Gå til innhold

Hvor ofte bade baby??


gramsa*j260707*+170111spire

Anbefalte innlegg

Noen får beskjed om at baby bør bades hver dag minimum annen hver dag, og dette var det jeg trodde var normalt også, men min venninne som har en gutt på 4 måneder har fått beskjed helt siden han ble født at 2 ganger i uka er mere enn nok.. Denne beskjeden fikk hun av helsesøsteren her i bygda, og det blir hun vi kommer til å gå på kontroll til også.. Synes dette virker litt lite jeg, men hun har fått beskjed om at baby må venne seg til litt bakterier for å få i gang imunforsvar..

Hva mener dere om hvor ofte bayer bør bades, og hva har dere som har barn fra før pleid å gjort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen min sa at det kunne vi som foreldre vurdere best selv. Finnes ingen fasit. Hver dag før legging om vi ville det, eller en gang i uka til og med så lenge det ikke lukter. Hvis man bader hver dag sa hun det var viktig å huske på at da vil barnet alltid forvente bad før søvn, også når h*n er blitt større og det er mer styr. Tipper vi faller ned på en sånn annen hver dag, jeg? Oftere om det er behov, sjeldnere om vi ikke rekker en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg badet mine ca en gang i uken hvis det ikke var noe spesiell grunn til å bade de oftere, og de var usedvanlig friske som babyer, og forsåvidt fremdeles som 7 og 8 åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk også beskjed fra barsel om at maks 2 ganger per uke er mer enn nok. Forsåvidt logisk også ettersom de samme retningslinjene også er anbefalt for større barn og voksne.

 

Hvis man bader/dusjer oftere enn det ødelegger man det naturlige fettlaget som ligger utenpå huden for å gjøre den myk og smidig. Babyer har jo ekstra mye av dette rett etter fødselen for at huden deres skal få tid til å venne seg til å ha på klær, bli utsatt for lys etc.

 

Vask med klut og lunkent vann holder i massevis.

 

Vi badet/bader jenta vår på 3 maks 2 ganger i uka i alle fall. Nå når hun er 3 blir det kanskje en kjapp tur i dusjen hvis hun er fryktelig skitten etter en dag i barnehagen, men vi bruker ikke alltid såpe som tørker uten huden ekstra mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å bade når han evt. har gulpet mye( har hatt to gulpere før, så det blir nok en del bading), eller hatt ekstra fulle bleier;o)

Med nr 1 og 2 pleide jeg å ta dem med inn i dusjen når jeg dusjet på morgenen og legge dem på matta på gulvet til jeg var ferdig. Dette syntes de var kjempestas, lå og lekte med fingre og tær og lufttørket. Dette var ikke da de var nyfødt altså;o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg badet sønnen min hver kveld da roet han seg kjempe godt.smørte han godt me fuktighetskrem og,nå er han 8 år og har samme rutinen ennå...vi trives veldig godt med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes man bare skal ta det etter behov jeg. F.eks om sommeren når alt er seigt og svett og klissete, eller hvis man har en baby som gulper veldig mye trenger man å bade ofte. Og hvis man er kjempesliten og ikke orker så kan man hoppe over og vaske med klut isteden.

Noen babyer får veldig tørr hud, og da er det lurt å ikke bade hver dag, andre svetter mye og trenger å vaske seg ofte. Gjør det som føles rett for dere og deres baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bada førstemann normalt to ganger i uka. Mer dersom han hadde bæsj oppover ryggen og gulp rundt halsen, selvsagt. Det holder i massevis for å holde babyen rein!

Noter at man frarådes å smøre inn babyer med fuktighetskrem. For tida anbefales man å bruke minst mulig kjemiske produkter på småbarn, av hensyn til huden deres, allergifremkallende og hormonhermende stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi badet prinsessa vår (som nå er 2.5) hver kveld før vi skulle legge ho som en del av kveldsstellet. men da bare nmed olje i vannet, ellers ingen ting. nå som hå er litt større blir det ofte bare dusjing på kveldene i ukedagene etter bhg, og bading fredagen eller lørdagen, da koser hun seg skikkelig=)

 

tror nok vi kommer til å gjøre likedan med nestemann også jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg komme til å bade babyen ca annenhver dag, kansje litt oftere eller sjeldnere..

litt etter hvor mye h*n bæsjer og gulper, men viss og søvnen er dårlig, så blir det litt bading, dei blir ofte litt trøtte/sløve av å bade..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par ganger i uka skal holde. Det er det som man får beskjed om på barsel, hos helsesøster og og det som står i bøker.

 

Jeg for min del tok ofte en kjapp vask under krana i vasken. Hadde babyen ofte med meg inn i dusjen. Sparte mye tid på det. Da sto pappa'n klar med håndkle utenfor dusjen og tørket og stelte nurket slik at hun var klar når jeg var ferdig. Vi var så fornøyd med ordningen at badekaret ble brukt mindre og mindre...

Det eneste er at man må være ytterst forsiktig med såpe og en glatt babykropp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bade: en til to ganger i uken

vask: hver dag og da spess etter bleier og andre situasjoner som krever det

 

 

obs obs.. små babytær lukter faktisk ganske så ille tåfis :) hehe -rart nok

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi badet gutten her en gang eller to i uka, etter behov. Og etter få uker begynte vi å ha han med i dusjen i stede. Raskt og enkelt... Badinga ble mer for kosens skyld.

Vær forsiktig med produkter, sier jeg. Det er som regel helt unødvendig! Dessuten ikke bra med konserveringsmidler, parfyme og andre tilsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... tror ikke for ofte bading er bra for huden. Vann tørker ut huden, og man skal helst ikke bruke såpe i begynnelsen, bare ha litt olje i vannet. Hørt at 1-2 ganger er normalt. De blir jo ikke så skittne, så lenge man vasker rompa godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg badet lille gutt 2-3 dag, vasket han med klut og lunket vann vær dag da, passet på at alle rester fra bleien var borte og at han luktet godt!

 

Jeg hadde også bade og kose kveld der jeg masserte med olje og brykte ekstra god tid på bare han, før han gikk å la seg.

Da var han så fornøyd og sovnet så fort.

 

bare hodet rørte på puta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...