Gå til innhold

dere som har barn fra før av:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker så mye for tiden... Lurer på hvordan tiden med den lille blir.. Det jeg "bekymrer" meg mest for er dette med søvn. Både jeg og sambo liker å sove til 10 når vi har fri, men regner med at dette ikke går etter babyen kommer.

Når er det vanlig å stelle/kle på pysj de første mndene slik at de skal legges i senga? Jeg tenkte at hvis en gjør det sånn i 10 tida på kvelden, så våkner den 3 timer senere, pupp og skift og sånn går det 3 timer til osv osv..

Når står dere opp med ungene deres? For jeg mener det er viktig med rutiner!!! ??? Men går jo an å stå opp kl 08 og stelle for morgen, pupp også sover vi et par timer til i helgene.:) Hva tror dere om det??

Ble litt teit skrevet, men håper noen forstår hva jeg mener..(?)

Utrolig mye en bekymrer seg for, er så redd for å gjøre feil...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ting dere bare må finne ut av selv egentlig. Barn er så forskjellige og det er jo vi voksne også..

Selv liker jeg å sove til 12 når jeg har fri, men dette fikk jo en brå slutt da vi fikk vårt første barn.

En ting er å sove lenge på morgenen, men gutten vår på 2 sover ikke nødvendigvis hele natta heller, men somregel hvis han våkner er det bare å gi han smokken igjen og så sover han videre.

Ellers er vi også så heldige at han stort sett sover til 8. (har venner med barn som sjelden sover lengre enn til 6, og noen som har barn som sover til 10 så dette varierer nok mye)

I starten så sover barna så mye at dere får tid til å venne dere på dette.

Da jeg fikk min første stod jeg sjelden opp før 10-11. Puppet innimellom, men la han ned igjen, og så sov han noen timer til.

Når han ble større byttet vi på å stå opp.

I helgene har vi en sovedag hver.

For min del syns jeg ikke morgenen og når dagen starter som er problemet, men det å vokne x antall ganger på natta. Det første året hadde vi vel knapt 2 timers sammenhengede søvn. (hjelp og nå gjør vi dette igjen...)

Vi har også vært opptatt av rutiner og leggetid. Har aldri dillet om natta. Da er det kun nødvendige ting. Aldri kos.

Men uansett hvor mye man prøver så hjelper det ikke alltid. Noen ganger må man bare ta tiden til hjelp. De blir jo eldre disse barna også..

Og du den tre timers regelen må du ikke henge deg opp i. Det kan like gjerne være 2 timer som 5 timer... Og noen barn sover hele natta (les 23-24 tiden til kl 6 nesten fra starten av, men det har ikke jeg opplevd)

Skrevet

Vi er også noen murmeldyr egentlig, men du verden så lett det var å tilpasse seg babyens døgnrytme. Vi stelte henne for natten i ni-ti-tiden, når hun ble så stor at det var vanskelig å overtale henne til å sove lenger, var vi oppe i syvtiden. Alt før den tid var og er natt. Hun var da våken fra rundt syv til ni-ti, og da la jeg meg til å sove sammen med henne, så fikk vi noen timer til i sengen. Nydelig. Nå er jenta 3 år, og det er natta klokka åtte og opp mellom halvåtte og halv ni:) Dere finner deres egen måte å gjøre det på, bli kjent med bebisen og dennes rytme. Det kan være lurt å sove litt samtidig med babyen når man får det til, har mer overskudd til andre ting da. Jeg sov med jenta mi nesten hver dag helt til hun sluttet å sove på dagtid. Det var så deilig, savner det litt:)

Skrevet

tusen takk for flott innlegg:) Ja er vel kanskje sånn en må finne ut av og se an ungen selvsagt:) Men har hørt så mange som "reagerer" om man sier at man ikke står opp med ungen sånn i 07-08 tida.. men jeg mener det du sier, at det kan hende ungen VIL sove lengre, eller kanskje MINDRE enn dette... Men veldig mange er opphengt i dette virker det som:) Gjør iallefall at jeg blir det, siden jeg er førstegangs som du sikkert forstår;)

Vi er bare veldig usikre=) Skjønner det der med at babyen kanskje våkner hver time for alt en vet i løpet av natta, er sikkert veldig slitsomt... Så da kan jeg tenke meg til at det er godt å kunne drøye`n litt når en har fri begge:) hehe...

hvis det er andre som har synspunkter på hovedinnlegget vil jeg gjerne høre... Syns det var veldig fint det annoym skrev iallefall=)

Skrevet

ja det er jo også noen kan gjøre, ta en liten blund i løpet av dagen:) Mulig både jeg og sambo får behov for det:) hehe... Man kan jo bli veldig sliten av for lite søvn, det er helt sikkert.... Kanskje tåpelig å tenke slik: Føler meg nesten som en kommende-dårlig-mor siden jeg er redd for å ikke få nok søvn.. hehe.. .

