Gå til innhold

3 grunner til å ringe føden..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist jeg var hos jordmor sa hun til meg at det egentlig er få ganger man trenger å ringe føden, det sa hun etter at hun fortalte at det blir travelt for jormødrene nå i sommer siden føden i nabobyen stenger..

1. Blødninger på størrelse med mensen eller kraftigere (ikke småblødninger som kunne komme etter sex)

2. Vannet går og/eller regelmessige sammentrekninger

3.Store forandringer i bevegelsesmønstret til baby eller ingen bevegelse selv etter saft og dytt osv..

Men var en time hos en jormordstudent som skrev ned nr til føden og sa at terskelen burde være lav for å ringe dit, det er tross alt bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite! Og jeg må si at det er hennes filosofi jeg kommer til å gå ut i fra om jeg blir bekymret for noe, man må da kunne føle at man kan ringe føden uansett når man lurer på noe??

Ellers er jeg jo utrolig glad for alle her inne på Bim som kan hjelpe med alle store og små spørsmål, har nok blidd sprø hvis jeg ikke hadde Bim å ty til når jeg lurer på alt mellom himmel og jord:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Ut på tur
Skrevet

Hørtes ut som en streng JM

Jeg kommer til å ringe føden, lege JM el.l når det er noe jeg lurer på. Jeg er førstegangsfødende og veit ikke hva som er normalt og ikke. Jeg har utdannelse innenfor helt andre områder.

Skrevet

Så bra innlegg! Jeg blir litt oppgitt over alle innleggene over lite liv og hva de skal gjøre. Det er jo flere hver dag! For guds skyld jenter - RING! Det er bedre å ringe for ofte enn for sjelden - tenk om barnet skulle bli skadet eller dø fordi du nøler med å ringe!!!!

Skrevet

Hei!

Jeg ringte til Ullevål på mandag fordi jeg hadde vært så utrolig kvalm de siste dagene. Har vært lite kvalm i svangerskapet generelt, og da jeg hverken fikk tak i fastlege, vikarlege eller jordmor ringte jeg Ullevål. Møtte en utrolig hyggelig jordmor som stilte meg en del spørsmål - hun lurte blandt annet om jeg hadde kjent mye liv i det siste. Jeg sa som sant var at jeg egentlig ikke hadde kjent så¨mye etter for jeg var kvalm hele tiden, og mer opptatt av det. Da måtte jeg komme inn til CTG på poliklinkken med en gang sa hun - bare for å være på den sikre siden.

Ble møtt av en utrolig hyggelig JM der som foretok CTG og blodtrykk. Alt var selvfølgelig helt ok med lillejenta, og jeg fikk UL og samtale med lege.

Følte meg egentlig litt teit, for kvalmen hadde gitt seg og alt var ok, men de sa bare at vi har lav terskel når det gjelder bevegelesmønsteret til barnet=) og det er bra!

Selv om det er sommerferie og de har lav bemanning=)

Ring heller en gang for mye!

Skrevet

Jepp - signerer denne! Var selv to ganger på føden forrige uke pga lite liv. Det var lav terskel på sånt fikk jeg beskjed om - ring med en gang! Stort sett viser alt seg å være ok, men den eneste måten vi kan skjekke om alt er ok er med bevegelsene. Tror nok ikke en hadde tilgitt seg selv om en hadde visst at babyen kunne vært reddet hvis en hadde ringt tidligere for eks....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...