1+1=3 :) Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 Er nå inne i min 29. svangerskapsuke og var på en ultralyd i forrige uke. Spurte legen om en vekstestimering i og med at jeg har hatt på følelsen av at den lille i magen ikke er så rent liten. Først mente han at det ikke var nødvendig i og med at SF-målet akkurat ligger på gjennomsnittet, men han gjorde det likevel. Fikk beskjed om at jeg hadde rett og at dette kom til å bli en stor baby, "hvertfall over 4 kg". Han skrev ikke ned noe i papirene og hadde det veldig travelt i og med at jeg var nest siste pasient før ferien. Ble litt engstelig og frustrert. Hvor mye over 4 kg? tenker selvfølgelig jeg. Pratet med jordmora og hun sa at dette er helt ute av min kontroll. Jeg lever sunt, passer på hva jeg spiser og trener mye, og hun mente at babyens størrelse vil bli et produkt av vekstgenene den lille får fra mor og far. Jeg var i underkant av 3,5 kg da jeg kom til verden og er normalt høy, 1.70 m, mens min kjære samboer var 4,6 kg og er en høy mann på 1.93 m. Så nå er det store spørsmålet om babyen blir en jevn blanding av oss begge, eller om den får mest fra far eller mor. I følge jordmor må jeg prøve å innstille meg på at babyen kan bli som far, altså opp mot 5 kg. -Og ærlig talt så synes jeg det er kjempeskummelt! Noen som har erfaringer på området...?
ljuba Skrevet 12. juli 2007 #2 Skrevet 12. juli 2007 Må bare si at jeg føler med deg:) Har det på samme måten. Har nå to uker igjen til termin og i dag på kontroll regnet legen vekta til 4 kg. Vil være ca 4,5 ved termin.... Min førstefødte var ikke mere enn 3,3 da han ble født, så er litt overraska. Men her er det også stor forskjell på fødselsvekt hos mor og far... Ja,ja lite vi kan gjøre med det. Håper bare jeg slipper å gå mye over termin;) Og så trøster jeg meg med at sånne beregninger av vekt ofte har en viss feilmargin...... Lykke til!
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #3 Skrevet 12. juli 2007 Min første veide over 5 kilo. Dette kom som et sjokk, også for jordmor, som trodde han var sånn...tja 3500 g (som hun sa...). Fødselen var en normal førstegangsfødsel, helt etter oppskriften. Den tok 27 timer. Vet ikke om den var spesielt vond, det kommer jeg til å finne ut i løpet av de nærmeste ukene, da jeg nå venter nr. 2. Har blitt fulgt opp med dette barnet også. Det har de tippet til "bare" litt over 4 kilo ved termin. Håper du får komme til vekstUL rundt uke 36-37 iallefall, og at de deretter sjekker om bekkenet ditt er stort nok. Å føde et så stort barn trenger ikke være så ille, ble bare sydd 4 små sting etterpå. Dessuten er ofte disse store barna mer våkne som nyfødte, og det er jo kos Men du må regne med at str. 56 til og med kan bli litt i det minste, om baby veier over 5 kilo. Lykke til!
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #4 Skrevet 12. juli 2007 sjekka dette for en uke siden og fikk beskjed om at "lille" gutt veide da i alle fall 4 kg. hadde da 3 uker igjen til termin og dem regna med han kom til å være ca 5 kg ved fødsel HVIS jeg gikk de 3 ukene jeg har igjen
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #6 Skrevet 12. juli 2007 Ja var på ultralyd på tirsdag som var ...er i uke 32+5 .og ungen er no 2774 gram etter ultralyd...må på kontroll hver uke for og se an str på baby..skal heldigvis ta keisersnitt den 17 august
nybebis Skrevet 12. juli 2007 #7 Skrevet 12. juli 2007 har fått vite at babien vil være rundt 4.5 til termin... Jeg er også små-nervøs for å måtte presse ut en 5 kilos...
my81 Skrevet 12. juli 2007 #8 Skrevet 12. juli 2007 Jeg har fått beskjed på at ungen blir over 4kg. Ettersom jeg kun er 155 så skal jeg på sykehuset i morgen. Da er jeg 36+1, men vet ikke hva dem sjekker. Jm sa at jeg kanskje måtte ta ks eller ble satt igang litt før. ho sa også at dem ikke ville la meg gå over termin.
