Luans mamma Skrevet 13. juli 2007 #1 Skrevet 13. juli 2007 Er bare nysgjerrig... Har sliti en del med ammingen. Gutten, som nå er 15 dager, har problemer med å ta ordentlig tak i puppen og resultatet er åpne kjøttsår. Bruker skjold nå. Har fått litt hjelp med ammingen, men når jeg er alene og ungen hylskriker av sult og frustrasjon, fordi han ikke får tak i puppen uten skjold, tyr jeg til skjolda... På kvelden virker det som om at jeg har en del mindre melk, og han vil helst henge til puppen hele tida. Det går ikke med så såre brystknopper, så derfor gir jeg han ca. 1 måltid om dagen med mme. Det er egentlig ganske dumt, føler jeg, fordi jeg har mye melk ellers på dagen. Har vurdert å kjøpe meg en pumpe og heller gi han mm på flaske, men har bare ikke kommet så langt ennå... Gutten min legger på seg, så han får jo i seg nok med mat. Han veide 3055 gram da han ble født og igår (2 uker gammel) veide han 3355 gram. Det er i grunn verre med meg, som gruer meg til hvert måltid jeg må gi ham... Alle sier at jeg ikke må gi opp og øvelse gjør mester... Jeg vil jo få dette til! Hvordan gjør/gjorde dere det? Mm eller mme eller en kombinasjon? Pumpet dere og ga på flaske? Og hvordan går det nå?
Helene <3 Sarah Skrevet 13. juli 2007 #2 Skrevet 13. juli 2007 Hadde også problemer fra dag 1. Pumpet og ga på flaske Brukte skjold og prøvde å amme, men ga opp etter 2mnd med 3dobbelt arbeid (amme, flaske, pumpe) Du høres ut som du prøver litt mer iherdig enn meg da, jeg ble stresset og deppa noe som gjorde det hele værre enn nødvendig.. Nå er både mor og barn mer fornøyde! Skulle ønske jeg hadde fått det til, så jeg ville prøvd mere. Du får låne/leie pumpe hos hs så du får holdt igang/økt produksjon
1kar&1møy&meg™ Skrevet 13. juli 2007 #3 Skrevet 13. juli 2007 det gikk helt fint her med et måltid mme hver kveld pga ikke melk om kvelden. Jeg ammet lenge og vi kom over kneika ved hjelp av erstatningen. Ikke tenk på at du må ty til den. Hvis det er med på å dra i gang ammingen skikkelig er det jo ingenting som er bedre. Du har vært flink allerede synes jeg og det er ingen skam å måtte innse at man ikke får det til heller. Men den som virkelig vil få det til og som lider seg gjennom det vanskelige klarer det som regel til slutt, men ikke glem å kose deg med babyen da )
Luans mamma Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2007 Tusen takk.... Ja, jeg vil jo gjerne få dette til. Har ikke tenkt å gi meg nå. Jeg bare håper disse såra gror snart. Var på barselpoliklinikk i går og de tok prøve av sårene og av melka, sånn just in case. Fikk også veiledning i amming og da gikk det kjempefint. Klarte det også når vi kom hjem, etter 1/2 time med hylskriking... Senere på kvelden klarte vi det ikke og da måtte vi ty til skjolda igjen. *sukk* Nei,det er ikke noe problem å kose meg med babyen. Men skulle jo ønske at ammingen også kunne bli en kosestund snart...
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2007 #5 Skrevet 13. juli 2007 Jeg har også slitt med samme problemet som deg, samt han hadde gulsott og var for slapp til å suge ordentlig. Jeg ble nødt til å bruke skjold fast, ellers så fikk vi det ikke til. Nå er gutten 14 uker og jeg holder på med avvenning av skjoldet. Glad jeg brukte det, selv om det ble litt mere pes. Så jeg anbefaler deg å bruke skjoldet hvis du gruer deg til hvert måltid. Det skal jo være litt kos også da! Jeg delammer, jeg ammer først og gir mme etterpå pga lite melk. Blir jo mye pes og vi bruker lang tid ved hvert måltid, men så er det disse antistoffene da i melken, som gjør at jeg skal holde ut dette noen måneder til. Det er bare en liten periode i livet dette. Har også en elektrisk pumpe som er greit å ha når man bruker skjold, du skal da helst pumpe deg 1 gang om dagen for å tømme brystene helt for å unngå brystbetennelse og holde produksjonen oppe, den har lett for å gå ned ved bruk av skjold. Lykke til og ikke gi opp:)
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2007 #6 Skrevet 13. juli 2007 hei! det er ofte veldig slitsomt i starten. jeg sier bare hold ut! fortsett med skjold hvis det funker, er mitt råd. jeg bruker skjold jeg også. brukte det da jeg fikk førstemann også. sluttet med skjold rundt 3 mnd'ers alder. sluttet på dagen og ammingen går som en drøm. mange sier at dette hemmer produksjonen, men det stemmer ikke i mitt tilfelle iallefall. skjold funker veldig godt for meg! du har nok ikke mindre melk om kvelden, det bare føles sånn (kanskje pga hyppigere måltider, dette er gunstig for produksjonen). min lille vil også bare henge i puppen på meg om kvelden, det er slitsomt, men har prøvd en del med smokk etter måltid og det funker litt. gutten din legger jo på seg så jeg ville ha fortsatt med skjold, jeg. da får dere kosen også, og du slipper å varme opp melken osv... lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2007 #7 Skrevet 13. juli 2007 Hei Da jeg fikk jenta mi for litt over tre år siden, slet jeg veldig med amminga. Jeg hadde åpne, blødende sår på begge puppene og jenta drakk blod...Jeg grudde meg til hver gang hun skulle ha mat. Begynte med skjold og brukte det i seks måneder. Jeg ble sår fordi hun ikke fikk skikkelig tak i puppen og hun hadde i tillegg gulsott og var slapp. Etter seks måneder, og flere forsøk på å slutte med skjold, lyktes vi å legge skjoldene til side. Hun klarte å die riktig uten at jeg ble sår. Bruk skjold hvis du føler at det hjelper, og følg ellers alle rådene for å hele brystknoppene dine (lufttørke osv). Og husk at det er helt greit å gi tillegg hvis du føler at babyen trenger det. Lykke til!!!
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #8 Skrevet 13. juli 2007 Det ER slitsomt i førsten, enda jeg var en av de "heldige".. hadde melk allerede på sykehuset enda poden kom 3 uker før. Og fikk egentlig til amminga veldig fort.. Men den første mnd syns jeg det var et pes.. men ga ikke opp.. ga bare mm.. Ble litt sår i førsten.. blødde aldri da.. gikk fort over med purelan... Lykke til! ikke gi deg! Det er pes i førsten... og hele situasjonen er uvant.. så ikke gi deg! Dette klarer du tilslutt! *klem' =)
Mammas_2_solstråler <3 Skrevet 14. juli 2007 #9 Skrevet 14. juli 2007 med 1.mann hadde jeg store problemer med ammingen. Gjorde alt, alt fra bare amme, til å pumpe og gi på flaske, til å kombinere og til slutt slutte med ammingen og gi bare mme. Alt dette på 3-4 uker. Nå, med 2.mann fullammer jeg. Har ikke pumpet, kombinert, ingenting. Han har fått pupp fra dag 1, har ikke slit noe med ammingen, går kjempe bra. Han er 3 mnd.
Tia med 2 ♀ Skrevet 14. juli 2007 #10 Skrevet 14. juli 2007 jeg hadde masse problemer med amminga til å begynne med vesla var bare så vidt over 2 kg når ho var født og så liten at ho rett og slett ikke klarte å ta puppen mer en et par minutter om gangen for ho ble så sliten. På sykehuset fikk ho mme på kopp til å begynne med men etter et par dager begynte jeg å pumpe så da fikk ho mm på kopp. Når jeg kom hjem begynte jeg med flasker, jeg la ho til puppen lot ho prøve å spise det hun orket og deretter fikk hun flaske annen hver gang med mm og mme. Siden jeg ikke klarte å pumpe nok til å gi ho mm til hvert måltid. Jeg syntes også det var vanskelig å få til ammestillinger og slikt til å begynne med men det kom seg heldigvis i løpet av mine første uker hjemme. Nå er ho 10 uker og spiser bare av puppen det har ho gjort i et par uker nå. og ho veier litt over 4 kg så dobbelt av hva ho veide når ho var født.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå