Gå til innhold

Sjekk dette!! Om mme og dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er enig med Gro Nylader. men det at de anbefaler å amme så lenge som 1,5 år, er jo noe annet. vil si det er viktigst med morsmelk de første mnd. når det er sagt synes jeg ikke noen skal ha dårlig samvittighet for å gi erstatning heller. som artikkelen sier gjelder det i land som er mer utsatt enn Norge. jeg er egentlig enig med begge parter jeg :)

Skrevet

Les heller hele artikkelen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1881250.ece

Det er jo EN person som har funnet ut at han syns det er litt oppskrytt emd den ammingen. Eller, han nekter jo ikke for alt det gode med ammingen akkurat, han bare syns ikke det er SÅ viktig her i norge. På en måte er jo det greit. Norske barn dør jo ikke av malaria osv så de trenger jo ikke antistoffene osv i mm like mye som i u-land. Men det er jo fint å slippe "småplager" som allergier osv i så stor grad som mulig.

Skrevet

Det handler ikke om "EN person som har funnet ut at han synes det er litt oppskrytt", det er en som endelig tør å si høyt det mange forskingsresultater har vist, men som vi sjelden får høre i Norge fordi Gro Nylander er den eneste som blir spurt om amming, og hun er jo ikke særlig objektiv...!

Du sier jo selv at "det er jo fint å slippe "småplager" som allergier osv i så stor grad som mulig", men forskning viser jo at man ikke kan hindre allergier ved å amme, det er bare en myte som henger igjen hos ammende mødre og som ammefanatikerne gjør lite for å avkrefte. Selv i heftet "Mat for spedbarn" (side 8) er teksten nå så vag på det området at det står: "Utvikling av matvareallergi og atopisk eksem kan kanskje utsettes dersom barnet bare får morsmelk de første 4 til 6 månedene". "Kanskje" og "utsette" er ganske klare signaler på at man ikke kan hindre allergi med amming, og at man er usikre på om det idet hele tatt er noen sammenheng.

Og hvorfor får man ikke vite mer i Norge om at forskning har vist at barn som får mm har mye mer forbudte miljøgifter i kroppen enn barn som får mme, fordi dette overføres i morsmelken? (Se f.eks avsnittet "Morsmelk og Miljøgifter" i http://www.matoghelse.no/index.php?cat=48969&id=431763) Det er litt ironisk at vi er hysteriske over krabbematter med ftalater og kremer med parabener mens vi propper i barna morsmelk full av miljøgifter. De sier jo at de positive effektene av morsmelk veier opp for dette, og det er mulig de har rett, men de bør opplyse om alle sider av amming, ikke bare de der de har funnet vage positive resultater!

De har sikkert rett i at morsmelk er det beste for et barn, men jeg misliker veldig sterkt måten man blir skremt til å amme på i Norge ved at man trekker indikasjoner på positiv effekt av amming alt for langt og at man tilbakeholder informasjon som kan sette morsmelk i et dårlig lys.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...