Skrevet

Ja sov på dagen. DET er virkelig et godt råd..

Mange benytter sovetiden til barna til å gjøre husarbeid og lage mat og slikt.

Da jeg gikk hjemme med min første var sovetid. MIN tid.. så fikk husarbeid være husarbeid. Trengte jeg å sove så la jeg meg.

Det er viktigere med utvilte foreldre enn et skinnene hus til enhver tid..

Skrevet

ja tror jeg har litt å jobbe med der:) hehe. er perfeksjonist på sånne ting, så liker å ha det rent og ryddig... men er faktisk værre om jeg blir FOR trøtt.. hehe... så må nok sikkert velge der ja:)

tusen takk for masse fine tips:)

Skrevet

Hehe. Har en sønn på to og et halvt, og han våkner hver morra i fem-halv sekstida. Sånn har døgnrytmen vår vært siden han begynte å utvikle en egen døgnrytme. For noen dager sida tok jeg meg selv i å si til sambo "Å gud, så deilig å få sove helt til klokka seks!".

Alle babyer/barn er forskjellige. Noen sover i mange timer sammenhengende om natta, mens andre ikke gjør det. Det kan du ikke vite før babyen er ute!

Det sies at de første seks ukene, den såkalte barseltida, spiller det ingen rolle om du prøver å innføre soverutiner. Babyen sover og er våken og spiser og bæsjer akkurat når det passer den, om det så er midt på natta. Jeg så i alle fall ingen grunn til å kle på knerten pysj i den tida, men holdt meg til body og strømpebukse. Han sov aldri mer enn to timer sammenhengende, før han ville ha pupp igjen. I den perioden må du bare sørge for å sove når babyen gjør det, uansett når på døgnet det måtte være.

Selv om babyen ikke svarer på rutiner, kan det være greit for både den og deg at du holder det mørkt om natta og ikke yter mer service enn strengt nødvendig. Det danner et godt grunnlag for å innføre skikkelige soverutiner seinere.

Det er veldig varierende når babyer har sin mest aktive våken-periode. Dersom babyen din er supervåken om morgenen fra syv av, kan du vanskelig legge deg igjen uten at mannen din tar over ansvaret. Dersom babyen din derimot er fornøyd med å sove videre etter litt pupp og en ny bleie, er det bare å sove videre. Det er noe dere må finne ut av når babyen er ute. Ellers er det ingenting i veien med å sove på skift. Det er hva sambo og jeg gjør i helgene. Jeg tar det første skiftet på en og en halv time fra fem-halv seks. Etterpå sover jeg, mens sambo tar seg av knerten. Men å sove til ti, begge to?... Hehe. Nyt det de siste dagene dere faktisk har sjansen. :-)

Skrevet

Mange fine råd her, ville bare si at det kan være ok å ikke kjempe for rutinene de første 3 månedene, men godta at den tiden er det babyen som bestemmer litt. Vi hadde alltid nattestemning fra ca ni-tiden om kvelden til 6-7, hvor vi bare matet og skiftet bleie, men lot kos og prat og dulling være til dagtid. Ellers flyter ting litt i hverandre - man sover når man kan, er våken og gjør det man må når man kan. Etterhvert kommer man selv og babyen inn i rutinene...

Og så er det vel slik at det hele tiden endrer seg. Det kan være litt frustrerende. Man tror man vet hvordan barnets vaner er, og så en dag blir det annerledes. Man lærer seg til å improvisere og finne ut av hva det er som skjer, og hvordan man skal takle det etterhvert. Vår sov for eksempel plutselig hele natta (fra 23 - 7/8) hele første sommeren (3-5 mnd). En dag var det plutselig slutt med det, og han skulle ha mat flere ganger i løpet av natta. Da han var ca 1 1/2 hadde han en periode hvor natten hans sluttet kl 5. Den var en utfordring. Det rare er at de andre ungene i barnehagen har hatt en sånn periode i den aldren... De endrer behov, og det er nesten en liten sport det der for oss å fange opp signalene og forstå hva de betyr. Til å bli gal av i starten, men etterhvert er det faktisk litt spennende...

