehagen var det ikke noe problem å få han til å sovne når han var hjemme. Han gikk annenhver dag i barnehagen.

Når han fikk problemer med å sovne hjemme kuttet vi all dagdupp. Nå er han rett over 2år og har fremdeles sine behov for dagdupp, men da er det som oftes fordi vi har hatt en svært aktiv dag. Da får han sove 1 time - men ikke etter kl.14.

Skrevet

sønnen min på 21 måneder er veldig opp og ned han og. Vi ser hver dag ann, for noen dager må han sove, andre dager ikke. Når han ikke sover på dagen legger vi han en time tidligere, og hvis han skal sove, sover han 1 time. slik som dere gjør. Man må nesten se ann barnet. Ser du at hun er trøtt, så burde hun nok legge seg litt. Ellers får du kanskje problemer med å holde henne våken utover kvelden.

:-)

Skrevet

Takk for svar :o)

Hun får bare sove 1 time her hjemme også...Prøver å legge henne rundt 11 for da sovner hun iallefall til 8 på kvelden,hun våkner jo klokka 6 så hun kan ikke sovne så mye senere enn 8...

De dagene hun ikke sover hjemme så sovner hun 18.30 og sover til 7.30-8.00 så det er jo egentlig bedre at hun ikke sover...Skal prøve oss litt frem i ferien når hun skal ha 5 uker fri :o)

Skrevet

Storebror på 21 mnd er helt avhengig av en blund på dagtid. Han er som regel ikke så villig til å legge seg, men når han først er lagt sovner han raskt. Han virker nesten takknemmelig for å få en pause fra dagen. Det varierer veldig hvorlenge han sover, men alt fra 1 time til 3 er normalt.

Skrevet

Jeg legger guttungen på 2 år hver dag, men tar ham opp igjen dersom han ikke vil sove... da gir han uttrykk for det.. Uansett er det godt for de med en hvil i dagen, selv om de ikke sover.. Jeg legger ham når han virker trøtt... Hvis han sovner- noe han stort sett alltid gjør- lar jeg ham sove til han våkner, og det kan være alt fra 30 min til 3,5 time.. Han legger seg greit på kveldene og er uthvilt og aktiv all tiden han er våken..

Skrevet

snuppa her er 20mnd og trenger ca.2timers søvn på formiddagen enda..

legger seg like fint på kvelden for det..

MEN nå etter lillebror er kommet tuller hun på ca.30-60min hver bidige kveld... ligger bare i senga si og babler og styrer p med bamsen og smokken, "skriker" litt når hun hører at lillebror skriker litt noe som jeg tror hun gjør for å få litt oppmerksomhet og bitte litt sjalusi inni bildet! :o)

vet ikke helt hva jeg hadde gjort i din situasjon, men kanskje prøvd å kutte ned på dubben på dagtid kanskje!? :o)

lykke til..

Skrevet

Hun fylte 2 år i helgen og sover fortsatt stort sett hver eneste dag 1-1,5 (ytters sjelden 2) timer. For bare uker siden kunne hun sove 3 timer +, men etter å ha vært hos besteforeldrene noen dager, der hun ikke sover, så kuttet hun ned.

Hun får seg noen nye rutiner stadig vekk (styrer det selv), men har stort sett alltid sovet daglur.

Legger henne uansett, og står hun opp legger jeg henne på nytt inntil 2-3 ganger. Et par ganger har jeg gitt opp, men hun sovner som regel ;O) Uten den blir hun håpløs utover ettermiddagen/kvelden her hjemme. Er hun sammen med andre enn oss går det helt fint uten... veldig rart!

Skrevet

Varierer endel her... Hun hadde slutta av seg selv en periode med dagsovinga.men har begynt på igjen nå ( hun er 21 mnd). Spørs i grunn hva hun gjør..og hvor mye ute vi er.. Er vi ute hele formiddagen så vil hun gjerne sove 1 time tidlig på ettermiddagen ( hun legger seg kl 20 uansett.og sover hele natten. Er vi inne på formiddagen så sover hun skjelden ettermiddagslur.men blir da grinete og overtrøtt en periode på ettermiddagen..så det funker best når hun sover litt.

Eldste sov på dagtid til han var over 3 år.

Skrevet

Jenta mi er to år i helga og hun sover en gang og da i ca to timer hver formiddag. Hun nekter som regel kraftig når jeg spør, men hun sovner fort når hun er lagt. Om hun ikke sover på formiddagen, er hun umulig å legge på kvelden og kan da holde det gående til kl 22 før hun klarer å sovne.Tenker at hun trenger nok den duppen en stund til.

Skrevet

Syns dere er heldige som får de til å sove en liten dubb på dagen...

Lillesøster er 2 år og 2mnd, og hun slutta med luren for 3- 4 mnd siden. Trenger igrunn den hvilen, for hun er så grinete rundt barnetv-tid. Nytter ikke å legge henne så tidlig, da våkner hun ferdig uthvilt rundt midnatt... Av og til får jeg henne til å sove, dersom vi triller langt og lenge uten at det er noe å se på, eller hvis vi kjører et stykke med bil. Da blir hun også lettere å legge til kvelden, så det er noe i det at søvn avler søvn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...