Gå til innhold

Gro Nylander om brystvortestimulering

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har det vært mye om brystvortestimulering her inne for å sette i gang fødsel. Jeg leste i Gro Nylander-boka mi i går, og der sto det at det IKKE anbefales å sette i gang med dette på egenhånd. I eksempelet i boka er en koblet til ctg første gang en stimulerer brystvortene for å se om barnet tåler det. Brystvortestimulering kan føre til stormrier og barnet kan få for lite oksygen.

Så vær så snill, prøv alt annet i stedet for dette!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

men da lurer jeg på hvorfor andre jordmødre anbefaler dette???

Skrevet

Hvem anbefaler det? Jeg var hos legen i går og ble også frarådet brystvortestimulering. Trodde det var allment kjent. Kan jo være noen jordmødre rundt omkring som ikke er helt oppdatert..?

Skrevet

Har stor respekt for Gro Nylander, hun er enormt dyktig. Har derimot hørt om kvinner i fødsel som stimulerer brystvortene for å forsterke riene. Men hun mener sikkert at slikt skal foregå under kontrollerte forhold, ja.

Skrevet

Nylander mener at man fint kan gjøre dette selv hjemme, men at før man begynner med det må man rådføre seg med JM eller lege først!

Skrevet

på mandag så jm jeg går til at: hvis jeg hadde rier med veldig mellomrom kunne jeg gjøre dette 1min så 1 pause så 1min på den andre. men at jeg IKKE SKULLE FINNE PÅ å gjøre det helt uten videre.

Skrevet

Det er akkurat mitt poeng også :-) Før man holder på på egenhånd må man få riktig veiledning av JM:-)

Skrevet

hva med de som ammer da? det blir jo en slags stimulering av brystvorten det og....?

Skrevet

ja, det hun sa til meg da.. var at når man stimulerer brystvortene så reagerer livmora med å trekke seg sammen.

når man ammer kjenner man da at man får litt mensensmerteaktig vondt i begynnelsen.. og da skal jo livmora trekke seg sammen..

man får jo ikke rier når man ammer.. det er vel litt uvanlig og usannsynlig..

Skrevet

Jeg mener de som ammer et eldre barn når de er gravide... man må jo få rier en gang da og, he he ungen skal jo ut!!!! Men ingen har sagt noe til meg om jeg ikke skal amme datteren min selvom jeg er gravid....

kan fødselen starte før da?? hmmm

Skrevet

jm sa til meg (igjen haha) at det ikke er sånn at fødselen starter bare pga dette.. har det ikke skjedd noe så blir det vel bare mas? var sånn jeg forsto det hvertfall.

Skrevet

Jeg bare refererer til det som står i Gro N boka jeg da:-) Men kan jo hende at legen eller JM har et godt svar på dette.

Skrevet

hadde det funka så lett å få rier.. hadde det ikke vært noooooen på 3 trimester :P

Skrevet

Jo jeg!!! Har så ømme og følsomme brystvorter om dagen at jeg får vondt bare ved tanken av å ta på dem!!!

Skrevet

hehe.. ja da hadde du nok vært litt ensom her tror jeg.. virker som de fleste bare er kjempe leie.. så du hadde nok overgitt deg tilslutt du å ;)

Skrevet

Da hadde jeg kommet på lista for de som bimmer mest da kanskje:-) Og

Skrevet

hahaha, ja antakeligvis :P kanskje den eneste der å :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...