Gjest Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 Fikk ett innfall i går om at jeg kunne reise hjem til mine foreldre tidligere enn jeg tenkte så kunne sambo komme etter. Bestilte flybillet på nettet i går kveld (fant en billig en og fikk på lørdag). I gleden over å kunne reise oppover tidligere enn tenkt tenkte jeg ikke over om det var lurt av meg å fly. Jeg har blodansamling i livmor og har blødd siden tidlig i mai,siste store blødning var 25 mai,men har hatt småblødninger etter det. Har ikke blødd på 1-2 uker. Jeg leste nettopp i Gravid bladet at har du hatt blødninger i svangerskapet bør man være hjemme. Men om det gjaldt uansett reisemål og reisemåte sto det ikke noe om. Jeg skulle egentlig reise med tog og det regner jeg med er trygt,men bestilte altså flybillett i går kveld. Skal "bare" til Trondheim fra Gardermoen, men tanken på at letting og landing kan sette i gang blødningene igjen pga trykk i kabinen er ikke fristende. Ringte fastlegen og spurte hva hun rådet meg til å gjøre, hun mente at jeg trygt kunne fly (tar 45-50 min) men liker ikke tanken på hva landingen og lettingen kan sette igang...... Hun mente at det kunne ikke sette igang en blødning men føler meg ikke sikker.....lysten til å reise har forsvunnet......... Surt å tape 600, for det var en lavpris billet som jeg ikke kan refundere jeg kjøpte, men taper heller de pengene enn å risikere å begynne å blø igjen......... Skal ringe legen igjen i morgen for jeg måtte sjekke noe med flyselskapet og ringe tilbake igjen. Vet ikke hva jeg skal gjøre.........har veldig lyst til å reise, kjedelig å gå hjemme nesten 2 uker av en 3 uker ferie men som sagt tanken på blødninger er ikke tiltalende........... P.s Solstrålen&julemirakelet her, har skiftet nick
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2007 #2 Skrevet 12. juli 2007 Hvis legen din har sagt at det ikke er noe problem så ville jeg ha trodd på legen og reist. Skjønner ikke helt at du velger og tro mer på noe som stod i et blad på generelt basis enn hva legen din sier som kjenner akkurat din situasjon. Jeg lytter på rådene fra min lege i og med at de er fagpersoner på kropp sykdom, men det er nå meg. Ha en riktig god sommer, og lykke til!
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #3 Skrevet 12. juli 2007 Har nå bestemt meg for IKKE å fly (tror jeg), får heller gå hjemme her og reise med toget som opprinnelig tenkt. Heldigvis går det an å endre billetten, skal en tur oppover i september også, får jeg ikke fly da så får jeg endre billetten igjen til etter fødsel en gang. Blir litt ekstra å betale men bedre enn å tape hele billetten. Billetten kan endres helt til før 30 minutter før avgang. Er veldig vinglete i avgjørelsen nå....
lilleputt Skrevet 12. juli 2007 #4 Skrevet 12. juli 2007 hei! jeg vet ikke hva jeg heller ville gjordt. har tenkt i de baner selv, men for midt vedkommende er det en lengre biltur det er snakk om. jeg blør også..har termin ica 20jan08. påvist en liten blodansamling og at morkaka ligger litt over mormunnen. jeg har hatt styrtblødninger, siste styrtblødn dagen etter jeg var på ul for forrige blødning men har ikke sjekket fosteret etter siste blødning(for jeg vil tro det var fra morkaka det blødde). men; det jeg lurrer på, er hvordan du forholder deg til disse stadige blødningene. går du til jevnlige ul, eller har du slått deg til ro med at det er fra blodansamlingen det blør fra? jeg spør fordi jeg ikke hvet helt hvordan jeg skal forholde meg til mine blødniinger..skal jeg kontakte gyn hver bidige gang det skjer?? det var ikke akkurat svar på det du spurte om...lykke til videre i svangerskapet ditt!!
prøvekluten+3små Skrevet 12. juli 2007 #5 Skrevet 12. juli 2007 det er jo ikke det som menes med å ikke reise i "gravid" da:o) det jeg tolka med å "holde seg hjemme" var..hjemme i norge..trygge lille norge der man veit åssen forholda på sykehusa er,og folka snakker norsk:o) reis i vei du..sykehus har de jo i bergen og..og trykket i flyet skal jo ikke du uansett merke noe til..er jo det man sitter i kabin for:o) den regulerer jo lufttrykket..hvis ikke hadde jo ikke mennesker kunnet attt fly;o)
77Janne Skrevet 12. juli 2007 #6 Skrevet 12. juli 2007 Hadde min lege sagt at dette var trygt så hadde jeg reist... Jeg tror ikke en fagperson ville risikere å gi uriktige eller feilaktige råd til en gravid. Jeg ville stolt på legen og flydd opp. Selv var jeg senest på flytur Bodø-Gardermoen tur-retur i 14 uke og fløy igjen Bodø-Kristiansand tur-retur i uke 17. Det har gått helt fint :-) I tillegg har jeg akkurat flyttet, pakket og båret pappesker og møbler fra jeg ble gravid til jeg var i uke 12. Ja, så har det blitt en del arbeid etter at vi kom til nytt hjem også. Og dette gjorde jeg etter konsultasjon med legen. Hun sa: du kan ikke løfte på deg en abort, det som ikke er ment å leve, det vil ikke leve. Kanskje harde ord for enkelte, men de har virket betryggende på meg og ført til at jeg har aktivitetsnivå nesten som vanlig. Til opplysning så har jeg vært på UL i dag og alt står bra til :-)
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #7 Skrevet 12. juli 2007 Det blir nok til at jeg reiser, skial bli godt å komme seg bort en stund, er temmelig lei av leiligheten nå har jo vært sykmeldt og aktivt sykmeldt siden mai.
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #8 Skrevet 12. juli 2007 Det er fra en blodansamling jeg blør, var til UL dagen etter at jeg begynte å blø og har vært til mange UL noen pga at jeg har epilepsi,1 UL bestilte jeg tidlig pga at jeg hadde MA i feb og noen ekstra pga blødningene. I går var jeg på ordinær UL og da hadde jeg fremdeles hematom i livmoren. Blødningene var skremmende til å starte med,men etterhvert som tiden gikk og jeg så at alt var bra på UL så slo jeg meg til ro med at det var fra hematomet jeg blødde og at det ikke hadde innvirkning på babyen. Det som er avskrekkende med flyturen nå er at det skal sette i gang blødningene igjen, er temmelig lei av å blø,har jo gjort det siden 8 mai,stoppet vel opp for 1-2 uker siden. Men egentlig så skal det jo være trygt å fly uansett når man er gravid eller ikke,det er vel bare i de siste mnd det ikke er gunstig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå