Piipii Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 Er i en liten diskusjon med moren min ang hva man burde holde seg unna hvis man har høyt kolesterol. Faren min har fått bskjed at han har veldig høy, 6,9 og mamma sier at dtte kun skyldes all colaen og sjokkoladen han spiser, mens jeg mener at det har med hele kostholdet. Så noen som vet hva man burde kutte ut/ned på hvis man har høyt kolesterol?
Ann-chi87 14.pp! Skrevet 13. juli 2007 #2 Skrevet 13. juli 2007 hei hei. jeg har en far og en liten bror som har høyt kolestrol. det er arvelig i min familie nemlig. og de har fått en kost holds liste av fast legen sin. jeg ar lest den og ting man skal holdeseg unna går igjen i hele kostholdet. man skal IKKE drikke brus elr spise gotteri.det er absolutt FY! ikke noe is(uten om saftis og sorbe, for det kan man spise masse av) ikke drikke vanlig melk, men bar skummet. ikke spise pølser!! det er kjempe fy!! ikke spise fet man generelt. holde seg unna junk food!fritert mat er ikke bra. fete sauser er ikke bra. saft og sånn er heller egentlig ikke bra! det var i allefall noe jeg kom på i farta, er det noe mer du lurer på kan du bare spørre:)
Ann-chi87 14.pp! Skrevet 13. juli 2007 #3 Skrevet 13. juli 2007 fant litt mer konkret info på nettet til deg:) Den såkalte Lipidklinikken på Rikshospitalet har spesialkompetanse når det gjelder kolesterol. De har 5 enkle råd for et mer hjertevennlig kosthold: 1. Spis mindre fett, særlig mettet fett (animalsk fett). Mettet fett finnes det mye av i fete meieriprodukter og fett kjøtt. Hold deg til de magre produktene og rent kjøtt og kylling uten skinn. 2. Erstatt noe mettet fett med umettet fett. Umettet fett er fett fra plante- og fiskeriket. Oljer, myke plantemargariner, nøtter og mandler og fet fisk er gode kilder. 3. Spis mer frukt og grønnsaker, 5 porsjoner om dagen. Varier med ulike typer frukter og grønnsaker. Juice og poteter regnes med. 4. Spis mindre kolesterolrike matvarer. Hold deg til 2 egg per uke og lever og innmat maks 1 gang per måned. 5. Bruk minst mulig sukker og alkohol ved høye triglyserider og overvekt. Overvekt med fettet plassert rundt maven, er hovedårsaken til for høye triglyserider. Et lavere energiinntak og mer mosjon er derfor hovedrådene. Jeg vil også understreke at bruken av belgfrukter som bønner og linser, samt havre, kan ha en gunstig effekt på kolesterol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå