Gå til innhold

kan far ha sin permisjon samtidig som mor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, når far skal ha sin permisjon, så må mor ut i jobb...

Skrevet

Hva er det de gjør da, de som jeg hører om der far er hjemme i sin permisjon samtidig som mor er hjemme?

Skrevet

Da har mor antagelig tatt ut ferie mens far har permisjon. :o)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg var på nav forrige tirsdag, og hun sa at dersom far skulle ha perm, så MÅTTE jeg ut i jobb, og det 100%, eller så får far betalt etter hvor mye jeg jobber....

De lønner ikke 2 stk for og være hjemme...

Skrevet

NEI du må IKKE ut i jobb. dette trodde jeg og for alle sier det..

det eneste som skjer er at du får ikke penger fra trygdekontoret de dagene far er hjemme. da er det han som får penger der i fra.. de betaler ikke begge samtidig..

for da jeg hadde født så hadde sambo lyst til å fordele permisjonen sin. han ville ikke ta alt på en gang men en dag i uken. så han hadde da fri hver fredag i 25 uker. det syntes jeg var veldig godt egentlig..

og når vi var på trygdekontoret for og ordne dette så spurte jeg.. for jeg ville jo ikke akkurat begynne å jobbe en mnd etter fødselen en dag i uken..

de sa at jeg må ikke jobbe. jeg fikk bare ikke betalt for de fredagene.. hva jeg gjorde brøy ikke de seg om. det er bare hvis jeg ville ha penger så måtte jeg jobbe.. men da ble det jo 4 dager i mnd som jeg ikke fikk betalt for, men sambo fikk de i stede. så merket ikke det så mye på økonomien..

det eneste er jo at hvis han vil ha 5 uker så ta ut ferien din så du får penger. ellers vil dere gå 5 uker med bare en lønn..

Skrevet

Mor må ta ut ferie når far skal være hjeme om begge to skal være hjmme samtidig.

Skrevet

Jeg tar ut ferien min når han skal ha permisjon siden vi skal ut å reise på slutten av min permisjon. Da får vi 5 uker sammen.

Skrevet

Før var det sånn at mor måtte tilbake i jobb, evt ta ferie, når far skulle ha sin permisjon. Men fra 1. januar ble det nye regler, så nå kan mor og far ha permisjon samtidig.

Skrevet

Mor har da gjerne tatt ut ferien sin..

Skrevet

Hvordan greier dere å finne alle disse svarene??????

OK, slik er det:

* Når det gjelder fedrekvoten, er det ikke noe krav til at mor må ut i jobb når far er hjemme i sine 6 uker. Mor kan velge å ta ut ferie eller være hjemme i ulønnet permisjon. Men hun kan ikke ha permisjon samtidig - altså kan ikke mor og far samtidig få 100% foreldrepenger fra NAV

* Når det gjelder permisjon utover fedrekvoten så MÅ mor ut i jobb 100% eller utdanning 100% (eller en kombinasjon av disse) for at far skal kunne være hjemme i permisjon med foreldrepenger. NAV krever da bekreftelse fra skole eller arbeidsgiver.

* mor og far kan ta ut graderte foreldrepenger samtidig - f.eks 50/50. Man avtaler da med arbeidsgiver å jobbe i den delen man ikke har permisjon (f.eks jobbe 50% og arbeide 50%). Tilsammen kan mor og far da ta ut 100% foreldrepenger. Man er da f.eks hjemme halve uka hver. (dersom man jobber turnus kan det jo da teoretisk hende at man er hjemme samme dag.....)

Hvis man gidder å lese rettledningen for utfylling av permisjonssøknaden, så står ting der. dessuten står det ganske mye inne på NAV sine nettsider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...