Sol + spire Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 Når jeg nå sitter og leser hva dere andre skriver om at dere har fått vite ca hvor stort barnet deres er så sitter jeg igjen som et spørsmålstegn og tenker på hvor lite legen min egentlig har gjort. Hun har selvfølgelig målt symfyse mål og kjent etter hvordan barnet ligger. Men ingenting om at jeg kan få ultralyd for å sjekke om hvor stor hun som er i magen min faktisk er eller om undersøkelser av bekkenet mitt. Må man virkelig mase seg til dette???? Flere som har det sånn? I mitt neste svangerskap skal jeg være veldig tidlig ute med å bestile jordmor. Skulle jo helst ha bestilt det før en blir gravid. I hvert fall i Trondheim.
yret Skrevet 12. juli 2007 #2 Skrevet 12. juli 2007 Med mindre man har unormalt høyt eller lavt SF, eller mål som hopper mye opp og ned, så er det sjelden man får vekstestimering. Det virker kanskje som om "alle" her inne får sjekket både det ene og det andre, men det er faktisk ikke så vanlig som det virker. Måle str. på bekken etc., tror jeg er veldig sjelden gjøres. Jeg har i alle fall bare hatt vanlige kontroller:blodtrykk, urin, SF-mål, leie og hjerteaktivitet.
aanonym Skrevet 12. juli 2007 #3 Skrevet 12. juli 2007 Å sjekke bekkenmål er helt uvanlig, og ekstra UL tar de kun dersom det er mistanke om noe spesielt.
Sol + spire Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. juli 2007 ok:) Fint å høre at det er flere som "kun" har gått igjennom det da. Takk for svar HI
ljuba Skrevet 12. juli 2007 #5 Skrevet 12. juli 2007 Jeg har et såkalt risikosvangerskap. Derfor har jeg blitt sjekket oftere med ul og målinger. Er nok ikke vanlig ellers, nei;)
lengter daler ned i skjul... Skrevet 12. juli 2007 #6 Skrevet 12. juli 2007 jeg har heller ikke fått noen sånne undesøkelser nei. Tror ikke det er så vanlig.
Kosel Skrevet 12. juli 2007 #7 Skrevet 12. juli 2007 er ikke vanlig i det hele tatt...selvom man kanskje kan få intrykk av det. - eneste grunn til at jeg har vært på et par ekstra UL og fått vite litt som sånt er fordi jeg ble nødt til å reise inn en lørdag kveld da det hadde vært avtagende aktivitet fredagen og jeg klarte ikke fremprovosere bevegelse på lørdagen - og da måtte jeg inn på ctg og ul på sykehuset for å sjekke at alt var bra med lillegutt..det var det! Men pga dette ville de følge meg opp litt næremer de siste fire ukene av sv.skap. (var der i uke36). Bestille jm? Må dere det? Jeg har vært heldig med et lettvint sv.skap uten noen komplikasjoner (intill uke 36 da..og det var jo ikke noe alvorlig) så har stort sett kun gått til jm på helsestasjonen. Hatt to kontroller hos fastlegen min.
*Smiley* Skrevet 12. juli 2007 #8 Skrevet 12. juli 2007 Hei.Den eneste grunnen til at vi fikk vite hvor stor han er osv, var fordi vi tok privat 3d på majorstuaklinikken.Som vi betalte for.Det er ikke vanlig rutine ellers, hvis det ikke er noe spesiell grunn for det.Tror det er derfor du leser om mange som har fått vite det også.Fordi de har tatt privat ultralyd..Hvis du lurer , kan du jo bestille en time.Et eller annet sted.Så får du kansje vite hvor stor hun er og andre ting du lurer på
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #9 Skrevet 12. juli 2007 Jeg fikk en ekstra ul uke 29 pga sterke kynnere, og da sa legen også at babyen var antagelig litt over gjennomsnittet stor, men noe mer har jeg ikke fått. Tror det bare er de med risikosvangerskap som blir sendt hyppig på ul.
SusyQ Skrevet 12. juli 2007 #10 Skrevet 12. juli 2007 Jeg måler også bare sf og hjertelyd hos legen. Grunnen til at vi vet omtrent hvor stor vesla var i uke 30 er fordi vi var på privat 3D ultralyd da. Har skjønt det er sånn at man bare får ultralyder utenom den ordinære i uke 19 dersom det er noe utenom normalen med babyen/deg/svangerskapet. Så legen din høres helt normal ut:-)
1+1=3 :) Skrevet 12. juli 2007 #11 Skrevet 12. juli 2007 Ikke vær skuffet over legen din! Jeg får nesten litt dårlig samvittighet fordi jeg startet diskusjonen om stor baby i magen. Grunnen til at jeg går til privat gynekolog er at fastlegen min er ute i svangerskapspermisjon og han (ja, han! anbefalte meg å gå til gynekolgen for å få kontinuitet i oppfølgingen. Hvis ikke, ville jeg ha fått ulike leger hver gang, og det er ikke noe særlig når man har personlige tanker og bekymringer. Gynekologen min tar alltid ultralyd ved undersøkelser, selv når man ikke er gravid. Dersom SF-målet er normalt, er det som regel ingen grunn til å forvente noe annet enn en "normalbaby". Indikerer dette målet noe annet, er det vanlig med videre underøkelser. Du skal bare være glad for at du slipper dette, det tyder på at babyen har det veldig bra inni magen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå