Gå til innhold

Når vet man at man er 100% klar:)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er så vanskelig å bestemme seg for at "NÅ!" gjør vi det. For meg er det et stort steg å slutte på p-pillen, da har man jo bestemt seg, og plutselig er man gravid. Vet det tar veldig lang tid for mange, men for noen skjer det jo ganske raskt. Samboeren min gjennom fire år er 30 mens jeg fyller 23 i september.Han har veldig lyst på barn så fort som mulig. De fleste av vennene våre har begynt allerede. Jeg føler meg absolutt moden nok, og er i fast jobb. Samme med samboeren min. Vi har stor, fin leilighet og bil, så alt er jo tilrettelagt.

Man kan kanskje ikke bli 100 % sikker?

Noen som har de samme tankene som meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, kjenner meg veldig igjen. Nå ligger jo det meste til rette for dere da - så det er vel ingen ting i veien for at dere ikke skal være klare. Da måtte det isåfall være ting som at du vil ha mer tid med bare deg og samboeren din, reise litt, oppleve ting, etc.

Kan jo ta en kortversjon av min historie - som gjorde at jeg visste at jeg var klar. Nå er det ikke mange som kommer opp i en sånn situasjon, og vet ikke om jeg ville vært like klar i dag, om det aldri hadde skjedd...

Vi hadde snakket om barn lenge - samboeren min er 32, jeg er 26, så det stod ikke på alderen. Men vi er begge studenter, så fornuften sa vel nei hele tiden...

Uansett; vi ble mer og mer uforsiktige med prevensjon, jeg ble gravid - og jeg fikk fullstendig panikk! Vi hadde hastet ut i noen vi absolutt ikke var klare for likevel. Tanken på abort var der hele tiden, og vil var pissredde, for å være helt ærlig.Nå mistet jeg i uke 9, så om jeg hadde blitt mer klar med tiden vites ikke. Mest sannsynlig hadde jeg det... Men de tankene og følelsene jeg gikk med i de ukene var at jeg ikke var klar. Jeg ville ha mer tid med bare meg og sambo, ville være ferdig med å studere, og masse mer.

Men etter jeg mistet har jeg følt et kjempe savn mot spira mi! Og jeg vet nå med meg selv at jeg er 100% klar. Nå er ikke sambo student lenger heller, så ting ligger litt bedre ann. Men jeg vet at de stedene vi vil reise til, de kan vi reise til med en baby også. Den tiden sambo og jeg vil ha bare oss, den blir sikkert enda koseligere med en baby. Vi har foreldre som stiller opp 110% om vi trenger avlastning, etc.

Dette ble langt, men jeg vil egentlig frem til at man kanskje aldri kan vite helt sikkert at man er klar. Men man blir klar i de månedene man går graivd. Men for meg i mitt tilfelle, hvor jeg har opplevd, sørget, reflektert, etc, vet jeg hva som skal til for at jeg skal være klar, hvertfall:)

Lykke til!

Skrevet

Skjønner hva du mener! Jeg tror at man aldri blir helt 100% klar. Selv vet jeg at jeg har lyst på unger en gang i tida. Er nå 27 år, så tenker at det er på tide å komme i gang snart. Vil gjerne har nr 1 før jeg blir 30 i hvert fall. Planen er å slutte med p-pillene i oktober. Spennende å tenke på, men samtidig veldig skummelt! Er redd for hvordan det blir å miste noe av friheten til å kunne gjøre det man vil når man vil... Og hvordan livet blir når ungen er 1 år og man skal tilbake i 100% jobb. Ser for meg en stressende hverdag... Men alle andre klarer det jo så.

Jeg har hele tida tenkt at jeg vil reise litt mer før jeg får en unge. Så skjedde det noe litt merkelig. Jeg kjøpte meg noen bøker om å bli gravid osv. Satt og leste i disse, og syntes det var mer interessant enn å tenke på ferieturen vi skulle reise på... Så tar egentlig det som et tegn på at jeg begynner å bli ganske så klar for mammarollen :)

Skrevet

Jeg tror nok ikke det er slik at du våkner en morgen og tenker at NÅ er jeg klar. Du er heller ikke helt nødt til å bli klar med en gang du blir gravid. Du kan på en måte vokse det på deg sammen med graviditeten. Slik har sambo. min det. vi har bestemt oss for september. Han sa at han ikke trodde han ville bli skikkelig klar før i mai neste år. Men da jeg sa at babyen faktisk ikke kommer før neste sommer slo han seg mer til ro med det.

Jeg er klar til å få barn, tror jeg. Akkurat som deg. Det er gjerne litt vanskelig å svare eksakt på når du vil føle deg klar. Kjenn etter på kroppen din, det har jeg gjort.

Håper dette var til noen hjelp=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...