Gå til innhold

legetime... første..

Jente23, Nathalie, gullimagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

idag bestillte eg time til lege, håpte å få time neste uke.. men neida, fikk ikke før om 3 uker, og da er jeg 10 uker på vei.. med andre ord, dette som skulle bli bare en sjekk at jeg faktisk er gravid osv, blir min første svangerskapskontroll da?? siden den første ska være mellom 10-15 uker på vei eller noe?? noen som vet hva de gjør da??

takker for svar!!=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når jeg bestilte legetime samme dag som jeg testet positivt, sa de at første kontroll skulle være før uke 12. jeg fikk da i uke 11 som er siste uken i juli for meg...

har du tatt tester selv, gjerne flere- vet du jo at du er gravid. de hadde vel bare sjekka på samme måte...

Skrevet

Jepp, blir nok din første svangserskapskontroll :)

Det de gjorde på meg i allefall var; Blodprøve, vekt, sjekka blodtrykk, hun kjente utenpå magen min, gynekologisk undersøkelse og en masse informasjon.

Husk urinprøva!! Jeg glemte min og fikk ikke pressa ut en dråpe der, og jeg fikk masse kjeft :(

Skrevet

Det blir første kontroll ja. GU, blodprøver, blodprosent, urinprøve - HUSK DEN:) vekt, blodtrykk, + du får utdelt en masse brosjyrer og informasjon + at du kan undersøke litt selv på forhånd og skrive ned evtuelle spørsmål du har. Legen skal også ordne med fødeplass til deg, så har du spesielle ønsker i forhold til dette enten det er pga tidligere erfaring/spes.ønsker for smertelindring el. er det lurt å ha undersøkt litt og tenkt igjenom dette.

Skrevet

flotte greier!=) takk for alle svar..

en liiiiten ting til;

må jeg ha spørre om det er jordmor med? eller er det uansett jordmor med?

jeg fortalte jeg er ca 7 uker på vei nå, men sa ikke noe om jordmor eller at det var første kontroll eg ville på.. håper ho i skranken skjønte at det var det jeg mente med tanke på at jeg er 10 uker på vei når jeg kommer dit... urinprøve må jeg prøve å huske da.. =)

Skrevet

hvis du har kontroll hos fastlegen din på legesenteret så er det ikke jm tilstede. Jeg gikk til min andre kontroll hos Jm 2 uker etter at jeg hadde vært hos legen. helsestasjonen ligger vegg i vegg her så jeg bare stakk innom på tur hjem fra legen å ba om en time. Prosedyrene for når du skal til jm og når du skal til lege kan variere fra kommune til kommune og er avhengig av om du trenger spes. medisinsk oppfølging eller lignende. Legen din kommer sikkert til å snakke med deg om hvor ofte du skal til kontroll og om du skal til lege eller jm.. Jeg har stort sett kun gått til jm og hatt to kontroller hos legen min. Vanlige er vel ca 1 kontroll i mnd frem til uke 36 og så annenhver uke, utifra min og folk jeg kjenners erfaringer.. Men dette kan jo variere fra sted til stedog selvfølgelig fra person til person i forhold til sv.skaps plager etc.

Skrevet

Går til bare jordmor,første time hadde jeg i beg av juni, neste er førsta i midten av august. Da er jeg 20 uker. Søstra mi går hver mnd, og veksler mellom lege og jordmor.

Skrevet

Første svangerskapskontroll er mellom uke 8-12, så dette regnes som din første kontroll :o) Tror du må ha med urin, ikke sikker. Og så sjekker de vekt....og så fylles det ut et helseskjema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...