Piipii Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 Er i en liten diskusjon med moren min ang hva man burde holde seg unna hvis man har høyt kolesterol. Faren min har fått bskjed at han har veldig høy, 6,9 og mamma sier at dtte kun skyldes all colaen og sjokkoladen han spiser, mens jeg mener at det har med hele kostholdet. Så noen som vet hva man burde kutte ut/ned på hvis man har høyt kolesterol?
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 12. juli 2007 #2 Skrevet 12. juli 2007 det burde legen gi beskjed om. Men cola, og godis, og alt stekt og frityrstekt. Margarin, nudler, popcorn+++
eva luna Skrevet 12. juli 2007 #4 Skrevet 12. juli 2007 Man bør kutte ned på animalsk fett og fete meieriprodukter. Dvs usunt fett eller mettet fett som det kalles. Rapsolje, olivenolje, fet fisk, avocado etc er sunt fett. Kjøttdeig, sjokolade, rømme, h-melk, fløte, margarin, pølser, kjøtt med høy fettprosent, majones osv er usunt og inneholder masse mettet fett. Bedre å spise karbonadedeig, magert kyllingkjøtt, Vita hjertegod smør, ekstra lettmelk, fettredusert yoghurt, fisk, oljer, grovt brød, mye grønnsaker og frukt, mørk sjokolade (hvis man absolutt må ha sjokolade) Som oftest skyldes høyt kolesterol at kostholdet inneholder mye mettet fett, gjemt inni sauser, kjøtt, desserter og margarin. Så har din far høyt kolesterol og han spiser stort sett det samme som din mor, så er sjansen stor for at også din mor har høyt kolesterol.
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #5 Skrevet 12. juli 2007 Det er like viktig med det en bør spise, sunne fettstoffer, flerumettet fett osv. Cola er jo sukker og påvirker ikke kolestrol direkte, men ikke særlig lurt å drikke til vanlig uansett. Melkefett er jo fy fy nå, mettet fett i det store og hele. Sunn mat og bevegelse er alfa omega når man lever med høyt kolestrol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå