Gå til innhold

Når er det "OK/SAFE" å føde??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke misforstå meg - jeg ønsker ikke å føde prematurt eller noe sånt. Jeg er bare veldig engstgelig for at barnet skal komme veldig tidlig. Er 33 uker nå og kjenner at jeg får litt panikk hver gang jeg kjenner en vondte. (litt små-panisk førstegangsgravid skjønte dere sikkert)

Det jeg lurer på er, når kan jeg puste litt lettere ut? Altså når "gjør det ingenting drastisk" om barnet blit født? to uker før termin eller enda før det igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke svare helt på spørsmålet ditt, men sist jeg var gravid var jeg innlagt på sykehus og fikk stoppet fødselen. Var da i uke 32 og de sa til meg att dersom jeg var kommet 1 uke lenger hadde de ikke prøvd å stoppe den...

Skrevet

Det kommer vel litt an på hva som er grunnen til at barnet kommer for tidlig også, men når du er i uke 33 og barnet er friskt så er det vel ingen fare for at det ikke vil overleve i allefall, og senskadet etc er heller ikke noe problem tror jeg. Men barnet ville antageligvis trengt hjelp til å regulere temperaturen og få i seg næring, muligens oksygentilførsel en stund.

En venninne av meg måtte ta keisersnitt da hun var i uke 34 (nesten 35) og babyen hennes var 2,2 kg, selvpustende og i ganske god form. Hun var på sykehuset i 10 dager, 8 av dem med sonde i nesen. Det har gått veldig fint med henne, hun vokser og legger på seg og har ingen mèn av å ha kommet litt før tiden.

Skrevet

i inngangen til uke 37 regnes ikke barnet lenger som prematurt. Da er det vel "ok" å føde.

Skrevet

Man stopper ikke en fødsel etter 34 uker, fordi lungene til babyen er nesten helt utviklet da. Men selvfølgelig er det best å komme over 37 uker, så babyen ikke regnes som prematur. Er babyen under 37 uker, må en vel regne med at den blir liggende på en nyfødtavdeling og ikke sammen med deg på barsel. Så vil sykehusoppholdet bli lengre også... Satser på at du holder noen uker til. Men skulle du føde vil det helt sikkert gå bra:) Lykke til uansett.

Skrevet

Barnet vil nok ikke få noen skader hvis det blir født nå. Eneste er at det blir nok et par uker på sykehuset,med sonde og ekstra overvåkning. Svigerinna mi fødte i uke 31 pg hennes helse. og vennina mi fødte i uke 34 pga premature rier. Begge barna har det helt fint nå og vokser som bare det.

Skrevet

Etter uke 34 stopper di ikke fødselen, da er lungene ferdig modnet, men bare dager fra uke 33 til 34 har mye og si. barnet vil jo være mye trøtt om det skulle bli født så tidlig så det vil jo være mye jobb og få igang ammingen. Babyen suger ikke like bra som en fullbåren baby.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...