Gå til innhold

hvorfor gir dere middasglass?


Anbefalte innlegg

Skrevet

ser det er mange med babyer fra 8-9 mnd + som gir middagsglass. Ikke noe galt med det, men men min erfaring er at barn setter stor pris på å knaske på maten og lære seg til å kjenne at mat har både ulik farge og konsistens. Dessuten skal barn begynne å bruke kjevene sine mer og mer. Mine to små elsker å knaske på staver av kokte gulrøtter, bønner, og pølser ( uten skall). De tygger nå potetbiter, fiskeboller, makaroni, fiskebiter etc helt uten problemer. Jeg har smakt på ulike typer av middag på glass, og syntes de alle smakte tomatbønner....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minsten er for liten nå da, men de to andre har fått begge deler, både hjemmelaget mat og middagsglass. Synes middagsglass er grei på tur, når vi skal spise noe babyen ikke kan få i det hele tatt eller spise sent ol. Ellers foretrekker jeg, som deg, å gi den maten som familien spiser for å gi barnet mulighet til å bli vandt til den og få utforske smaker og konsistenser. Men vet at noen har problemer med at babyen deres ikke takler klumper og kaster opp av den minste lille klump i maten og da skjønner jeg at det er enklere å bare gi glass enn å finmose all maten fullstendig hver eneste dag. Utover det så synes jeg også det er pussig at så mange gir glass, det er jo så utrolig enkelt å bare gi av maten en selv spiser i de fleste tilfeller (kommer jo litt an på maten så klart, pizza, taco og er jo ikke akkurat babymat ;-))

Skrevet

Ja - ikke sant , så kutter man jo nesten helt ut salt etc..

 

Synes også glassene er kjekke å ha på tur, og selv tydd til de på flyterer, men som regel blir de ikke spist opp.

 

jeg lager ofte store posjoner, fryser ned og tiner bare opp dersom vi spiser senere ol.

Skrevet

Er dere ikke redde for at barna skal sette mat i halsen? Jeg moser mye mat til min med stavmikser. Hun svelger mye feil selv om det er finmost.

Skrevet

Nei , jeg har ikke vært så redd for det. Når de er passert 7 mnd og har begynt å spise brødmat, så er de jo vandt til å ha større biter i munnen. maten er såpass myk at det går greit. Jeg følger selvsakt nøye med. Jeg begynte også å gi Grissini ( italienske sprø brødpinner) ved 7 mnd alder og var redd han skulle sette det i halsen. Men det gikk bra for de smelter såpass fort i munnen.

 

Setter barnet ditt maten mye i vrangen, følger du sikkert mye med, men jeg synes ikke du skal unngå å gi biter allikevel.

Skrevet

Nei, barn er ulike. Mine to største har begge vært sånne som bare ikke setter mat i halsen, de nekter å svelge noe som helst som de ikke har tygget godt først. Men har en venninne som har en sønn som er slik du beskriver ditt barn og jeg turde ikke gi ham noe sånt når han var her før han var over 2 år faktisk. Han bare trykket innpå til han brakk seg. Mens jeg kunne gi sønnen min en hel banan i hånden fra han var ca 10 mnd og det alltid gikk bra (han bet av små biter og tygget godt og svelget før han tok en ny bit), var dete umulig med han andre, han bare trykket innpå til han spydde... Så hva en gjør, og kan gjøre, avhengiger veldig av barnet rett og slett.

Skrevet

men pølse og fiskebolle er det jo bra med salt i?

Skrevet

Inntaket av all mat med salt i er minimal, dessuten er grønnsaker, poteter kokt uten salt. Salt er ikke skadelig i små mengder.

Skrevet

Eg gir middag på glass, men de glassene eg gir smake faktisk kjempegodt, og er klumper i så ho må tygge før ho kan svelge... Men ho får også banan i klumper av meg, annet av frukt og grønt som vi har, og får av og til også smake av vår middag... Men vi har som oftest middag som ikkje egne seg for små barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...