Gå til innhold

Forbanna tatere...!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble overfalt av noen tatere på en parkeringsplass utenfor der jeg pleier å handle forrige helg. De skulle med pokk prakke på meg noen stygge gullsmykker. Fanken så frekke og innpåtrengende de var!!

En annen blir jo skremt og sinna...:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA for det var ikke spesielt stigmatiserende!!!!!!

Skrevet

Skjönte ikke det, jeg...??

Kan du forklare närmere, kanskje...

Skrevet

Forbanna tatere.............

Skrevet

Ja, det var kanskje unödvendig å ta i sånn...

Men jeg blir så fordomsfull når jeg blir "presset" på den måten...og litt skremt.

Samme med de verste tiggerne i Oslo...de som närmest forfölger deg bortover fortauene..pågående og frekke som faen...

Da tenker jeg "tater eller sigöyner"....

Skrevet

Hehe...sikker på at det var tatere? Jeg er selv tater og vet ikke om noen som "prakker" på folk gullsmykker. Men jeg har blitt oppsøkt av sigøynere i Sverige som har mast litt om jeg vil kjøpe gullsmykker. Spiller egentlig ingen rolle hva slags folkeslag man er men....

Skrevet

Samme tenkte jeg. I Oslo er det hvertfall rumenske sigøynere som selger på gaten. Vært borte i både tigging, spilling og salg av dem. Men aldri opplevd ufin oppførsel.

Opplever man ufin oppførsel, tror jeg det har noe med holdningen til den som blir spurt å gjøre.

Skrevet

jeg har tater blod i mine årer(dog veldig lite) og fryktelig stolt av det!! selvstendige og hyggelige menneseker, med mange flotte sider! syns ikke man skal ta alle under en kam, stort sett hyggelige mennesker.. disse folka som er på torget i byer som skal selge deg strøm, mobil etc syns jeg er mye skremmende, og de er såkalt "ekte" nordmenn...

Skrevet

Ble du redd og sint fordi noen ville selge gullsmykker til deg som var stygge?

Det er sånn mye av verden driver handel. Det er ikke farlig!

Skrevet

Ja, akkurat!! Var akkurat det jeg mente... Jeg ble så redd når jeg så de stygge, usmakelige gullsmykkene!!!!

Herregud, så irriterende når folk ikke klarer å lese det som står!!

Det er forskjell på å bli redd og bli skremt...särlig siden skremt er et uttrykk som i våre dager rommer en del humor....

Her vandrer jeg over en parkeringsplass med en unge på armen og to ved siden av meg....så kommer det en "tater" eller "sigöyner" og stormer på oss, stikker en gullring omtrent opp i nesa mi mens han halvskriker "real gold, real GOLD...CHEAPY Cheap" eller noe sånt. Jeg sier bestemt nei men har han hengende på meg som en klegg helt til butikkdöra... Ungene lurer veldig på hva dette er og minsten på armen begynner og gråte!

Da kan du si at jeg ble litt skremt over frekkhet og oppförsel, ja.. Og ikke minst forbanna!!

Det er sånn mye av verden driver handel, ja!! Så bra at vi har sånne verdensborgere som deg til å opplyse oss om dette, da!!

Skrevet

Jeg kan heller ikke fordra diverse "selgere" som skal forsøke å prakke på meg det helvetes juggelt. Kan ta seg fanden på om det er ekte varer så er det i så fall tjuvgods det man blir tilbudt på gata sånn. Uten at jeg da drar alle sigøynere og tatere over en kam.

Samme med det jævla gnålet fra såkalte "studenter" so prøver å selge diverse "kunst" på dørene...garantert mye jug og svindel der også... EN var så pågående ( sto med foten i dørsprekka og prøvde å komme inn i gangen...) at jeg måtte pusse bikkja på ham... ( jeg var 15år og livredd).

