Veronica ♡ lille Emilie+spire Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 Finnes det en god og oversiktlig "guide" hvor hva lille tulla må ha i bhg? Jeg har nemlig ikke snøring på hva jeg må handle inn, og hva som blir anbefalt av dresser, regntøy osv.. Kunne noen hjulpet meg?
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #2 Skrevet 12. juli 2007 hmm, vet ikke om det finnes noe sånt. men kan jo prøve å hjelpe deg litt.. jobber i bhg så jeg skla ha oversikt over det meste .. hihi hvor gammel er hun da?
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #3 Skrevet 12. juli 2007 Hva bør barnet ha i barnehagen? -Ekstra skift: truse, sokker, stømpebokse, undertrøye, genser og bokse. -Bleier (dersom det brukes) Vinter: -Varm genser, lue, ull strømpe og 2par votter (gjerne 1 par regnvotter). --Regntøy og støvler/cerokser. - Barnehagedress gjerne med avtagbart fòr. Sommer: -T-shirt, shorts/kjole. -Solhatt el. lignende -Solkrem Fra innerst til ytterst Når vi har tenkt over hva vi trenger og ønsker før vi skal ut og kjøpe, er det gode sjanser for at vi kommer hjem med klær som både vi og barna er tilfreds med og får glede av. Vi bør også se på fibertype og vaskemetode slik at vi vet hva plagget tåler og om det vil gi oss merarbeid ved vedlikehold. Skjerf bør man helst ikke bruke da det kan hekte seg fast i for eksempel skliekanten og barnet blir hengende fast. Bruk heller en god hals. Luer bør beskytte ørene. Når det blåser, må de være vindtette. De behøver ikke være spesielt tykke Skal barnet sove i barnehagen? Dersom barnet skal sove i barnehagen er det viktig at du har med: - Vogn – dersom barnet skal sove ute. - Sengtøy – varm pose. - Myggnetting til vogn - Seler til vogn fant dette på hjemmesiden til der gutten min går
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #4 Skrevet 12. juli 2007 Regntøy + støvler Høst/vinterdress + vintersko eller cherox Ulltøy eller fleecetøy Skiftetøy Innesko eller tøfler Drikkekopp eller drikkeflaske Evt bamse / smokk til å ha ved soving Matboks Vi er veldig fornøyd med både reima fleecedress & utedressene Regntøy har vi fra danmark (husker ikke helt merke) Støvlene er viking Vintersko er gore tex
Veronica ♡ lille Emilie+spire Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. juli 2007 Åh, så bra Sitter klar med penn og papir Hun på dagen 22 måneder når hun begynner i barnehagen 3. august. Hva trenger jeg? Har du noe tips om hva slags sko, dress, regntøy osv som er bra? Dessuten stod det i brevet at man måtte merke tøyet godt, merker man alt? Ned til f.eks strømpebukse og? Har du noen idè om hvor mange lapper jeg trenger?
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #6 Skrevet 12. juli 2007 på askeladden.no selger de gode merkelapper. Jeg kjøper 75 klistre og 75 påtrykbare og det holder som regel. Reima dressene er kjemoe gode (jobber selv i barnehage og skal love deg de holder;) ) gutten min bruker bare den , ogsp som regntøy og han har ikke blitt våt enda. Troll sin dress er også bra men vanskelig å kle på for de litt større pga foret inni. men du får jo to dresser i en. Kan brukes om våren også når du tar ut ulldressen og ulldressen er fin å bruke når hun skal sove. Men du må bare prøve deg fram. Er ikke alltid det dyreste er best. goertex sko er de beste, cerox eller hvordan det skrives ville jeg ikke anbefalt. De er veldig glatte under og de kan bli klamme/kalde alt etter som så til de små som ikke kan si fra syns jeg det er best med skikkelige vinter sko. Jeg merker alt unntatt sokkene. merk ogsp det som hun bruker til å sove i , samt posen og kosedyr,. Merk smokkene godt:) Ta gjerne med sink salve i tilfelle hun får sår rumpe.
