Gå til innhold

noen som kan dette med barn og utstyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende, så har noen spørsmål, som jeg håpet dere kunne hjelpe meg med å få litt svar på!noen av de virker kansje litt dumme..hehe, men må bare spør!

- Er det nødvendig å kjøpe inn alt barneutstyret før babyen kommer?

Noen har jo veldig lange lister her, og det er jo veldig mye som skal

kjøpes inn da!

- Må man amme? eller er dette noe man velger selv?

- Veldig mange her har kjøpt veldig dyre vogner, men er det veldig stor forskjell på vognene? jeg har aldri hørt om endel av de merkene dere snakker om her inne...flau:)

- Hva slags størrelser kjøper man til barn som er nyfødte?50? men de har jo ned i 44, er det for lite? de er jo veelldigg små da...

- burde man kjøpe ny bilstol, eller er brukte likesåbra?

hva slags merke anbefaler dere?

håper noen som har barn fra før kan hjelpe meg litt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er mine råd:

- Det er ikke nødvendig å kjøpe inn alt på forhånd. Du vil bli overrasket over hvor mye klær og utstyr du får i gave fra venner og slektninger, og det meste av dette kommer ikke før etter fødselen. Men du bør selvsagt ha det du trenger for den første uken, noen klesskift, stellesaker, seng og vogn og sengetøy til disse.

- Amming er selvsagt frivillig, men veldig anbefalt dersom det fungerer. Det er faktisk veldig praktisk å bestandig ha tilgjengelig gratis, riktig temperert og ferdigblandet mat/melk når en liten baby illskriker fordi den er sulten...

- Det er forskjell på vogner, noe går på kvalitet og noe går på smak og preferanser. Er vognen/bagen for liten, kan barnet fort vokse fra den, men du vil jo ha plass til vognen i bilen. Store hjul kan være lettere å trille enn små, fire hjul er stødigere enn tre. Noen har regulerbare håndtak, som er praktisk spesielt hvis den som skal trille er veldig høy/liten. Det kan være lurt å gå i forskjellige butikker og se, for hver butikk har gjerne bare noen få merker. Det kan være mye å spare på å kjøpe brukt eller fjorårsmodeller. Jeg har brukt Emmaljunga duo til mine barn og vært veldig fornøyd, men det synes sikkert de fleste om det de har valgt, bare se på Barnevogndebatten.

- Str. 44 er nok mest for prematurbarn, de fleste begynner på 50 eller 56. For mine barn begynte jeg på 56 bortsett fra noen få pysjamaser i 50.

- Brukte bilstoler er like bra som nye, sålenge de ikke er altfor gamle. Vær obs på at det finnes noen bilseter som er for barn opptil et halvt år, mens andre seter kan brukes helt fra null til 3-4 år.

Lykke til!

Skrevet

kan iallefall si hva jeg har tenkt å gjøre!!:

bilstol - leie fra if (leier tilsammen tre stoler, begynner med nyfødtstolen izisleep, eller hva den nå heter)

klær - har kjøprt bittelitt i str 50, noen strømpebukser og langerma bodyer, ikke alle nyfødte bruker str 50, noen babyer er rettogslett for store, men bittelitt kan være greit å ha, ikke kjøp sparkebukser og dresser i denne str, og generellt trenger du helst mest i str over (babyn vokser fort ut av str 50)

(str 44 er for premature..)

amming er heelt frivillig!

men jeg har jo tenkt å prøve, da! det er stoffer i morsmelk som ikke finnes i erstattning..

vogn - må ikke ha siste nytt, i dyreste merke! jeg har kjøpt et merke jeg aldri hadde hørt om før..fordi jeg likte vogna..grunnen til at jeg likte den var størrelse, myk bærebag m foring og utseende. så se etter dine behov!

Skrevet

Vogn er helt fint brukt, men bilsete er kjekt å ha nytt. De er ikke sikre lenger hvis det har vært i en kollisjon. Skal du kjøpe brukt ville jeg kun kjøpt av venner og familie som kan garantere at det ikke har vært borti sånt. Sikkerheten til barna er det eneste det ikke lønner seg å spare penger på. Men det er jo bare min mening da:-) Ellers er jeg enig i det de over har svart:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...