Gå til innhold

Huff, ble litt bekymret jeg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk det nye gravid bladet i går, og der sto det om mat, kjøtt o.l

Hva man kan spise, hva man skal være forsiktig med og og hva man ikke skal spise.

Og, der sto det at man ikke skulle spise spekepølse, salami, fårepølse, morr og ja husker ikke det andre.

Jeg har spist mye salami, for jeg trodde helt ærlig at det ikke var så farlig.. Har litt panikk nå, tenkt om ungen er blitt skadet der inne?

Hva er det som egentlig skjer med dem om de får toxoplamose ( hehe, vet ikke hvordan det skrives)

Stor klem fra meg til de som ønsker å svare meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde man kunne spise de påleggstypene du nevnte, bare man passet på at det var ferskt? Jeg spiser salami osv, men bare i 2 dager etter pakka er åpnet....Men jeg er jo ingen ekspert da....

Skrevet

sto i hvertfall i det siste gravid bladet, fik litt panikk ja, for det var absolutt det vi IKKE skulle spise.

Spiser det selv også når det er ferskt...

vet du hva som kan bli gærnt med barnet

Skrevet

Hei..

Dersom du blir smittet med toxoplasmose i svangerskapet kan babyen dø.

Sjansen for å bli smittet her i Norge er minimal. Men det er lurt å holde seg unna disse matvarene som KAN føre til smitte.

Jeg var nylig i Italia (hvor sjansen for å bli smittet er betydelig større enn her) og var litt bekymret når jeg kom hjem, fikk da legen til å ta en ny toxo prøve av meg. Heldigvis var den negativ, og jeg slipper å gå å tenke på det.

Dersom du går å tenker mye på dette ville jeg ha fått legen til å ta en ny prøve.

Skrevet

jeg har spist både fårepølse,salami og mye annet fy fy mat gjennom hele svangerskapet..

ble ikke syk av det verken jeg eller marcus..

Skrevet

Jeg har spist alt det du nevner i mine tre foregående svangerskap - til og med blåskimmelost. Mine barn har blitt høyst normale, og ikke skadet på noe vis.

Dette svangerskapet har jeg fått med meg at dette er NEI-mat, så det er nok relativt nytt at man skal holde seg unna slik mat. Tror ikke du skal bekymre deg så mye. Det går nok helst bra :-)

Skrevet

Du kan nok ta det med ro =)

Om du er bekymra for toxoplasmose, få legen din til å ta en test...

Har aldri hørt noe tall på hvor ofte (eller sjeldent) det skjer ting med barn der mamman har spist spekemat, og anser derfor risken som liten. Regner med vi ville hørt mer om det hvis det hadde vært en reell fare. Men dette er et valg hver enkelt må ta...

Jeg sitter på verandaen min med vannmelon, spekeskinke og alkoholfri vin i finværet, andre velger å la det være ;)

Skrevet

Nå skal jeg prøve å ikke skremme deg, men jeg synes allikevel at jeg må svare.. For det er en grunn til at man ikke skal spise rått kjøtt i svangerskapet, og det er skummelt om man får toxo. Det er veldig sjeldent at man får det her i Norge da. Det er viktig å påpeke!!!

Men da legen som utførte UL på meg nå nettopp fant væske i hodet på babyen (som IKKE skulle være der), så spurte han meg om jeg hadde spist rått kjøtt (altså spekemat, fårepølse etc). Jeg har ikke spist noe av det i svangerskapet, så det var heldigvis ikke min skyld at den væska hadde kommet der. Da vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, om jeg hadde skadet den lille i magen...

Han sa at det kunne ha vært tegn på en toxoinfeksjon, og det skal man ikke spøke med. Så jeg måtte ta en prøve for å utelukke det.

Det hjelper heller ikke om du spiser det ferskt. For er det smitte i maten, så spiller det ingen rolle om det er ferskt. Da er den der fra starten av..

Men, det er uhyre sjelden at man blir smitta av dette her i Norge. Men hvorfor ta sjansen?

Skrevet

må bare skrive noe mer, for jeg glemte noe. Han spurte ikke bare om jeg hadde spist rått kjøtt da, men om jeg hadde katter, var nøye med å vaske grønnsaker ol. Flere ting kan være utslagsgivende for å få toxo, ikke bare spekemat.. Går litt fort i svingene når jeg skriver..

Skrevet

Hei igjen...

Er så enig med gøril.....Hvorfor ta sjansen???

Jeg tar ihvertfall ikke den sjansen...

Skrevet

Jeg har spist salami sikkert hver eneste uke gjennom hele svangerskapet, og har ikke bekymret meg en eneste gang. Dette med salami(og div. andre matvarer forsåvidt) har det vært mye fram og tilbake med. Noen jordmødre og leger sier det er helt ufarlig, mens andre sier man skal holde seg unna det. Så jeg tror nå egentlig at det går helt fint med babyen din!=)Hadde det vært SÅ farlig hadde det heller ikke vært tvil om hva man skulle spise eller ikke spise

Skrevet

Jeg har aldri sett noe sted at salami har stått som F-mat. De andre matvarene som blir nevnt har jeg fått med meg..heldigvs har mesteparten av det jeg ikke skal spise vært ting jeg ikke er spes glad i uansett..sett bort ifra roastbiff,gravlaks,rakfisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...