Skrevet

Beklager - jeg så ikke så mye humor i innlegget ditt. Da får jeg bruke "skremt" på samme måte som du gjør - minus humoren:

Jeg blir skremt over hvor lett det er for mange å hyle opp om en hel etnisk gruppe på grunn av noen få dårlige erfaringer. Jeg har forståelse for at man utvikler fordommer (det tror jeg faktisk er vanskelig å unngå), men å utbasunere dem på et offentlig forum hjelper ingen - ikke deg, ikke samfunnet, og ikke de du angriper. Mest sannsynlig rammer du småbarnsmødre av tater- eller sigøynerblod. Føles det godt?

Ingen liker å bli klandret p. g. a. det noen andre gjør, som tilfeldigvis tilhører samme gruppe på et eller annet vis.

"Ikke skjær alle under en kam" må være den mest brukte klisjé på disse sidene, nettopp fordi ALLE ønsker å bli vurdert som individer, ikke som en del av en gruppe.

Skrevet

Tro det eller ei...jeg drar ikke alle over en kam!!

Men om du, utifra mitt innlegg, får fölelsen av at jeg er ute etter å håne og diskriminere småbarnsmödre med tater- eller sigöynerblod i årene så tar du veldig feil.

Men jeg kunne jo si forbanna tiggere i stedet, det höres kanskje bedre ut.

Jeg har ingen sympati for tiggere som oppförer seg på den måten. Blir bare forbanna og önsker dem nedenom og hjem!!

Samme når jeg stöter på narkomane som närmest i desperasjon raser rundt på gatene og tigger penger til neste sil...Jeg har ingen sympati..tenker bare tanken at de får faen meg skylde seg selv.

Forbanna narkomane!

Sånn tenker jeg...

Skrevet

For det første tror jeg ikke det var tatere du traff på. Sigøynere... kanskje...? Tatere er en hærlig folkegruppe som jeg selv er medlem av. Musikalske, kjempegode håndtverkere osv osv. Men de har bestandig blitt sett ned på, sett ned på fordi gruppen har måttet forsvare seg selv ovenfor samfunnet og myndigheter i ALLE år. Det er en grunn til at en god del av Norges taterbefolkning får oppreisning i form av penger nå pga. sjikane (sånne som deg!!!). Kanskje myndigheter og samfunnet forøvrig har begynt å få øynene opp? Kanskje er vi ikke så annerledes enn dere andre lell?

Et spørsmål til tokatter_USA: Hva mener du med at det er vanskelig å unngå fordommer mot tatere?

Skrevet

Jeg legger meg langflat og beklager så mye overskriften på mitt innlegg. Det var tankelöst av meg. Så bare foran meg denne östeuropeiske selgeren/tiggeren i dress og hår i hestehale...med fete gullringer på fingrene. Tenkte automatisk "tater" eller "sigöyner" ettersom jeg alltid har hört det samme fra andre mennesker. Betegnelsen "tater" har jo ikke så mye positivt over seg.

Syns forövrig det er flott med denne oppreisningen som taterbefolkningen nå får!!

Men si meg, er alle tatere musikalske??:-)

Skrevet

Selvfølgelig ikke alle, men utrolig mange!!!!

Skrevet

Nei, jeg tror ikke du er ute etter å håne småbarnsmødre med tater- eller sigøynerblod. Men det er de du rammer her inne, for her er det mest småbarnsmødre, evt, -fedre.

"Tiggere" er bedre, synes jeg, men "innpåslitne selgere" er kanskje mest nøyaktig.

Jeg reagerer på rasistiske uttalelser, ganske enkelt.

Skrevet

Dette skrev jeg:

"Jeg blir skremt over hvor lett det er for mange å hyle opp om en hel etnisk gruppe på grunn av noen få dårlige erfaringer. Jeg har forståelse for at man utvikler fordommer (det tror jeg faktisk er vanskelig å unngå), men å utbasunere dem på et offentlig forum hjelper ingen - ikke deg, ikke samfunnet, og ikke de du angriper."

Jeg skrev ingenting om fordommer spesielt mot tatere. Men alle har fordommer mot noe eller noen. Det er menneskelig. Men det er vår jobb som mennesker å ikke la fordommene få fritt spillerom, akkurat som man må lære å holde andre naturlige, menneskelige, men ofte negative, følelser (f. eks. sinne, sjalusi) i sjakk.

Skrevet

Dette burde jo vært lengre oppe, som svar til endaengang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...