Gå til innhold

Trening! noen som kan hjelpe meg?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det helt ok å fortsette å trene når en går over i 3 trimester? hvor lenge er det ok å trene? og hvor hardt? er spinning og lignende for tungt? Og er det farlig å trene styrke (vekter) på bein og armer?

Takk for all hjelp =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spurte jordmor om akkurat dette da jeg var på kontroll sist(trener nesten hver dag selv). Hun sa til meg at man bare skulle trene så lenge man orket,men at man heller ikke skulle overdrive. Altså ikke ta d altfor hardt. Hvorvidt de forskjellige aktivitetene er for harde,er en vruderingssak opp til hver enkelt.

Du får passe på å ha kontroll på bekkenet ditt når du trener,så håper jeg du er frisk og rask så lenge som mulig!!:)

Jeg får min del har akkurat fått bekkenløsning på den ene siden av ryggen og har gått over til ren svømmingtrening (skal være kjempebra aktivitet for kroppen!!),og er heldigvis på bedringens vei:):) Så kanskje jeg kan begynne m å gå turer igjen snart:)

Lykke til!

Skrevet

Jeg er i min 31 uke med en baby som allerede er godt over gjennomsnittet (veide 1450 gram for 2 uker siden). Jeg trener fremdeles 2-3 ganger i uka, og da hovedsakelig step2 og stepstyrke. Jeg tar meg ikke helt ut (dvs maks ca 80 % av makspuls), jeg har droppet mageøvelsene og utfall, jeg har litt mindre vekter på vektstanga og passer på å drikke mye. Har snakket med fysioterapeut, jordmor og og overlegen på sykehuset. Det er to ting som man skal være obs på ved trening på slutten av graviditeten. Det ene er bekkenet og ledd som er løsere enn vanlig (kjenn etter når du trener og slutt hvis noe gjør vondt) og det andre er at vannet går/rier blir fremprovosert. Jeg har to barn fra før som begge er tatt med keisersnitt og ikke noe historikk på hverken at vannet går eller at jeg får rier tidlig. Med andre ord er det viktig at du kjenner godt etter de signalene kroppen gir deg og stopper dersom noe blir ubehagelig.

Lykke til!

Skrevet

Du kan trene så lenge du selv synes det går greit.

Jeg trener fortsatt (aerobic uten hopp, litt step og masse styrketrening - spesielt for mage og rygg) og er i uke 36 nå. Det begynner å bli litt tungt, så jeg har kuttet ned litt på intensiteten og hvor ofte jeg trener.

Tidligere trente jeg i alle fall 4 ganger per uke, men nå blir det rundt 2:) Har fått beskjed fra JM nå om at jeg kanskje bør kutte ut etter som jeg har så masse kynnere, omtrent konstant.

Regner med at det ikke blir så mye trening de siste 3-4 ukene nå, men så er det å starte på igjen når ungen er ute:)

Skrevet

bare husk å drikk mye:=)

jeg tener ikke så masse, men går ganske mye... Men begynner å bli plaget med ryggen:((( Klarer nesten ikke å sitte for jeg har så vondt, men hjelper faktisk litt å gå...

Skal begynne med basseng i neste uke:)

Skrevet

Min erfaring er at så lenge man har energi og lyst til å trene, så gjør man det. Hvis jeg var deg, ville jeg være litt obs på om du blir fryktelig sliten etterpå (ør og uggen) eller om du fortsatt føler deg sliten dagen etterpå. Jeg har bomma litt på det et par ganger, og det føles ikke bra. Så pass på å ha litt marginer. Under trening er vi jo vant til å pushe oss selv litt lenger hele veien, og det er ikke så lurt når du er gravid.

I fbm styrketrening, vekter osv, så husk på at særlig ryggen/magen gradvis blir skjøvet ut i en lite ergonomisk posisjon etterhvert som magen vokser + at senefester osv i ryggen blir litt strukket. Men armer og bein kan du vel trene som før.

Og så ville jeg tenkt litt på hva slags trening som kan hjelpe deg under fødselen. Min "trening" med mest lav og medium tempo i skogen over mange timer får fart på blodsirkulasjonen og gjør en seig og utholdende. Tror det vil gi meg god hjelp under fødselen og etterpå - sammenlignet med feks å ha veldig sterke armer el.l.

Og vær obs på at dagsformen kan variere. Var ute i 6 timer i helgen nå og formen var helt super (er 36+4 nå) mens andre dager har ryggen sutret og formen vært elendig allerede etter 20 minutter.

Skrevet

okei takk for tips alle sammen;) Er ikke alltid lett å ha svar på alt:p hehe

Synes fortsatt det går greit å trene, ok kommer til å fortsette med dette så lenge det ikke gjør noe vondt eller jeg sliter meg totalt ut.

Blir liksom litt kjedelig å sitte stille hele dagen også :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...