OsloMor Skrevet 13. juli 2007 #1 Skrevet 13. juli 2007 Er det bare meg, eller er det litt drøyt? Synes liksom at en så liten baby bare burde kjøre korte, NØDVENDIGE turer.. IKKE mange mil for å dra på på weekend-tur. Snerpete av meg? (IKKE min baby, men svigerinnes nyfødte.)
suseduse Skrevet 13. juli 2007 #2 Skrevet 13. juli 2007 jeg ville aldri gjort det! de skal jo ikke sitte for lenge i sete når de er så små..
snartmammapåny Skrevet 13. juli 2007 #3 Skrevet 13. juli 2007 I mine øyne litt snerpete ja... hehe Bilstolene er jo så gode for tiden, babyen ligger mer en den sitter. (Så sant de har en ny bilstol) Så lenge de legger inn noen bleieskiftpauser og litt matpause så går det nok helt fint;) De skal jo ikke være lenket til huset selv om man har fått baby, og en weekendtur er sikkert kjempe kos for en liten familie;) Virker litt misunnelig kanskje? Hvem vil vel ikke på weekendtur?
snartmammapåny Skrevet 13. juli 2007 #4 Skrevet 13. juli 2007 Og 14 mil er jo ikke lenger enn 2 og 1/2 time i bil. Så tror nok ikke babyen tar noe skade.
OsloMor Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. juli 2007 Ha-ha, hadde nok gjerne dratt på weekendtur ja, men ikke drasse med en så nyfødt. (Nå skal de på hytte da, ikke romantisk tur til paris, så ikke såå misunnelig:-0)
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #6 Skrevet 13. juli 2007 Bare for en weekendtur er jeg enig med deg ja, det er unødvendig, men så lenge det ikke er så ofte så går det sikkert greit. Vi kjører 8-11 mil ganske ofte og da må babyen være med også, selv om den er liten, men vi har ikke så mye valg, bare begrenser det mest mulig.
Jeg vil hete anonym!!! Skrevet 13. juli 2007 #7 Skrevet 13. juli 2007 Jeg gjorde det da min Marius var ganske nyfødt. Men vi kjørte 12 mil og brukte kanskje...ja...mange timer på det. Alle veikroer og bensinstasjoner fikk besøk av oss. Lillegutt var egentlig fornøyd, det var mer oss som følte at vi måtte stoppe. Gikk så fint så. Men så lenge svigerinna di legger inn mange stopp går det så fint. Tror det er viktig å huske på at bebisene våre ikke er laget av porselen...de tåler mye, så lenge vi tar mange hensyn underveis:o)
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2007 #8 Skrevet 13. juli 2007 Da lillegutt var 2.5uke så dro vi til hjembyen min 30mil unna,men så hadde vi bilstol sete som kunne legges ned,helt flat.Helt supert for oss som reiste så mye.Men hadde reist like mye med anna sete,er bare å stoppe ofte.
Karoline's*mamma Skrevet 13. juli 2007 #9 Skrevet 13. juli 2007 Vi har 15 mil heim frå sjukehuset og måtte jo heim!! Reiste heim dagen etter, og tilbake til sjukehuset ei veke etter (då vart det 30 mil fram og tilbake). Gjekk veldig fint det, og vi måtte jo ha babyen med oss. Eg hadde tatt med meg babyen, om eg ville det. ...men kanskje tidlig å reise på tur 8 dagar gammal. Men ville ikkje latt vere pga bilturen.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2007 #10 Skrevet 13. juli 2007 Gjør ingenting!! Ikke farlig i det hele tatt.... Folk er så hysteriske at det er skremmende. Les litt inne på trygg trafikk (tror det var der) sine sider, og se hva de mener om nyfødte i bil. Nødvendig eller ikke, man sitter ikke hjemme til ungen er et år fordi det ikke var høyst nødvendig å dra noe sted!!!!
suseduse Skrevet 13. juli 2007 #11 Skrevet 13. juli 2007 nå må jeg ærlig innrømme at jeg misforstod litt, trodde det stod 14 timer!!! :/ vi dro fra drammen til porsgrunn når mini var 6 uker ( ca 1.5 timer) og gikk veldig bra! hadde to pauser, og sov stort sett hele tida.. var litt utålmodig de siste 10 min men det var det eneste.. en sjelden gang er vel greit, men ikke ofte.. de er jo så små..
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #12 Skrevet 13. juli 2007 Forskjell på 1 år og 2-3 mnd da ;-) De blir fort sterke nok til å tåle lange bilturer, men synes faktisk man kan ta såpass hensyn til babyen sin at man unngår de lengste turene om man kan når den er helt nyfødt, er jo ikke lange tiden det er snakk om. Til du med bilstol som kan legges helt flatt (izi sleep?), er du sikker på at det er lovlig når du kjører? For det som gjør bilstolen trygg for babyen er jo nettopp det at den SKAL stå i sittestlling for å fordele vekten utover i en evt kollisjon. Jo mer en bilsol ligger, jo mindre sikker er den. En som ligger flatt vil jo knapt tilby noen sikkerhet...
Tinaisme Skrevet 13. juli 2007 #13 Skrevet 13. juli 2007 Jeg hadde med vesla mi da hun var 3 mnd på biltur.. Snakka med HS før vi bestemte oss for å reise og hun sa 1/2 - 1 time pause etter 2,5 - 3 timers kjøring var bra rutine hvis baby da var rolig eller sov..
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2007 #14 Skrevet 13. juli 2007 Alva,blitt mamma til 3 Ja,det liggene bilsete er lovelig,ellers hadde jeg aldri brukt det.Jane er merket,kjøpte det i fjor.Er et helt vanlig sete som alle andre seter,men kan også legge det flat.Da er di spent fast som når enn sitter+en ekstra stropp over magen,sete må ligge tvers,slik at hodet på babyn er inn mot midten av bilen,kan brukes liggende opp til 10kilo og sittende til 13kilo.Ringte overalt for å høre om dette var et godkjent og fikk beskjed om at det var det.
♥Cherrypie♥ Skrevet 13. juli 2007 #15 Skrevet 13. juli 2007 vi skulle kjøre 12,5 mil å da lånte vi en boxette! :-) men bilstolene idag er såpass bra så tar man litt pauser er ikke de så farlig:-)
Trolleliten Skrevet 13. juli 2007 #16 Skrevet 13. juli 2007 Trygg Trafikk anbefaler klart en bakovervendt babystol, som gir bedre sikkerhet enn vognbag med nett. Spesielt ved kollisjon fra siden vil en bag med gi dårligere sikkerhet. Det er heller ikke slik at barnets rygg tar skade av å sitte/ligge på skrå i babystolen, selv over tid. Et nyfødt barn vil uansett kreve ganske hyppige pauser for amming og bleieskift, og selv de minste sier fra når de har det ubehagelig og trenger en pause. Ut over de pausene som kreves for mat og stell kan det være greit å stoppe å ta barnet ut av stolen en stund ca annenhver time – men det er selvsagt ikke nødvendig å vekke et barn som sover, eller forstyrre et barn som er godt fornøyd.
*Isabell* Skrevet 13. juli 2007 #17 Skrevet 13. juli 2007 Hadde jeg ikke hatt noen problemer med. Reiste 15 mil og besøkte foreldrene mine da snuppa var 2 uker gammel. Hadde et stopp for å gi mat men hun nektet og sov heller hele veien! Det er faktsik mange som har så lang vei til og fra sykehuset, skal de ta babyen i vogna å gå hjem da liksom??? De fleste bilstoler man får i dag er såpass god at barna ikke tar noe skade. Barna gir også beskjed vistd et blir ubehaglig og vondt. Er man flink å ta pauser så er det etter mitt syn ikke noe problem.
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 13. juli 2007 #18 Skrevet 13. juli 2007 Ser ikke på dette som noe problem i det hele tatt jeg heller. Bilstolene i dag er tilpasset nyfødtes rygg. Vi kjørte 10 mil hjem til Fredrikstad med snuppa vår da hun var et par uker. Stoppet litt underveis da. Mini sov godt hele veien og måtte vekkes ved begge stoppene. Syns ikke den turen er lang i det hele tatt og en weekend tur vil sikkert gjøre den lille familien godt.
Gjest MammaTil3 Skrevet 13. juli 2007 #19 Skrevet 13. juli 2007 Heller snerpete av deg ja, synes jeg. Nå orker ikke jeg dra ut på langtur med et så lite barn, så jeg blir hjemme, men har gjort det da førstemann var liten. Ingen problem det.
mammmamia ** Skrevet 13. juli 2007 #20 Skrevet 13. juli 2007 Snerpete ja :-) Jeg vet ikke om JEG hadde giddet å dra så langt for bare en helg, men det er overhodet ikke noe problem for babyens skyld! Det er jo bare snakk om 1,5 - 2 timer! Vi kjørte Trondheim-Oslo da snuppa var 5 dager gammel, stoppet tre ganger på veien pga amming, bleieskift og sånn, så lenge babyen sover og har det bra er det ingen grunn til å bli sittende inne om man vil på ferie ;-) Et lite "sidesprang": Det Jane-setet som kan settes i liggestilling får katastrofalt dårlige resultater i tester..! I liggende stilling blir testdukken skutt ut av stolen som et prosjektil, så om man på død og liv må ha liggende bilsikring er boxette et langt bedre alternativ (ikke bag m/nett selvsagt!)!!
OsloMor Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #21 Skrevet 13. juli 2007 He-he, ja jeg er nok litt snerpete;-) Jeg har tenkt med begge mine at jeg vil la de få fred og ro når de er nyfødte... Kunne ikke tenke meg å drasse de avgårde slik når de er bare 8 dager gamle til en hytte med masse folk.. MEN dersom babyen beviselig ikke har vondt av det med bilsete er det jo bra og betryggende da. Dessuten så er det jo også fint at folk er forskjellige, og kan gjøre som de selv føler for (så lenge det ikke er til belastning for barnet;-)
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2007 #22 Skrevet 13. juli 2007 Sist fødte 20 mil hjemmenifra så måtte jo kjøre hjem. Var ikke noe problem det. Stoppet og brukte god tid på kjøringa da slik at vi fikk tatt gutten ofte opp av sete. Ellers har jeg termin om noen få dager med nr 2 og når den er kommet så kommer vi til å ta små ferieturer hvis formen er bra. Så da blir det nok litt kjøring. Kommer til å ha samme reisevei fra sykehuset denne gang også. Men ser ikke noe problem i dette så lenge man tar mange pauser. Ting tar litt lengre tid, men det må man jo bare regne med da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå