Gå til innhold

Noen som driver AS alene her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har startet enkeltprsonforetak nå, men vurderer bytte til AS. Hvem skal jeg ta kontakt med for å få vite mest mulig om alle regler og slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du som har enkelmannsforetak.. jeg lurer på diverse ting.. mnår man har et enkelmannsforetak må man ha et firmakonto? Er det du som styrer skatt og moms? har du egen konto til skattepengene? har hørt at man kan bruke enten var det skatt eller moms pengene som er tilknyttet til jobb? stemmer det? har en god kamerat av meg som nettopp har startet og er litt beskymret for han fordi jeg har mine aninger at han ikke veit hva han gjør. han sier at han kan bruke skattepengene til f eks bensin nåpr han er på jobb. mat som han kjøper alt som er relatert til jobb da.. han bruker sin egen lønnskonto også...

Skrevet

man må ikke ha firmakonto. Moms skal betales inn annenhver mnd hvis man ikke får dispensasjon til å betale inn en gang i året (har under 1 mill i inntekt) Skatt må betales hver eller annenhver mnd er ikke helt sikker på det (har ikke åpnet butikken min ennå) Moms og skatt skal betales inn, men så får man jo momsen på det man legger ut tilbake igjen, men man skal betale inn moms på det man selger hvis man selger for over 50000.

Skrevet

Du kan også finne svar på masse spørsmål på www.bedin.no

Det er en super side, jeg har hatt god hjelp av den siden.

Lykke til :)

Skrevet

Innovasjon Norge kan hjelpe deg!

Vi (eller mannen min) har AS.

For oss er det tryggere med AS enn med enkeltmannsforetak fordi vi da ikke selv står økonomisk ansvarlig. Viktig for oss med små barn å ha stabil økonomi! Dessuten; som ansatt i eget AS har han også langt større fordeler når det gjelder sykdom, permisjoner osv.

Skrevet

da må du ut med 100 000 kr jeg har akkurat startet ltd firma samme som as men utenlandsk sjekk denne firmahjelp.no

jeg var skeptisk men if er faktisk et nuf selskap koster deg 6100 kr og har samme rettigheter som norsk as

Skrevet

je vet det med de 100000. de har jeg. Bare er ute etter mer info. har vært på bedin, men der står det at jeg må kontakte noen andre for å få vite mer. Er det sånn at det er revisor jeg må ta kontakt ed først siden penger skal være inne på konto før en registrerer firmaet? Firmaet er jo registrert, men skal bytte da slipper jeg også å ha etternavnet mitt i firmanavnet. Så er det alle fordelene da, men hva er ulempene. Arbeidsgiveravgift også må jeg vel ha ansatte forsikring + revisor? Noe annet?

Skrevet

Jeg ser mange flere fordeler med et AS enn et enkeltpersonsforetak. Først og fremst fordi selskapet da er totalt adskilt fra din privatøkonomi, litt mindre å "holde styr på" ;-)

Har dessverre ikke tid til å skrive mer nå, sier bare go for it :-)

Skrevet

Noen som vet hvem jeg skal kontakte?

Skrevet

Ta kontakt med din regnskapsfører. De kan alle regler om dette. Når det gjelder momsen, så har denne forfall annenhver måned. Når det gjelder skatt, så betaler du forskuddsskatt 4 ganger i året hvis du har enkeltpersonforetak, og som ansatt i ditt eget AS blir du trukket skatt hver måned som en vanlig lønnsmottaker. Aksjeselskaper betaler inn forskuddskatt (som de har trukket fra lønna til sine ansatte) sammen med arbeidsgiveravgiften annenhver måned.

For å starte AS må du ha 100 000 i aksjekapital. Dette er penger som du bruker i driften av selskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...