Gå til innhold

Huff, ble litt bekymret jeg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk det nye gravid bladet i går, og der sto det om mat, kjøtt o.l

Hva man kan spise, hva man skal være forsiktig med og og hva man ikke skal spise.

Og, der sto det at man ikke skulle spise spekepølse, salami, fårepølse, morr og ja husker ikke det andre.

Jeg har spist mye salami, for jeg trodde helt ærlig at det ikke var så farlig.. Har litt panikk nå, tenkt om ungen er blitt skadet der inne?

Hva er det som egentlig skjer med dem om de får toxoplamose ( hehe, vet ikke hvordan det skrives)

Stor klem fra meg til de som ønsker å svare meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte legen min om dette da jeg var hos han, og han sa at jeg bare kunne spise, for om det er bakterier i det, så har de ikke lov til å selge det.

Spurte også jordmor i går da jeg var hos henne, og hun sa at man skulle prøve å leve og spise så normalt som mulig, så jeg kunne godt spise sånn, men om jeg skulle spise spekekjøtt, (ikke pølse, men kjøtt) så skulle det være godt speket, ikke sånn rødt inni, som spekekjøtt ofte er. Også skulle man prøve å spise ting så ferskt som mulig. :)

Så ikke bekymre deg du. :) Men om du er veldig bekymret, så kan du jo ringe legen din å spørre der. :)

Skrevet

Man skal ikke tro alt man hører - ei heller leser! Legen din er litt på bærtur, Queen - toxoplasmose som er årsaken til at man skal unngå rått kjøtt (alt fra blodig biff til spekemat altså) er ikke en bakterie men en parasitt. Og selv om den er sjelden her på berget - er den desto mer vanlig på kontinentet. Toxoplasmoseinfeksjon kan man få sjekket seg for med en blodprøve. Har man vokst opp med katt - eller spist mye sand (hvor katter har bæsja:-DD) som barn er det stor sannsynlighet for at du har gjennomgått infeksjonen allerede og dermed ikke er i noen fare. Voksne kjenner lite til infeksjonen (evt litt feber - hovne mandler), men den kan skade ditt barn i over 50 % av tilfellene hvor mor gjennomgår førstegangs infeksjon i svangerskapet, noen ganger ender det i en spontanabort.

Råd for å unngå dette - se www.matportalen.no, råd for spesielle grupper - gravide. Der står det også om en bakterie som heter listeria som kan trives i mat i kjøleskapet. Les alle rådene som står der - i stedet for å tro på alle velmente råd du får fra folk rundt deg. De har oftest ikke peiling.

Tips - er du kjempeglad i salami - kjøp det og legg pakkene i fryseren noen dager - det tar knekken på toxoparasitten. Men ikke spis noe slags pålegg som har vært åpnet lenge - spis det "nyåpnet" - dvs i løpet av noen få dager.

Skrevet

vet at sist da jeg gikk gravid, fikk jeg vite at det ikke gjorde noe, spesielt salami, men husker ikke om jeg spiste det. Denn gangen vet jeg jo at jeg har spist det, og nå leste jeg den artikkelen, ble jo litt bekymret da må jeg si.

Sjekket på matportalen, men der sto det ingenting spesifikk om spekepølse....

huff å huff

Skrevet

Jo det står der; sakset fra matportalens sider;

Kjøtt

Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt (scoobys kommentar; speket kjøtt = salami - alle slags spekeskinke - morrpølse - fårepølse - dyrekjøtt - etc etc. Eneste unntaket som ikke denne regelen gjelder for er kokt salami og det tror jeg knapt selges lengre. Speking dreper ikke toxoen! Koking - frysing - steking dreper toxo. Slutt på scoobys kommentar)., gravet kjøtt eller tartar (se Skadelige bakterier og parasitter). Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.

Viktig å tenke på

Følgende råd gjelder matlaging generelt, men som gravid bør du være ekstra opptatt av god hygiene:

Vask hendene før du lager mat, før du spiser mat og mellom håndtering av ulike råvarer. Gravide bør være spesielt nøye med å vaske hendene etter å ha vært i kontakt med jord, sand eller katter.

