Gå til innhold

er babyene deres "vanskelige" å legge?


MÅNS m/lilleMarius

Anbefalte innlegg

...jeg mener om det er skriking osv?

 

Min lille knått er stort sett grei å putte i seng, men har kvelder der han absolutt ikke vil!! Tar han opp, går en runde, prøver igjen...

 

Lar dere babyene deres ligge å skrike en stund/hva gjør dere/hvordan osv?

 

usikker på om jeg skal bli sittende ved vuggen og synge/prate lenge osv...

 

Hva gjør dere?

 

Hva er "lurt"?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke gått fra ham enda, han er ikke gammel nok til å forstå konsekvens og tid, så da blir han mest sannsynlig bare livredd og enda verre å legge...

Min er lik, men siden jeg er redd han skal vekke storesøster ammes han i senk enda. Det hender jeg klarer å bysse ham i søvn, men jammen ikke ofte! Hadde samme problem med storesøster, måtte amme henne i senk de første 3 mnd, og når jeg ikke orket det lenger (kunne ikke gå ut av sengen etterpå, da våknet hun med en gang) bysset jeg henne til hun var i ferd med å sovne, la henne i sengen og sang, pratet rolig og strøk henne over hodet. Holdt på i månedsvis mens hun skrek av lungers kraft. Jeg gråt selv da jeg skulle legge henne, det var helt forferdelig! Uffda, dette var ingen solskinnshistorie, hehe;) Men da hun var 8 mnd skjønte hun plutselig hvordan smokken funket, og etter det har hun værten engel å legge=) Så foreløbig ammes småen i senk, for jeg orker ikke enda en sånn gråteperiode=/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er førstegangsmamma og har vært veldig usikker på dette med leggerutiner, når man begynner å innføre dette. Jeg tenkte å vente til lillegutt er 3 måneder (om ikke så veldig lenge da...), men inntil videre så er det eneste som funker å gi ham pupp til han sovner. Jeg pleier å legge ham i vår seng og legger meg ved siden av ham og gir ham pupp, og når han sovner, så sniker jeg meg langsomt bort fra ham (av og til våkner han når puppen blir tatt ut av munnen hans og da er det på'n igjen!). Så flytter vi ham over i hans seng når jeg og mannen min går og legger oss. Av og til våkner han da også, så da er det ny runde med pupp. Han legger seg ca. 22.00, har ikke klart å legge ham tidligere, vi legger oss ca. 1 time senere.

 

Har ennå ikke klart å bare legge ham i sengen å få ham til å sove der. Da er det hyl og skrik, og jeg synes det er så fælt å høre på den skrikingen (det er ikke bare småsutring). Hvor lenge kan man egentlig la en liten baby skrike? Må vel venne meg til det når vi skal prøve å avvenne ham fra å sovne ved puppen.

 

Har av og til klart å bysse ham i søvn, men det kan ta opp til en halv time, og nå er han nesten 7 kg, så jeg synes det er ganske tungt å gå rundt å bære på ham.

 

Han er ikke flink til å ta smokk, har bare klart å få han til å sovne en gang med smokk, og når jeg prøver å gi ham smokk ellers, så spytter han den bare ut.

 

Ønsker også å høre om andre som har gode tips til leggerutiner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min lille er også grei å legge, men det er ikke alltid hun er like trett. Jeg ammer henne og raper henne etterpå. Som regel så sovner hun gjerne på skulderen min da, men våkner av og til når jeg putter henne ned i sengen. Prøver da å trøste henne i sengen hvis hun skulle våkne, men tar henne opp hvis hun begynner å gråte.

 

Leste at det er nå fra rundt 3 måneders alder at man legger til grunn de sove vanene babyen får fremover. Har ikke lyst å måtte bysse eller alltid amme babyen min i søvn så derfor prøver jeg først å trøste i sengen. Prater gjerne ikke så mye med henne, men stryker rolig på kinn osv. Leste også at det er bra å la babyen "finne" søvnen selv. Og det har jeg gjort, dvs at jeg legger henne i sengen etter amming også ligger hun der og olstrer litt for seg selv og sovner.

 

Nå i det siste har jeg prøver jeg også å få henne i en rutine med at jeg ammer henne siste gang mellom 22-23 slik at hun har sovnet innen klokken 24. Det har funket de to siste dagene og det har vært deilig å sovne før klokken tolv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går leggingen stort sett greit - iallefall når vi følger rutinen med bad så pyjamas så tran og så mat - så putter vi henne i soveposen og hun slokner som regel med en gang. Vi legger henne rundt kl. 21.30 - 22. Det går ikke like greit hvis vi kommer sent hjem fra besøk eller av en eller annen grunn ikke får fulgt denne rutinen. Da blir det mer sutring - skjønner vel ikke at hun skal sove da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går leggerutinene som en lek! Putter lille mann i seng ca i 21.00 tiden! gir han smukken, som han spytter ut, synger ett par natta sanger, skrur ned lyset ( dimmer) og kysser han god natt på panna, og går ut med døren på gløtt! Ligger å prater litt for seg selv før han sovner! Har vært sånn nesten fra dag en! på dagtid har vi endelig fått gode rutiner også! Før sovnet han bare i armene mine! Nå kan jeg legge han i vogn eller i sengen og han sovner av seg selv! Er litt mere avhengig av smukken da! Hvis han ssuttrer og mister smukken holder jeg den i munnen hans forsiktig....!

Men vi har dårlige dager vi også når det gjelder dag sovingen! Er han for overtrøtt kan det bli mye hyl og skriking! Lar han ikke ligge å gråte alene lenge om gangen ( klarer ikke det)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...