Skrevet

hehe, ja vi får nyte det ja:=)

tusen takk for fint innlegg:)

Skrevet

Hei!Jeg venter nå nr 7.Vi var utrolig heldige og fikk en "sovedukke"sist gang,men slik er det ikke alltid.Unger er forskjellige.Men kanskje hjalp rutinene litt.Jeg erfarte at hun sov lengre og bedre etter et bad på kvelden,avsluttet med pupp.Da var hun sliten og sov godt.Dette gjorde jeg rett før jeg selv skulle legge meg,ca 23.Da sov hun 3-4 etterhvert 4 timer om mere.Innen hun var to mnd.sov hun natten.Alltid når hun våknet om natten var det kun pupp og rett i seng,bortsett fra hvis det ble/var bersjebleie.Gode bleier er alfa omega for nattesøvn,lekker bleien igjennom er det tegn på at bleien som oftest er for liten(str.vokst ut av.)

Som oftest sovnet hun også iglen etter morgen puppinga mellom 6-8 om morgenen,da sov vi til 10-11 ca.Da kunne dagen starte :-)

Lykke til med nr 1 :-)

Skrevet

ah 7 stykker=) så flink du er da;))

Regner med at du har hatt litt forskjellige ja, og mye erfaring:) Tusen takk for masse flotte tips... virkelig lærerikt!

Hvor mange ganger i løpet av natten er det egentlig vanlig å skifte bleie??

Ser mye lysere ut nå når jeg har hørt andres erfaringer:)=)

Skrevet

Så lenge det bare det er tiss i bleien, er det ikke nødvendig å skifte bleie på natta.

Skrevet

Bleieskift om natta har jeg kun tatt når ungen tisset så mye at klærna er våte eller det er bæsj.

Skrevet

Fant ut da vi fikk Tobias at sånt er umulig å planlegge....det kommer helt an på ungen - noen sover mye og hele tiden nesten og kommer lett i rutiner, mens andre (som Tobias) sover veldig lite og er vanskelig å få inn i rutiner...

Tobias sov stort sett ti min - et kvarter om gangen de første seks ukene...jeg tuller ikke! Han sovnet på puppen fordi han var så utmattet og sulten - jeg hadde ikke nok melk til ham og han nektet å ta flaske:o( Nesten med en gang han sovnet våknet han igjen pga at han var sulten....det var ikke noe kjekt...:o( Vi satt i sofaen med nattøy og dyner de første ukene....måtte prøve å sove når han sov og døgnet ble snudd opp-ned. Etter seks uker ca fikk jeg han i en noe lunde rutine med å legge ham i to-tiden om natten....da sov han til ca seks - så til åtte-ni. Sånn holdt vi på til han var ca 6 mnd - da klarte vi å legge ham i ti-tiden. Var veldig forskjellig hvor lenge han sov da...og han våknet en del på natten, men fikk ikke mat på nettene etter han rundet seks mnd. Ikke sov han mye på dagen heller - hadde bare en lur på en-to timer.

Når lillesøster kommer må vi prøve litt hardere å få inn rutiner litt tidligere siden vi har Tobias fra før - men man vet jo aldri hvor lett det blir....men håper bare jeg får mer melk til henne, for jeg ser for meg at det er lettere å få en sove-baby når hun er mett, ja;o/

Skrevet

Datteren min sov gjennom hele natta, ca fra kl22-23 til 5-6 fra hun var 7 uker. Dette varte til hun var ca 7.5 mnd. da ble hun mer og mer interesert i å være voken på natta. Til sutt måtte vi ta en skikkelig slitsom økt hvor hun la seg kl.20 og ikke fikk komme opp på natta.

Med å være konsekvent tar dette somregel 3-5 netter, men med henne tok det 12 dager! Det var utrolig slitsomt, men det gikk bra. Nå legger hun seg 19.30 og står opp ca 6.30.( hun er 2 år nå) Det er kjempe fint å ha litt tid om kvelden :o)

Skrevet

Jeg har alltid vært veldig avhengig av søvn, og vært helt ødelagt uten minimum sju timer sammenhengende søvn. Men det er utrolig hvordan en venner seg til lite søvn. Har en toåring som ikke akkurat har et godt sovemønster, og som fremdeles er våken om natta og våkner tidligere og tidligere. Men det går bra det og! Vi har hver vår sovedag i helgene (der den ene får sove til 10 kanskje, hvis ikke lillemor leker høylytt).

Det går nok bra!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...