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #7 Skrevet 12. juli 2007 der fikk du litt tips. men jeg må prike litt... parkdress/vinterdress er veldig smart og praktisk- menjeg ville anbefale en dress som ikke er stiv, som reflex eller reima. koster litt da, men ejg er av dem som mener man betaler for kavlitet, men det er joopp til hver enkelt. men når barn er små er veldig vanskelig å bevege seg i tykke og stive dresser( sånne dresser med tykt for inni og masse stiv gummi osv. reimadressene er veldig myke og tynne, så de kan godt være et nr for stor uten at barnet drukner og klarer å bevege seg fritt og reise seg opp om dem faller:) + at du kan ha dem høst og vår, og hele vinteren. ulltøy under er jo selvsagt viktig da ettersom at det er tynne. og en ullue. cherrox er bra vår og høst, men vintersko er veldig viktig å ha i det det blir minusgrader. for barn blir kalde på bena selv om det er for inni cherrox. så vintersko, cherrox og gummistøvler. joggesko med borrelås, og evt sandaler. sekk er også viktig at kan spennes fast rundt bryst og mage når de begynner å gå tur, eller blir turen ekstra tung for de små.( men er hun under tre år så er jo ikke det så viktig enda da). gode innesko, men ordentlig såle+ god støtte hvis hun er forholdsvis fersk i å gå. og en god kuldekrem UTEN vann om vinteren. sånn da var jeg ferdig å pirke.. hihih unnskyld, jeg er bare så nøye på sånt. jo en annen ting- ikke ha på eller ha med klær i bhg du er redd for eller du ikke vil det skal komme malingsflekker eller liknende på.
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #8 Skrevet 12. juli 2007 merke må du jo nesten finne ut selv da. men jeg likker godt footi sko eller hvordan det skrives, som vintersko. også har det kommet noen cherrox fra viking somskla tåle litt minusgrader. merking av klær er VIKTIG, betsill navnlapper fra askeladden.no og merk ALT. til og med sokker og truser. mange barn og mange sokker, strømpebukser som ligger på gulvet om vinteren etter atde kommer inn og er blitt våt. av den grunn også viktig med ull tøy, siden det holder på varmen selv om dem blir våte:) og matbok og brikkeflaske og andre ting du tar med i bhg. OG VOTTER. der vil ejeg nok ikke kjøpt så mnge par av de dyreste da noen barn klarer å miste sinnsykt mangepar i løpet av en vinter. det som jeg synes er lurt og som jeg kommer til å gjøre selv er å sy en tråd i mellom vottene, så hvis dem tar av votten så henger denjo enda igjen.
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #9 Skrevet 12. juli 2007 Pass på at dresser og regnklær kan strammes godt rundt ankelen. Så små har ein tendens til å sette seg i vanndammer, og de skal ikkje sitte lenge før vatnet trenger inn. Anbefaler strikkevotter om vinteren, da de er lettere å leke i. Bruk heller regnvott u/ for over. Mine har 4 par kvar i barnehagen. (Kjenner du ingen som strikker, selger nøstebarn, reflex m.f.) Rikelig med bytteklær! Gjerne 3 skift. Små barn blir grisete og våte både ute og inne. Flere skift av luer og votter er ein fordel. Dumt om det ikkje er tørt til neste tur ut. Finlandshette (lue m/ hals er veldig kjekke.) To- delt regnsett er veldig greit. Bruker ofte bare bukse, og det ikkje regner. Mine bruker reflex- dress med løs ulldress inni. Slepper med ein dress for heile året, og kan brukes i øse-pøse regn. (Har testet.)Ulldressen er også veldig fin under regnklær. Gode tøfler med mjuk såle. Anbefaler skinntøfler (alveslottet.no) for de holder på varmen, og toler å gå ut med. (Brannøvelse, noen åpner døra etc.) Bleier m/ teip. Om du trenger matboks ++ må du nesten høyre med barnehagen om. (Kor mykje mat ungen får der.) I vår barnehage er det kurv på kvar hylleplass, med plass til bytteklær. Dermed trenger eg ikkje ta med sekk kvar dag. På knaggen deres henger eg ein gympose på vinteren (med navn på), med ekstra ullklær/ bytteklær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå