Gå til innhold

Hvor mye synes dere er for mye sukker i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener jo ungene skal få boller og sånt i ny og ne, men når blir det for mye av det gode?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg noe barnehage barn enda, men har hatt før. Sånn umiddelbart så syns jeg at ungene skal få boller/ kaker på ungene sine bursdager + før feiringer som jul, påske o.l.

Vet ikke hvor ofte barna får slikt i barnehagen nå???

Skrevet

nei det varierer vel fra bhg til bhg, men noen har jo saft og boller ved hver utflukt og da.

Skrevet

Vil tro at det varierer etter hvor sukkerglade personalet det er på avdelingen;)

Skrevet

syns det er greit med kaker ol ved spesielle anledninger; bursdag, lusia, jul og 17.mai

Ene stede jeg jobbet som vikar virket det som ny og ned var veldig ofte.

Å så syns jeg det er en fordel å heller bake en litt mindre kake, så alle får hvert sitt sykke, i stede for at de propper i seg så mye kake de bare greier etter de har spist maten sin. Hvis de vet de kunn får et kakestykke å koser de seg mere med det ene.

Jeg er ikke for helt sukkerfri barnehage, youghurten har også et styggere rykte enn den hadde trengt.

De viktigste kildene til sukker i barnas kosthold var saft, brus, kaker, godteri,

is og sukker i ren form. Disse matvarene bidro med ca 70 % av sukkeret i barnas kosthold. Yoghurt bidro med 11 % av sukkeret i barnas kosthold og nektar og syltetøy med ca 10 %.

Yoghurt inneholder mer enn 10 viktige næringsstoffer

som kroppen trenger å få tilført daglig. Kalsium, jod, B-vitaminer, protein og sink er noen av disse. Det er mulig å velge en yoghurtvariant

som inneholder lite eller ikke noe tilsatt sukker. Selv om man velger en yoghurtvariant med noe tilsatt sukker, er inntaket av sukker fra yoghurt lavt i forhold til andre sukkerkilder som brus, saft og godterier(se sirkeldiagrammet på forrige side). Ved sammenlikning av ulike mat- og drikkevarer, er det viktig å se på produktet i sin helhet. Yoghurt er en næringsrik matvare som inneholder en rekke viktige næringsstoffer som kroppen trenger, mens brus og saft bare er ”tomme kalorier”.

Fra: Hvordan begrense sukkerinntaket til barnehagebarna

http://193.90.90.233/attachments/28479_Hvordan%20begrense%20sukkerintaket.pdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...