Skyll alltid frukt, grønnsaker og bær. Jordbakterier kan gi alvorlige infeksjoner

Bruk rene redskaper

Bakterier kan vokse i lunken mat. Varm mat skal derfor være rykende varm. Ved 70° C drepes de fleste bakterier. Er det lenge til maten skal serveres, er det bedre å kjøle maten raskt ned og varme den opp igjen. Når du bruker mikrobølgeovn til å lage mat, bør du røre om eller la retten stå noen minutter så varmen fordeler seg jevnt.

Hold rå og tillaget mat fra hverandre. Matforgiftningsbakterier kan overføres fra en råvare til en ferdig rett.

Skadelige bakterier og parasitter Tips en venn Utskriftsvennlig versjon

Publisert: 31.03.2004

Sist oppdatert: 30.03.2004 - 12:32:44

Blant de mikroorganismer som normalt forbindes med matforgiftning er det to som gravide bør være ekstra oppmerksom på: Listeria og Toxoplasma. Disse mikroorganismene kan skade fosteret uten å gi særlig kraftige symptomer hos moren. Eksempel på sykdomstegn hos moren kan være influensalignende symptomer. I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet.

Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming. Hvilke matvarer som er aktuelle, kan du lese om lengre ned.

Toxoplasma (Toxoplasma gondii) er en parasitt som forekommer i tarmkanalen hos katter. Mennesker kan bli smittet på to forskjellige måter:

Ved direkte eller indirekte kontakt med avføring fra katter. Direkte smitte fra katteavføring kan for eksempel skje ved at man gjør ren kattekassen eller klapper infiserte katter. Indirekte kan man bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra katter, for eksempel uvaskede grønnsaker eller frukt. Man kan også bli smittet gjennom kontakt med jord og sand der katter har gravd ned avføringen sin.

Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt.

Dersom en gravid kvinne smittes for første gang under svangerskapet, kan parasitten overføres til fosteret og forårsake abort, misdannelser eller andre alvorlige skader på barnet, hvis ikke sykdommen behandles i tide. Personer som er smittet tidligere i livet, har antistoffer mot parasitten som beskytter fosteret mot infeksjon. I Norge har mellom 10 - 20 prosent av befolkningen antistoffer mot Toxoplasma. Helsepersonell kan undersøke om hver enkelt gravid har slike antistoffer ved å analysere en blodprøve. Rådene vedrørende Toxoplasma-parasitten gjelder først og fremst gravide som ikke med sikkerhet vet at de har beskyttende antistoffer.

Kjøtt

I rått kjøtt kan både Toxoplasma og Listeria finnes. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker og lignende. Ikke smak på rått kjøtt mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma. Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer.

Ost

Alle oster som varmebehandles godt - som for eksempel ost på pizza, på ostesmørbrød, på lasagne eller i sauser - kan trygt spises av gravide.

Listeria er funnet i myke/halvmyke lagrede oster av upasteurisert melk. Upasteurisert melk er ikke varmebehandlet skikkelig, og risikoen for listeriabakterier er derfor stor. I Norge har vi lite upasteurisert ost i omsetning.

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Årsaken er at disse ostene kan bli smittet et eller annet sted i produksjonsprosessen. Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, men for å være på den sikre siden bør gravide innta ostene ferskest mulig, dvs. å unngå disse ostene mot slutten av holdbarhetstiden. Mengden eventuelle listeriabakterier er nemlig på topp mot slutten av holdbarhetsdatoen.

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer er trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide.

Skrevet

Jeg har også spist noe salami i perioder. Har hørt at man kan spise salami, og det står ingenting i min graviditetsbok om at dette er spesielt farlig. Burde kanskje følge rådet her om å fryse den først da, for sikkerhets skyld. Bedre føre var... Men ellers blir man jo nesten litt gal også da, av alt man ikke kan eller ikke bør gjøre.. unngå konserveringsmidler, fargestoffer, kaffe, ikke for mye sukker, man lurer på hygieneforholdene hver gang man er ute og spiser.. man må spise nok grovt, drikke tre glass melk om dagen, riktig mengde proteiner.. huske folatpilla, ta omega3 om kvelden... er generelt veldig kostholdsbevisst (og elsker samtidig kaffe, sjokolade og vin når jeg ikke er gravid..) men det kan bli litt mye av og til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...