Gå til innhold

Har en del spørsmål til erfarne ammere... :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har noen spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på.

Snuppa mi er 6 uker på mandag, og legger fint på seg, men som den bekymrede førstegangsmammaen jeg er, så må jeg spørre litt alikevel jeg.

1 - Det spruter av brystet mitt ca 10 minutter hver gang jeg ammer henne, og ammeinnlegget på det andre brystet blir temmelig fult. Er dette bare den tynne melken, eller er det også litt "helmelk" der? Hun har nemlig perioder der hun ikke gidder å suge ordentlig etter at sprutingen har gitt seg fordi det virker som om det er for slitsomt å jobbe selv, og da blir jeg selvfølgelig bekymret for at hun ikke får den melken det er mest næring i.

2 - Hvor lenge er det vanlig at de ligger på bryst 1 og 2? Jeg gir som regel ca 15 minutter på første pupp, og da "gidder" hun ikke mer, og begynner å kave, så da raper vi (veldig ofte med en del gulp) kanskje skifter bleie, og tar ca 15 min pause før hun får påtår på pupp 2, der kan hun også ligge alt fra 10 til 20 minutter. Har hun da sugd lenge nok på begge puppene?

3 - Må jeg legge inn økedager selv, eller regulerer puppene dette selv? Snuppa mi sover veldig mye, og det går som regel ca 4 timer mellom hver amming. Det spruter jo som sagt fortsatt av puppene, så derfor lurer jeg på om jeg trenger å bekymre meg for økedøgn.

4- Som regel sover hun fra ca 24- 04 på natten, og da våkner hun og vil ha mat, men de siste døgnene har hun begynt å sovne etter en kort tår, på ca 5- 10 minutter. Hvordan får jeg henne til å spise ordentlig på natten? Betyr dette at hun egentlig ikke er ordentlig sulten, og at jeg bør prøve å gi henne smokken for å se om hun heller vil ha den? Jeg har prøvd å bytte bleie og legge henne tilbake til puppen, men hun er helt uinterressert, og bare sover, også våkner hun plutselig kjempesint etter en time og vil ha mer mat.

Hilsen Tina

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1: Den fete melken på slutten kommer litt gradvis på slutten, og blir bare fetere og fetere etterhvert som brystet blir mer og mer tømt. Men det siver godt frem så du trenger ikke bekymre deg for at hun ikke får i seg nok. La henne suge så lenge som mulig på pupp 1 før du bytter, men når hun ikke vil ha mer av den så har hun spist fløtemelka også. Det du gjør høres veldig bra ut. Fortsett slik, så blir dette veldig bra.

2: Høres veldig bra ut dette også. 10-30 minutter per pupp er bra. Hun suger lenge nok. Siden hun raper såpass mye at hun veldig ofte gulper uten at det er proppfullt i magen (hun spiser jo godt fra pupp 2 etterpå) så kan du eventuelt prøve å rape henne en gang ca midt i pupp 1 og legge henne tilbake til samme puppen igjen. Det kan være en at lufta plager henne litt. Forsøk eventuelt det noen ganger å se om det blir bedre. Men som du gjør nå er helt fint.

3: Du trenger ikke legge inn økedager. Det vil pupp og baby fikse selv. Så langt høres det ut som om du har godt med melk. Ikke bli bekymret detsom det "plutselig går ned". Det vil komme peroider med økedager (spesielt er det vanlig rundt 3 mnd) hvor alt kan virke håpløst, men det går seg til iløpet av noen dager.

4: Nattammingen kan være litt ustabil i perioder. Bare la henne spise når hun ønsker det. Forsøk å hold henne våken til hun har spist seg mett til 04-måltidet, men går det ikke så er det vel ikke krise? To måltider per natt på en 6 ukers gammel baby er kjempebra. Nattamming er foresten spesielt gunstig for melkeproduksjonen.

Sitt gjerne å amm henne på natten, stryk henne på ryggen og kinnene, og la henne sparke fra med beina i håndflaten din. Da holder de seg gjerne våken en liten stund til.

Som sagt så høres dette veldig bra ut. Fortsett som før, og kos deg med så vellykket amming. :-)

Skrevet

1) Du har kjempegod utdriving, det er bra! Hvis du ikke plages med for mye melk (ja, de finnes også) så kan du bruke melkeoppsamlere og samle melka di til frysing. Du ser best om dette med fløtemelken er i prosess om avføringen er gul iblant, og ungen er noenlunde fornøyd.

2) Høre shelt greit ut, spesielt med den utdrivingen!

3) Det regulerer ungen selv, som regel. Tror ikke du merker mye, kanskje mindre spreng en dag eller to?

4) Gå inn på ammehjelpen.no, les om søvnige barn under a-å. Der er en del triks for å holde dem våkne. Jeg måtte sette meg opp og ha lyset på for å få en ordentlig ammesituasjon i disse fasene...

Skrevet

Tusen takk for raske svar begge to! Hadde en tøff start på ammingen som de fleste andre med såre brystvorter, blod, tårer, brystbetennelse osv osv, og har akkurat avsluttet behandling for trøske, så puppene mine har vært til mye bekymring! Da er det ikke så lett å slutte å bekymre seg, selv om ting går myyye bedre nå. Det med fargen på avføringen visste jeg ikke, hun har veldig oransje avføring, så da er vel det i orden også! Skal lese om å holde henne våken :) Igjen, tusen takk!

Skrevet

Ingen årsak. Skjønner at det kan være vanskelig å slute å bekymre seg, det er jo litt av det som gjør kvinner til gode mødre. Dette er i hvertfall veldig bra, så du kan senke skuldrene og hvile på skyer nå. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...