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 12. juli 2007 #9 Skrevet 12. juli 2007 ved termin er min jente tippet på 3800 av en fødselslege...da er hun 10%over gjennomsnittet sa hun....sønnen min var 3850 en uke før termin:)
1+1=3 :) Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 12. juli 2007 Takker så mye for svar. Skal tilbake på en ny vekstestimering i uke 36, så jeg er selvfølgelig veldig spent. Jordmor sier at babyer vokser veldig i rykk og napp, så resultatet av neste måling kan se helt annerledes ut, men det er lite å gjøre noe med. Videre sier hun at selv om bebisen blir opp mot 5 kg så vil det ikke settes i gang fødsel tidligere (eller før etter to uker etter termin for den saks skyld) og keisersnitt er uaktuelt hvis ikke bekkenet tilsier noe annet. -Men det er sjeldent i følge henne. Som regel er barnet tilpasset mors bekken og fødsel kan skje på naturlig vis. Hadde faktisk vært og handlet to nusselig dresser i str. 50 før ultralyden, og det første som slo meg var at dette var jo helt bortkastet.
1+1=3 :) Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. juli 2007 Takker for svar. Av og til kan man jo lure på om det er bedre å ikke vite noe om størrelsen sånn at man slipper å bekymre seg ekstra til den forestående begivenheten. Får håpe at lillegutten din er utålmodig og kommer litt før. Dessuten så sier de jo at jo større barnet er, desto vanskeligere er det å foreta en nøyaktig måling av størrelse, så kanskje veier han mindre enn først antatt. Lykke til!
1+1=3 :) Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 12. juli 2007 Ja, de sier jo at feilmarginen er større på store barn enn et på f.eks. 2 kg. Det får vi jo trøste oss med i ventetida.
1+1=3 :) Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 12. juli 2007 Jordmor sa til meg at fødselen mest sannsynlig ikke ville bli satt i gang selv om jeg gikk over tida. Da måtte den i såfall være over 5 kg. Skummelt! Men du er litt lavere enn meg og har helt sikkert en smalere bygning også, så det er jo bra at de ikke lar deg gå over termin. Lykke til.
Sommerfugl78 Skrevet 12. juli 2007 #14 Skrevet 12. juli 2007 Jeg er 32+3, så har enda en stund igjen. Jeg er litt redd for å få et stort barn, siden sambo er 2 meter høy og barna i hans familie har vært store ved fødselen. Kan jeg bare be om vekt-estimering av barnet? Eller må man ha en bedre begrunnelse?
1+1=3 :) Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #15 Skrevet 12. juli 2007 Jeg er så heldig å gå til gynekolog som tar ultralyd hver gang vi er på kontroll, og sist gang spurte jeg bare etter en vekstestimering. Nå skal det sies at sykehuset har mye bedre utstyr og kan foretå en mye mer nøyaktig måling enn gynekolgen kan. Jordmor sa til meg at hun skulle vurdere barnets størrelse fortløpende, og dersom jeg bekymrer meg mye og det ser ut som om barnet blir stort ved fødselen, så skriver hun en henvisning til sykehuset. Anbefaler deg å prate med jordmoren din. Hadde heller ikke bedre begrunnelse enn intuisjon og bekymring og en samboer som er større enn gjennomsnittet. På hans side, har ingen født barn under 4 kg, og dette var nok til å bli tatt på alvor. Lykke til!
Annie Bailey Skrevet 12. juli 2007 #16 Skrevet 12. juli 2007 Jeg er til kontroll hos gynekolog på sykehuset hver uke og har fått beskjed om at vekta er ca 5 kg ved termin og det er ikke grunn nok til å snakke om igangsetting. I tillegg har jeg jo diabetes og trodde egentlig jeg skulle bli igangsatt snart, men neida.. I tillegg har jeg lest at gutter vokser mer på slutten enn jenter.. og det ER en gutt jeg har i magen.. grr.. Så ja jeg er litt frustrert over dette jeg også.. Men sykehuset jeg tilhører stenger fra neste uke så jeg blir henvist til Trondheim. Så jeg kan jo leve i håpet om at noen der får ut ungen snart.. Men innen de har fått brevet og klart å lese det er jeg vel kommet til termin likevell... :-(
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #17 Skrevet 13. juli 2007 Har en ganske nær slektning som er omkring to meter høy og diger. Han har to barn, og begge var to små nurk ved fødsel. Kona hans er heller ikke noen småjente. Så det trenger ikke bety at deres baby blir stor. Men husk uansett at jordmor kan ta grundig feil når hun undersøker magen/babys størrelse. Mi bomma med 1,5 kilo! Derfor er det best å få tatt UL.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå